2020-10-15, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inthemiddle
Håller med. Det finns inga garantier att E:s bröder kommer växa upp under trygga och stabila förhållanden. Om man skrapar på ytan i många hem så förekommer både dolt missbruk, misshandel och övergrepp och detta kan givetvis också förekomma i familjehem. Men innan man blir godkänd som familjehem idag (förr var det annorlunda) så granskas familjen hårt just för att sådana familjer inte ska få ta hand om samhällets mest utsatta barn och ungdomar. Men inget system är perfekt, så det finns så klart familjehem som aldrig borde fått uppdraget.
Men, även om det aldrig kan finnas garantier så har A och S åtminstone betydligt bättre förutsättningar att få en trygg uppväxt i ett familjehem än hos en dysfunktionell familj med psykisk ohälsa och svårt missbruk.

Tyvärr spelar det ingen roll att de granskas hårt. Det finns fruktansvärda familjehem som lyckas bli godkända ändå. Kolla bara på det familjehemmet i Linköping. Östergötlands socialtjänster har verkligrn fullt med yra höns som får springa runt och besluta om barns och familjers liv. Då blir det en situation som denna, fast ”tvärtom”. Alltså, att det är ett familjehem istället för en biologisk förälder. Jag är förvånad över att den familjehemspappan, som jag nämnde i mitt förra inlägg, inte dömdes hårdare med tanke på risken som fanns. Synd att inte det blev så mediaövervakat som detta är.
Citera
2020-10-15, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ApfelBirne
Tack för att du delade din bild. Jag tror att många vill förstå (vilket INTE är samma sak som att befria från ansvar). Jag tror också att de flesta som skriver här är mycket bestörta över Es öde och hanterar det på olika sätt. Beroende på personlig bakgrund, professionell bakgrund, egna erfarenheter med missbruk/missbrukare eller traumatiska barndomserfarenheter, negativa upplevelser med socialtjänst osv osv. Några har en människosyn som går ut på att man tappar människovärdet efter vissa gärningar och det är väl en närmast filosofisk diskussion som vi inte kommer att få någon konsensus över här. Personligen tänker jag såhär: målet ska vara att inget barn ska behöva uppleva det som E har gått genom och all information som hjälper för att komma närmare sanningen om hur detta kunde ske och därifrån dra lärdomar om hur man kan undvika en sådan tragedi i framtiden borde vara välkommen i denna tråd. Och i debatterna som Lilla Hjärtat har lett till i allmänhet. Om R är ett monster så är hon rent empiriskt sett ett undantag och det som hände E kommer sällan att upprepa sig igen. Om sanningen är mer komplicerad än så, nämligen att R är en mer eller mindre vanlig människa med i grunden goda intentioner men som fattade en rad felaktiga beslut blir det en annan femma. Då är sannolikheten stor att det finnas många barn som befinner sig i en liknande situation. Och då är det viktigt att förstå hur man utifrån kunde ha påverkat utgången i en annan riktning. Det har ingenting att göra med att försöka att ta bort den moraliska skulden från bioföräldrarna. Dessa två tankegångar bör inte blandas ihop överhuvudtaget. Sedan har jag rent allmänt svårt för hat, oavsett hur berättigat det enligt andras åsikter må vara. Det är befängt att tro att något gott kommer ur vissas sätt att uttrycka sig här men det kanske inte heller är meningen.

Håller med om att dessa två tankegångar inte bör blandas i hop. Tack för ett respektfullt svar.
Citera
2020-10-15, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Ja jag med. Och jag skriver bara med ett alias, men det kanske blir lite rörigt om man själv använder sig av många för att backa upp det man säger.
Hennes bästa räckte uppenbarligen inte.

Men självklart är hon inte rakt igenom ond, det är ingen. Men hennes sätt att agera efter att Esmeralda dött, har upprört många. Enda sättet hon skulle kunna få någon form av förståelse och förlåtelse från folk är att ärligt ta påstig skuld och berätta sanningen.

Nej det gjorde det tyvärr inte.

Alltså det är nog en lång process för henne att förstå och ta in och bearbeta allt som har hänt. Målas upp så som hon har gjort i media och allt hat och hot hon får. För det vet jag att hon får vilket säkert gör Vissa här nöjda. Och samtidigt ha förlorat hela sin familj. Hon gick ner till nästan 30 kg i häktet. Det är nog inte bara och ”erkänna” och berätta sanningen när man inte vet sanningen.
Citera
2020-10-15, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teevee
Vad vill du ha sagt med detta?

Hon har vållat sitt egna barns död, hur du upplever henne ändrar inte på något tyvärr.

Men det är väl klart att det inte ändrar något som har hänt med det jag skriver?
Men det kan ge en annan bild av R och ett svar till de som tror att R var en avskyvärd elak människa och mamma. För det vet jag att hon inte var. Jag skulle inte skriva det om jag inte trodde det var sanningen.
Citera
2020-10-15, 19:42
Medlem
Citat:
Ja jag med. Och jag skriver bara med ett alias, men det kanske blir lite rörigt om man själv använder sig av många för att backa upp det man säger.

Men självklart är hon inte rakt igenom ond, det är ingen. Men hennes sätt att agera efter att Esmeralda dött, har upprört många. Enda sättet hon skulle kunna få någon form av förståelse och förlåtelse från folk är att ärligt ta påstig skuld och berätta sanningen.

