Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Vilka restriktioner skulle ni vilja införa i Sverige för att få ett stopp på smittan?
Jag tänker att restriktioner inte nödvändigtvis är det viktigaste.
En viktig aspekt är att ge medborgarna korrekt information om viruset. Det har Folkhälsomyndigheten misslyckats med rejält. Folkhälsomyndigheten har avfärdat omfattningen av smittspridning utan symtom. Att ge ärlig information skulle vara ett steg i rätt riktning.
Insikten om smittspridning utan symtom leder fram till en viktig åtgärd, nämligen att isolera smittbärare redan innan dom får symtom på sjukdom. Den åtgärden behöver inte inkludera så mycket tvång. Det är viktigare att informera möjliga smittbärare om att dom kan bära på sjukdom, och behöver isolera sig. Därutöver behöver personalen som sköter smittspårningen ha kontakt med Försäkringskassan, så att möjliga smittbärare får rätt till bidrag för att stanna hemma från arbetet. Det är ju inte för sin egen skull smittbärarna stannar hemma, utan för att skydda andra. Därför bör smittbärarna inte förlora ekonomiskt på att ta sitt ansvar för att stoppa smittspridningen. Personalen som sköter smittspårningen behöver också ha befogenhet att befria skolelever från skolplikten.
Det behöver alltså inte handla restriktioner, utan om samspel mellan myndigheter och medborgare.
Citat:
Ursprungligen postat av
jerka11
Jag tänker cost - benifit. Med tanke på hur få relativt som dör i covid så finns det förhållandevis lite att tjäna på att bromsa för hårt (stoppa smittan tror jag man kan fetglömma). Så jag vill att vi fortsätter med restriktioner som är förhållandevis billiga. Dvs. Håll avstånd, Stanna hemma om man är sjuk. Äldre som inte jobbar ska hålla sig borta från folksamlingar och bara träffa närmaste familjen. Äldreboenden ska skyddas. Sen värna om folkhälsan generellt. Uppmana till idrott och motion. Inget stillasittande framför dator. Höja skatter på tobak och alkohol.
Hela ditt resonemang bygger på premissen att hälsa och ekonomi är motstående intressen, som behöver vägas mot varandra.