2020-10-15, 18:43
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av likewhatyoudont
Enligt bilderna har fästen till hydraulcylindrarna ryckts loss från rampen.

Har säkerhetsventilen slagit till kan det resultera i att kolven inte kan dras ut snabbt, och annat får ge sig.
Med detta sagt att det är tänkbart scenario, OM hydraulen var utrustad med sådana ventiler.
Citera
2020-10-15, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av overkordavenfisk
Här är två vaga uppgifter om behöver verifieras ytterligare..

-Stämmer det att det pågick en natoövning vid den här tidpunkten?

-Enligt utsago ska en skadad ubåt anlänt till Skottland?
https://en.wikipedia.org/wiki/HMS_Resolution_(S22)
Senast redigerad av Yrrol2 2020-10-15 kl. 19:20.
Citera
2020-10-15, 19:04
Medlem
Mr.Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen

Solklar mytoman.

En ubåt som gör 20 knop har minst 4h gångtid ut till där Estonia förliste. Blir tight tidschema om han ”flögs ut olycksnatten”.

Sen blir det lite svårt att dyka till 180 meter på den platsen, som är 80-90 m djup. Det är generellt sällan det går alls i Östersjön, som har ett medeldjup på ynka 55m. Vilket nog en riktig marinofficer hade vetat.

Gångtiden beror väl på var man utgår ifrån.
Om djupet. Han kan ha menat fot?
Citera
2020-10-15, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen

Solklar mytoman.

En ubåt som gör 20 knop har minst 4h gångtid ut till där Estonia förliste. Blir tight tidschema om han ”flögs ut olycksnatten”.

Sen blir det lite svårt att dyka till 180 meter på den platsen, som är 80-90 m djup. Det är generellt sällan det går alls i Östersjön, som har ett medeldjup på ynka 55m. Vilket nog en riktig marinofficer hade vetat.
djup på 220 meter inte allt för långt från platsen i fråga; 59°22'25.6"N 21°26'38.2"E
Citera
2020-10-15, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Ja, ganska uppenbart, eller hur? Sen är det väl möjligt att de bara är där och inspekterar, vad vet jag men att de är där är helt uppenbart.

Uppenbart för dig kanske. Varenda jävla båt i östra Östersjön har väl inte Estonia som mål?
Citera
2020-10-15, 19:16
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Var finns det uppdraget beskrivet och hur kunde fotograferandet av lik och genomsökningen av hytter bidra till det?
Avtalet finns här:
http://www.estoniasamlingen.se/content.aspx?idx=2&sub=0&ex=n

Jag har inte DjVU installerat (eller rättare sagt jag får det inte att funka på den här plattformen) så jag har inte läst det själv.

Edit: du har en massa dykfilmer där också men jag får inte wmf-filerna att rulla heller.

Edit 2: det är väl rätt givet att filmandet/räknandet av lik var väsentligt om man skulle bärga kropparna.
Senast redigerad av farbror_barbro 2020-10-15 kl. 19:24.
Citera
2020-10-15, 19:18
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av likewhatyoudont
Enligt bilderna har fästen till hydraulcylindrarna ryckts loss från rampen.

Vilka bilder har du sett som visar det?
Citera
2020-10-15, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yrrol2
https://en.wikipedia.org/wiki/HMS_Resolution_(S22)

Ja det var ju intressant att den togs ur drift bara några veckor efter katastrofen.

https://youtu.be/15CvrEF-mFg
Citera
2020-10-15, 19:25
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Du som vet, exakt hur många centimeter över vattenlinjen slutar den avlånga sprickan?
Det är en fråga som Dplay kan besvara, inte jag.
Citera
2020-10-15, 19:29
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjalle99
Hur skulle den kunna stänga sig av tyngdkraften om båten sjunker upp o ned, när fästet sitter nedtill? Du bör ha i beaktande att vattnet kommer hålla tillbaka rampen

Du får ta en modell o kolla själv.....
När Estonia får slagsida på > 90 grader hamnar bogrampens gångjärn uppåt. Den kommer då att likna... en garageport kan man säga. Därför faller den ner mot stängt läge.

Vattnet kommer inte att hålla tillbaka rampen eftersom den väger drygt 10 ton och har en densitet som vida överstiger vattnets (i.e. den flyter inte).

Av alla saker att fundera över med Estonia så har du snöat in på det mest uppenbara.
Citera
2020-10-15, 19:30
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Det är en fråga som Dplay kan besvara, inte jag.
Varför skulle dplay svara på den frågan? Din faktabas haverikommission är väl bättre lämpade för den frågan.
Citera
2020-10-15, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Franke88
Vad är det som är skrattretande att man varnat två gånger?

"Varningarna" tas upp då och då i tråden, men finns det belägg? Jag har missat det i så fall.
"Varnas" det i liknande fall går det genom diplomatiska kanaler och stannar där.
Visa mig att varningar givets!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in