2020-10-15, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Vilka bilder har du sett som visar det?

Se JAIC kapitel 8. Finns skiss, text och bilder.

"
Båda de hydrauliska manövercylindrar-
na för rampen hade brustit i kolvstångs-
ändarnas hål, dvs. vid fästpunkterna på
rampen. Manövercylindrarna befann sig
i delvis utdragen position, som när ram-
pen är delvis öppen.
"

Jag har antagit att det första betyder att hydraulcylindrarna inte sitter fast i båda ändarna, dvs rampen rör sig fritt i gångjärnen.
Citera
2020-10-15, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jamestoney
hoppas esterna sänker skiten. patetiska jävla sverige. så jävla fake

Citat:
Ursprungligen postat av TheSlyFoX
Lär ju inte vara hård som en berggrund om det är en lera? hursomhelst har alla vettiga personer i både dokumentären gett övertygande bevis/teorier på att hålet kom först (och var anledningen till förlisningen)

1. från dokumentären: hade bara bogvisiret slitits av och skeppet tagit in vatten och slagit runt hade det p.g.a. alla luftfickor som hade bildats kunnat flyta upp och ner i veckor. (det fanns såna exempel) och om du ändå inte köper det får du väl halvfylla ett större ölglas i badkaret och testa själv.

2. Experten som uttalade sig i Aftonbladet om att bogvisiret slets av som följd av att hålet uppkom och Estonia tog in vatten och sedan började trimma ner i vattnet med fören så att bogvisiret slets av.

Rätt solklart om man har något logiskt tänkande att det måste stämma.

Tror du saknar det logiska tänkandet, och bara sväljer tugg ur "dokumentären" och vad en f.d. professor säger. Ett inte obetydligt, men hanterbart hål ungefär midskepps gör att bogvisiret ploppar bort simsalabim, ooo yes.
Moränlera är inte hård som berg, men det är inte skrovplåtar heller.
Citera
2020-10-15, 20:23
Medlem
Franke88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
"Varningarna" tas upp då och då i tråden, men finns det belägg? Jag har missat det i så fall.
"Varnas" det i liknande fall går det genom diplomatiska kanaler och stannar där.
Visa mig att varningar givets!

Det går inte att "visa". Det var en australiensisk journalist som sa att det hade varnats. Han hade fått detta berättat för sig av en MI6-agent som var involverad.
Citera
2020-10-15, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Avtalet finns här:
http://www.estoniasamlingen.se/content.aspx?idx=2&sub=0&ex=n

Jag har inte DjVU installerat (eller rättare sagt jag får det inte att funka på den här plattformen) så jag har inte läst det själv.

Edit: du har en massa dykfilmer där också men jag får inte wmf-filerna att rulla heller.

Edit 2: det är väl rätt givet att filmandet/räknandet av lik var väsentligt om man skulle bärga kropparna.
Du måste läsa inläggen du kommenterar, jag har inte skrivit en rad om filmande eller räknande av lik. Jag frågade hur fotograferandet för att identifiera vissa särskilda lik eller genomsökningen av specifika hytter går ihop med uppdraget att undersöka förutsättningarna att bärga kroppar. Svaret är att det inte alls har som syfte att undersöka förutsättningarna för bärgning, det handlar om att polisen var intresserad av några specifika personer och deras hytter.

Det var Rockwaters uppdrag. De var förvånade att de inte fick bärga kroppar. Det hade inte krävt någon undersökning av förutsättningarna, det hade gått om regeringen hade tillåtit det. Av någon okänd anledning ville man inte göra det.
Citera
2020-10-15, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
Nämn något exempel historiskt där en dylik situation passerat obemärkt? Krig har startats för mindre.
Precis. Har du redan glömt vad du skrev???
Citera
2020-10-15, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Detta vet vi:

1 - En övning utlystes plötsligt för minröjning. Det sker lite sådana övningar då och då i Östersjön, speciellt mellan Sverige och Finland. Dock var den inte utlyst i förväg så vitt jag kunnat utröna utan den utlystes efter Estoniahålets offentliggörande. Lite blandade NATO-fartyg har också synts till på havet.
2 - Den svenska flottiljen stävade i ungefärlig riktning Estonia, för att plötsligt mycket brant ändra kurs norröver mot Finska Utö.
3 - En stund innan kursändringen stängde det minsta fartyget i den svenska flottiljen av sin AIS-transponder och försvann från MarineTraffic.
4 - Fartyget har ännu, fem timmar senare, inte återkommit på kartan.
5 - De övriga sju svenska fartygen leds nu av en liten finsk jolle och är i god ordning (och fart, tio knop) på väg genom den vackra finska skärgården. Inget av dessa fartyg har lyckats försvinna från AIS.
6 - Det saknade fartyget, HMS Rapp, är utrustat med hypermodern ROV (undervattensrobot) för undersökningar under vatten.

