2020-10-15, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jayce
Litt rart at TH ikke oppbevarte trusselbrevet på en trygg måte, når han var opptatt av fingeravtrykk i møtet med politiet.

En konvolutt kunne vært et greit alternativ når det skulle fraktes. Litt upraktisk å ha flere løse papirer ligge slengende eller bære på. Det øker jo risikoen for å miste et av de viktige arkene i en stressende situasjon.

Men viktigst ville en oppbevaring i konvolutt eller pose minimert mulighetene for skader og fingeravtrykk.
Arkene var vel allerede brettet, hvis det ikke var en uvanlig stor konvolutt. Jeg mener at det ikke er noe merkelig med å brette sammen brevarkene og legge det i jakkelommen el.l. etter å ha lest brevet, når man skal ha med brevet til politiet.
Vi vet vel heller ikke om brevet ble fraktet i en pose el.l. av TH da han skulle møte politiet, eller om brevarkene ikke var pakket inn i noe? Har du lest noe om det?

Konvolutten skal ikke ha vært limt igjen, men brettet sammen.
Senast redigerad av z-z-z 2020-10-15 kl. 21:42.
Citera
2020-10-15, 21:33
Medlem
Registrerer at VG er OK å ty til når det passer seg : )
Citera
2020-10-15, 21:35
Medlem
Citat:
Dette var forøvrig bare en av få artikler om saken som jeg sjekket i dag som ikke har blitt lagt bak mur hos VG. VG lager sin egen Vg's underGang. Jeg skal prøve å finne en artikkel fra abcnyheter til deg neste gang jeg trenger en artikkel å sitere fra når jeg skal sitere deg.

Registrerer at noen velger å svare med fjas og tull, heller enn å svare på siterte innlegg:
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Arkene var vel allerede brettet, hvis det ikke var en uvanlig stor konvolutt. Jeg mener at det ikke er noe merkelig med å brette sammen brevarkene og legge det i jakkelommen el.l. etter å ha lest brevet, når man skal ha med brevet til politiet.
Vi vet vel heller ikke om brevet ble fraktet i en pose el.l. av TH da han skulle møte politiet, eller om brevarkene ikke var pakket inn i noe? Har du lest noe om det?

Konvolutten skal ikke ha vært limt igjen, men brettet sammen.
Senast redigerad av z-z-z 2020-10-15 kl. 21:54.
Citera
2020-10-15, 21:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hellsculls
Dette bør være kjent for de fleste brukerne i denne tråden:

– Man kan ikke bruke fravær av skoavtrykk som noe sikkert bevis for at Tom Hagen eller andre ikke har gått med sko inne på åstedet på forsvinningsdagen, sier Per Angel, tidligere leder for Kripos’ åstedsgruppe, til VG
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/0nMaKg/gaate-for-politiet-hvor-er-tom-hagens-skospor

– Han kan godt ha tatt på en side, uten å sette avtrykk. Man vet fra tester og undersøkelser at man ikke nødvendigvis setter avtrykk i alt man tar på, sier tidligere kriminaltekniker Per Angel.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/qL2gle/trusselbrev-gaate-ikke-fingeravtrykk-paa-konvolutten

Per Angel jobber ikke der nå og kjenner ikke bevismaterialene, og uttaler seg bare på generelt grunnlag. Dere er flinke til å finne en enkelt person som sier noe annet enn alle de andre, og så hviler dere det på det. Ser bare dumt ut. Hvis det er solide fingeravtrykk på noen av arkene, men ikke de andre, så kan det tyde på at han rett og slett ikke har tatt i de.
Citera
2020-10-15, 21:59
Medlem
Slettsnokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenvatnet
Per Angel jobber ikke der nå og kjenner ikke bevismaterialene, og uttaler seg bare på generelt grunnlag. Dere er flinke til å finne en enkelt person som sier noe annet enn alle de andre, og så hviler dere det på det. Ser bare dumt ut. Hvis det er solide fingeravtrykk på noen av arkene, men ikke de andre, så kan det tyde på at han rett og slett ikke har tatt i de.
Nemlig, særlig når det mangler avtrykk på arkene han påstår å ha lest nøye.

Dagens kriminalteknikere er minst like kompetente, og når politiet legger deres funn til grunn som del av bevismaterialet, er det mer å stole på enn en generell betraktning fra denne Angel som hvermannsen forstår selv.
Citera
2020-10-15, 22:01
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Slettsnoken

Dagens kriminalteknikere er minst like kompetente, og når politiet legger deres funn til grunn som del av bevismaterialet, er det mer å stole på enn en generell betraktning fra denne Angel som hvermannsen forstår selv.
Jeg tror at Holden har greie på det som han uttaler seg om. Er dere uenig i det?