Det blir ju vääääldigt löjligt när ni i tråden uppmanar alla att belysa saker och ting från olika vinklar och kanske ”t om kan ha en viss förståelse” och när någon väl vågar öppna upp sig så flyger alla på personen och öser ur har och beskyllningar om att alla som inte tycker som ni är samma person.
Nordkorea-style.
Citera
2020-10-15, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teevee
Vad vill du ha sagt med detta?

Hon har vållat sitt egna barns död, hur du upplever henne ändrar inte på något tyvärr.

Det är flera här som har efterfrågat och betonat att folk som kände R och P skulle träda fram för att förklara o kanske ge en förståelse, men så fort någon har en annan synvinkel så kommer ni, pöbeln, och attackerar. Personliga påhopp och en otrolig motvilja mot folk som inte klappar er på axeln i erat hatande och hotande.
Så jävla onyanserat.
Försök inte förstå människorna bakom handlingarna, skjut dem istället-fasoner.
Citera
2020-10-15, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faritajl
Nej det gjorde det tyvärr inte.

Alltså det är nog en lång process för henne att förstå och ta in och bearbeta allt som har hänt. Målas upp så som hon har gjort i media och allt hat och hot hon får. För det vet jag att hon får vilket säkert gör Vissa här nöjda. Och samtidigt ha förlorat hela sin familj. Hon gick ner till nästan 30 kg i häktet. Det är nog inte bara och ”erkänna” och berätta sanningen när man inte vet sanningen.

Alltså vilken vacker människa du verkar vara. Och vilken fin vän!
Det du beskriver är en fullt logisk förklaring! Allt är inte svart eller vitt. Det finns oändligt många nyanser som man behöver vara ett uns klokare än andra för att förstå.
Du är klok!
Citera
2020-10-15, 19:54
Avslutad
Citat:

Ja, det är väldigt många nytillkomna andvändare i denna tråd.
Undrar om Rebecka köpt sig lite kuckelimuckmedicin nu, det måste vara jobbigt att heta Rebecka Gustafsson.
Senast redigerad av Mumsbulle 2020-10-15 kl. 20:05.
Citera
2020-10-15, 19:56
Medlem
Citat:
Ja du, det förekommer alkohol i många familjehem. Säkert till en nivå av missbruk i några.

Det är ju dock en nivå skillnad på att ta ett glas vin på fredagen och knarka så pass hårt att man råkar döda ett barn.

Ingen har påstått att alla familjehem är bra, det vore ju drömmen att de var det.
Tänk om alla familjehemsföräldrar älskade sina placerade som Merlinda älskade Esmeralda.

Vi vet ju tyvärr inte hur brorsorna har det. Men att de har ett tryggare liv än vad de hade hos Rebecka och Patrik är ju sannolikt.

Håller definitivt inte med.
Man ska inte varken dricka ett glas vin eller dra en lina i barns närvaro. Bägge är berusningsmedel.

För övrigt, och för miljonte gången - snacka inte om barnen!
Citera
2020-10-15, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Ja, det är väldigt många nytillkomna andvändare i denna tråd.
Undrar om Rebecka köpt sig lite kuckelimuckmedicin nu, det måste vara jobbigt att heta Rebecka Gustafsson.

Om hon ens heter det fortfarande
Citera
2020-10-15, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Missbeckis
Antagligen hennes enda vän med...
Hela ditt försök till snyft historia, ang R är ett stort hån mot Esmeralda.. Gråt inte heller för E’s syskon. De har det bra nu. Äntligen. De kommer få växa upp med stabila vuxna, utan droger och missförhållanden. De kommer få kärlek och omsorg. Bli prioriterade, älskade och få stimulans och uppmärksamhet av trygga omsorgsfulla vuxna, som finns där för dem och ger dem det liv som R och P inte kunde. Eller ville kanske det ska stå. De valde drogerna framför sina egna barn! Det är nåt jag aldrig kan förstå och säkert de flesta med mig därtill.

Fast hur kan du dra den slutsatsen egentligen? Du låter väldigt insnöad. Ett familjehem kan också ha problem med droger, substansmissbruk/ övergreppsskandal barn/ anse att det är dåligt med för mycket stimulans osv. Att säga att de kommer att få kärleksfulla föräldrar, hur vet du det? Valde och valde... de ville antagligen inte droga utan gjorde det för att hålla ihop. Har du någon erfarenhet själv av substansmissbruk? Verkar inte så. Därmed är det inte sagt att de inte står utan skuld. P verkade ju sjukt konstig och aggressiv. De borde sett till att vara drogfria och stabila nr de skaffade barn naturligtvis.
Citera
2020-10-15, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jjfam
Hur vet du detta? Hur vet du exempelvis att familjehemmet (eller deras unga, vuxna barn, om de har några) dricker alkohol, till exempel? Alkohol är också en drog och en hemsk sådan.

Hur vet du att det inte kommer förekomma missförhållanden?
Alla familjehem är inte så perfekta som media och myndigheter vill framställa det.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/familjehemspappa-doms-for-vallande-till-annas-dod-ettaring-ramlade-ner-fran-skotbord

Det är viktigt att belysa detta också, då folk kommer av sig helt och hållet i denna tråd.

Det kan knappast bli värre än hur de stackars barnen haft det i sina liv hitintills, eller hur?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in