Mer vet vi inte. Vi får hoppas att HMS Rapp inte har sjunkit! Området verkar ju vara förrädiskt!

Sju svenska fartyg leds av en liten finsk jolle, det blir allt galnare...
Citera
2020-10-15, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Du som vet, exakt hur många centimeter över vattenlinjen slutar den avlånga sprickan?

Citat:
Det är en fråga som Dplay kan besvara, inte jag.

Du skriver inlägg efter inlägg där du hävdar att hålet är ovanför vattenlinjen men du vet inte hur långt ner hålet går. Det betyder ju för tusan att du sprider falska uppgifter!

Citat:

Däremot är det ”nya” hålet ovan vattenlinjen, ca 2 m till centrum, så hur mycket vatten som kom in där är oklart, liksom om det uppstod före eller efter förlisningen.
Citera
2020-10-15, 20:31
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yrrol2
Precis. Har du redan glömt vad du skrev???

Nu börjar jag bli trött på ditt svagsinta svammel.

Nej, det har inte torpederats något Estonia från en rysk ubåt.
Citera
2020-10-15, 20:35
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marmoth
Ah, nu så....där är vi med det resonemanget. Bra, då kan vi titta vidare för jag var inte riktigt med i matchen i mina tidigare inlägg. Tack!

Jag trodde/tänkte att kraften i hela båtens kraft nedåt med vattnet som motstånd ändå pressade bogporten uppåt, d v s motståndet slår den bristande flytförmågan, typ?

Här har jag ingen tanke på argumentation åt ena eller andra sidan utan är bara tekniskt nyfiken och litar på er som kan detaljer.

Förtydligande:
diskussionen handlar om att överlevande i slutskedet av förlisningen klättrade på vad som får antas vara rampen, och att rampen är nästan stängd som Estonia ligger på botten sedan 1994. I båda fallen hade Estonia en slagsida på mer än 90 grader (på botten mellan 120-140 grader) och då kommer den drygt 10 ton tunga bogrampen att stängas av tyngdkraften.

Innan kapsejsningen är det oklart hur mycket vågorna kan hålla rampen stängd. Dess massa på ~10 ton är ju ingenting för en våg med kanske 50-100 m^3 vatten och en hastighet på 6 m/s mot fören. Men vågorna kan knappast hålla rampen stängd hela, eller ens större delen av, tiden. HSVA antar en våg period på 8 s (http://www.itdemokrati.nu/msestoniaeng/HSVA_english.pdf, s.28). Om vi antar att rampen har konstant tvärsnitt och känner dess längd så kan man räkna ut hur snabbt den faller ner från sin högsta position. Mekanik del A. Om jag får svårt att sova någon natt så gör jag det själv. Tills dess killgissar jag att det tar mycket mindre än 8 s!
Citera
2020-10-15, 20:37
Medlem
Någon som vill spekulera eller vet vad ljuden kan bero på? Ljuden som vittnen säger sig ha hört. Metalliska ljud och skrapande ljud som att man skrapar emot is. En kvinna säger att det är samma ljud som hörs i filmen Titanic och att hon inte kan se filmen pga det. Borde gå att lista ut.
Citera
2020-10-15, 20:37
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Du måste läsa inläggen du kommenterar, jag har inte skrivit en rad om filmande eller räknande av lik. Jag frågade hur fotograferandet för att identifiera vissa särskilda lik eller genomsökningen av specifika hytter går ihop med uppdraget att undersöka förutsättningarna att bärga kroppar. Svaret är att det inte alls har som syfte att undersöka förutsättningarna för bärgning, det handlar om att polisen var intresserad av några specifika personer och deras hytter.

Det var Rockwaters uppdrag. De var förvånade att de inte fick bärga kroppar. Det hade inte krävt någon undersökning av förutsättningarna, det hade gått om regeringen hade tillåtit det. Av någon okänd anledning ville man inte göra det.
Var har du hittat uppgiften att Rockwater skulle fotografera vissa speciella kroppar?

Jag gav dig en länk till avtalet du efterfrågade.
Citera
2020-10-15, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Tror du saknar det logiska tänkandet, och bara sväljer tugg ur "dokumentären" och vad en f.d. professor säger. Ett inte obetydligt, men hanterbart hål ungefär midskepps gör att bogvisiret ploppar bort simsalabim, ooo yes.
Moränlera är inte hård som berg, men det är inte skrovplåtar heller.

det är din logik som brister verkar det som. har jag sagt att det bara "ploppade bort" eller är det du som menar det? Enligt experter är det en möjlighet men långtifrån säkert. vet inte ens om det är värt att förklara eller om du är oförmögen att förstå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in