– Jeg er avskåret fra å kommentere sakens beviser, men på generelt plan vil jeg si at fravær av fingeravtrykk har tilnærmet null bevisverdi, sier Holden
Citera
2020-10-15, 22:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Slettsnoken

Enig.
Citera
2020-10-15, 22:06
Medlem
Citat:
PA jobber ikke der nå og kjenner ikke bevismaterialene, og uttaler seg bare på generelt grunnlag. Dere er flinke til å finne en enkelt person som sier noe annet enn alle de andre, og så hviler dere det på det. Ser bare dumt ut. Hvis det er solide fingeravtrykk på noen av arkene, men ikke de andre, så kan det tyde på at han rett og slett ikke har tatt i de.

Riktig poengtert. Generelle betraktninger fra noen som hverken er en del av etterforskningen eller sitter på alle detaljer forsøkes vektlagt tyngre, nærmest som en fasit.
Citera
2020-10-15, 22:07
Bannlyst
Anbefaler alle her om å ikke svare denne z. En som mener at dna har lettere for å feste seg til borrelås enn andre materialer, kan man ikke ta seriøst.
Og bruker Holdens uttalelser som grunnlag for å si at TH er uskyldig.
Jobben til Holden er jo å så tvil om bevis og politiets troverdighet, og støtte TH uansett hva han har gjordt. Han er ingen nøyral person slik som politiet er.
Citera
2020-10-15, 22:10
Bannlyst
Citat:
Riktig poengtert. Generelle betraktninger fra noen som hverken er en del av etterforskningen eller sitter på alle detaljer forsøkes vektlagt tyngre, nærmest som en fasit.

Ja. De sliter mer og mer nå de som prøver å sannsynliggjøre at TH er uskyldig, etterhvert som det kommer mere og mere fram nå. De sliter veldig når de må bruke PA og Holdens uttalelser for å støtte seg på. Lite å gå på.
Citera
2020-10-15, 22:10
Medlem
Citat:

Registrerer at VG anerkjenner A*gels kompetanse og erfaring. Hvorfor skulle de ellers spørre ham?
Hans kompetanse og erfaring blir forsøkt diskreditert av flere i denne gruppa. Er det slik at man har ubegrenset tillit til de som er aktive i tjenesten, men tilliten blir borte straks de pensjoneres?
Det er selvsagt ikke slik.
Etter at de ble pensjonert fra politiet, har A*gel, G*øttum, Abraha*sen, Li*r- Hor*t, L.A. Li*er, Asbj*rn Hans*en, Ola Th*ne, og Joh*ny Bren*a, blitt hyppig brukt av media. At de ikke har vært en del av etterforskningen i saken de har uttalt seg om, har aldri tidligere blitt brukt mot dem. Ingen har stilt deres kompetanse og erfaring i tvil.
Når A*ngel uttaler seg på generelt grunnlag om forklaringer på manglende avtrykk, er ikke dette noe han har funnet på. Når A*gel kjenner til dette, kan det heller ikke være ukjent for de andre etterforskerne. Etterforskerne nevnt overfor kjenner til dette. Og de som etterforsker denne saken, kan heller ikke ikke være uvitende om dette.
Hvorfor er det så om å gjøre å diskreditere A*ngel?
De som har fulgt denne tråden, vet selvsagt svaret på dette spørsmålet.
Senast redigerad av Hellsculls 2020-10-15 kl. 22:17.
Citera
2020-10-15, 22:14
Medlem
Slettsnokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Jeg tror at Holden har greie på det som han uttaler seg om. Er dere uenig i det?

– Jeg er avskåret fra å kommentere sakens beviser, men på generelt plan vil jeg si at fravær av fingeravtrykk har tilnærmet null bevisverdi, sier Holden
Holden er tidligere statsadvokat og en ordkunstner.

Hadde han tatt bort «generelt plan» hadde han visst at det var sprøyt. Han får godt betalt for å uttale seg på den måten, og absolutt ikke noe jeg legger vekt på.

Selvfølgelig har fravær bevisverdi sammenholdt med øvrige opplysninger, og som jeg sier, disse uttalelsene er så generelle at de er helt uten verdi.

Edit: jeg røyk på en smell, men nå er det slutt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in