2020-10-15, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag hävdar ju att man skyddar barnen om man skyddar dem från smitta.
Menar du att det är bättre att missa sin skolgång än att få covid-19, om man är ett barn?
Citera
2020-10-15, 22:11
Medlem
yz44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Problemet är att du, tillsammans med resten av svenska folket inte förstår er på statistik. Det är fullständigt ointressant att en massa sjuka gamlingar dött MED covid. För MAJORITETEN av befolkningen så är övergångsstället farligare.

Innan du svarar på mitt inlägg så råder jag dig att läsa på lite grundläggande statistik och representativitet.
Hur du än vrider och vänder på det hela så är 6000 fler än 60, är det så svårt att förstå?
Sedan är själva jämförelsen av ytterst tvivelaktig relevans i sammanhanget.
Att du sedan är fullständigt likgiltig för när människor dör är något du får jobba med.
Citera
2020-10-15, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Hur du än vrider och vänder på det hela så är 6000 fler än 60, är det så svårt att förstå?
Att du sedan är fullständigt likgiltig för när människor dör är något du får jobba med.

Googla representativitet och tänk lite på det så kommer du förstå om du har tresiffrigt IQ. Annars kan jag inte hjälpa dig.
Citera
2020-10-15, 22:15
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Svt2 nyheterna just nu, infektionsavdelningarna i Uppsala är lika fulla nu som de var i våras.

Såg också det.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/verksamhetschefen-laget-lika-allvarligt-som-i-vara
Citera
2020-10-15, 22:16
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44

Men alltså, vill du missförstå med flit? Ingen jämför trafikoffer och de som avlidit i pandemin. Kan du inte försöka att läsa om artikeln och ta in vad som verkligen sägs.
Citera
2020-10-15, 22:17
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Peru hade total lockdown långt innan deras smittspridning tog fart. Och ÄNDÅ har de en ”värre” situation är Brasilien som inte hade någon lockdown alls.

Peru är ett väldigt fattigt land och folk bröt mot karantänen för att de var tvungna att arbeta och sätta mat på bordet. Trist men så är det.
Citera
2020-10-15, 22:20
Medlem
När ska den här idioten avgå?
Tegnell:
"Extremt viktigt att ungdomarna gör avkall på sociala aktiviteter. Förvånande att de inte förstår allvaret."

Också Tegnell:
"Jag oroar mig inte alls för att bli smittad, det är farligare att korsa en gata i stan."

Gillar den solklara linjen han har ...
https://twitter.com/AiryChip/status/1316835943509303300
Tegnell har visat sig vara en samhällsfara redan i mars. I ett friskt samhälle skulle han vara omhändertagen sedan länge, kanske även omyndigförklarad.

I Sverige är han en hjälte.
https://twitter.com/JoannaTeglund/status/1316835347326808078
Citera
2020-10-15, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Peru är ett väldigt fattigt land och folk bröt mot karantänen för att de var tvungna att arbeta och sätta mat på bordet. Trist men så är det.

För att grannen Brasilien är superrika. Vad är det för låtsasförklaringar ni kommer med? Ni har bestämt er för ett narrativ och vänder alla argument så att det passar er världsbild.

”Covid” är inte farligare än ett övergångsställe. Släpp det, dags att gå tillbaka till jobbet med ditt feta arsle och det är även dags att alla bidrag dras in.
Citera
2020-10-15, 22:24
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Det har hindrat Anders Tegnell att skryta över sin strategi. Titta på den här franska intervjun, vid 12:20.

Anders Tegnell säger att han möter hösten med ett visst självförtroende.
Mannen är galen,

”Till Expressen förtydligar Folkhälsomyndighetens pressavdelning Tegnells uttalande som att han personligen utsätter sig för större risker i trafiken jämfört med risken att bli allvarligt sjuk på grund av covid-19.

"Uttalandet var inte menat att jämföra risker för allmänheten i stort, eller undervärdera risken för covid i vårt samhälle utan var en förklaring till varför han inte personligen är rädd för covid” , skriver myndighetens presstalesperson Henrik Josephson i ett mejl till tidningen.”

svt.se
Citera
2020-10-15, 22:25
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Vilka restriktioner skulle ni vilja införa i Sverige för att få ett stopp på smittan?

Jag tänker att restriktioner inte nödvändigtvis är det viktigaste.

En viktig aspekt är att ge medborgarna korrekt information om viruset. Det har Folkhälsomyndigheten misslyckats med rejält. Folkhälsomyndigheten har avfärdat omfattningen av smittspridning utan symtom. Att ge ärlig information skulle vara ett steg i rätt riktning.

Insikten om smittspridning utan symtom leder fram till en viktig åtgärd, nämligen att isolera smittbärare redan innan dom får symtom på sjukdom. Den åtgärden behöver inte inkludera så mycket tvång. Det är viktigare att informera möjliga smittbärare om att dom kan bära på sjukdom, och behöver isolera sig. Därutöver behöver personalen som sköter smittspårningen ha kontakt med Försäkringskassan, så att möjliga smittbärare får rätt till bidrag för att stanna hemma från arbetet. Det är ju inte för sin egen skull smittbärarna stannar hemma, utan för att skydda andra. Därför bör smittbärarna inte förlora ekonomiskt på att ta sitt ansvar för att stoppa smittspridningen. Personalen som sköter smittspårningen behöver också ha befogenhet att befria skolelever från skolplikten.

Det behöver alltså inte handla restriktioner, utan om samspel mellan myndigheter och medborgare.

Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Jag tänker cost - benifit. Med tanke på hur få relativt som dör i covid så finns det förhållandevis lite att tjäna på att bromsa för hårt (stoppa smittan tror jag man kan fetglömma). Så jag vill att vi fortsätter med restriktioner som är förhållandevis billiga. Dvs. Håll avstånd, Stanna hemma om man är sjuk. Äldre som inte jobbar ska hålla sig borta från folksamlingar och bara träffa närmaste familjen. Äldreboenden ska skyddas. Sen värna om folkhälsan generellt. Uppmana till idrott och motion. Inget stillasittande framför dator. Höja skatter på tobak och alkohol.

Hela ditt resonemang bygger på premissen att hälsa och ekonomi är motstående intressen, som behöver vägas mot varandra.
Citera
2020-10-15, 22:26
Medlem
Citat:
Så du menar att det dött fler än 6000 människor på övergångsställen i Sverige bara i år?
Gör du dig dum?
Fattar du inte på riktigt?
Citera
2020-10-15, 22:28
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Googla representativitet och tänk lite på det så kommer du förstå om du har tresiffrigt IQ. Annars kan jag inte hjälpa dig.

Hur många gånger om året går du över gatan om jag får fråga? Fler än 6000?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in