2020-10-15, 18:44
Medlem
Skurhinkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HighwayDelight
För att mycket av musiken som skapas idag är totalt pissdåligt. Allting är autotunat jävla skräp, rap o hiphopskit där man inte ens hör en stavelse av vad de sjunger. Behövs ingen talang idag.

Jag lyssnar på mycket än, som jag lyssnade på för måååånga år sedan. Rammstein, Blind Guardian o Hammerfall går aldrig ur tiden.

I sanning.

Det mesta i modern tid gällande musik är skit; kommersiell dynga med enda syftet att sälja så mycket som möjligt. 10 låtskrivare på varje låt, och då är inte ens artisten inräknad.
Gäller att vara vaksam och lyhörd för guldkorn, för det finns absolut sådana i modern tid.

Bra band där, skulle vilja lägga till tidiga In Flames också. Hammerfall kan väl dock diskuteras..
Citera
2020-10-15, 18:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
Problemet är att det i realiteten inte finns någon ny musik och så har det varit ganska länge. De musikaliska idéerna och uttrycken är sedan länge uttömda. Det är ganska talande att det numera finns en genre som kallas retrofuturism.

Jo. Så är det väl. Det var ju rätt länge sen en hörde något riktigt banbrytande. Utvecklingen går rätt väldigt långsamt.
Citera
2020-10-15, 18:51
Medlem
HateWrecks avatar
För att ny musik suger skit i trädgårdsslang.
"Det var alltid bättre förr".
Glassen är godare, musiken bättre, fyllorna roligare, rökat bättre, knullen skönare och festerna roligare när man är tonåring.
Citera
2020-10-15, 18:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BaronVonHelsing
Inte längre än vad som redan existerar, men däremot är det ju olika vad som blir kontroversiellt. Nu när rappen och dess innehåll är kulturellt accepterat kan ju konservativ vit makt-musik bli en stor grej i framtiden. Ungdomar vill göra det som är upproriskt och rebelliskt, och när rappen slutar vara just rebellisk så går den förmånen till den raka motsatsen. Detta finns det ju flera exempel på genom historien.

Det där har du ju helt rätt i. I nuläget kanske det är läge att starta ett antifeministiskt-funkofobiskt/transfobiskt-ej-normkritiskt-CIS-django-reinhardt-inspirerat-tradjazzband som också är för fri invandring (för att slå åt många håll) om man vill vara provocerande? Det hade kanske inte varit så provocerande 1932? Invandringen kanske då iofs.

Ang. att bli provocerad så blev jag faktiskt det live en gång. Det är nog det enda bandet som lyckats provocera mig på riktigt (utöver provocerande dåliga band). Det var dom finska noise-någonting (helt värdelös musik) Grunt. Det går väl att hitta något på youtube kring det där.
Citera
2020-10-15, 18:58
Bannlyst
Citat:
Massa talang? idag, och även då, fanns det ju en uppsjö av program som sköter, eller förenklar det mesta åt dig, så du ser, ingen talang behövs, bara lite kunskap i datorhantering.

Jag håller inte med. T.ex. mixning är ju ofta rätt mycket mer komplicerat nuförtin' då det knappt (tja...) finns några begränsningar i hur många kanaler och hur många effekter man kan få in. Att få ihop det till en bra mix är inte något några program jag känner till fixar i alla fall.

All respekt från min sida till dom som gör otroligt avancerade mixar med bara lite kunskap i datorhantering!
Citera
2020-10-15, 19:08
Bannlyst
Alexander Bard har nog skrivit en uppsats på det här ämnet. Jag tror jag hörde om det på radio någon gång. Men jag kan minnas fel. Om någon kan gräva fram den är jag väldigt intresserad av att läsa den.
Citera
2020-10-15, 19:09
Medlem
Musiken funkar ofta som en Madeleine kaka.

Idag görs mest skräp jämfört med ens ungdom, men då var man ju mer frisk, stark och festande. Man kopplar musiken till sin ungdom.

Sen finns det såklart ingen anledning för en hårdrockare att lyssna på ny musik då man redan är på toppen. Däremot kan man komplettera med opera och mer klassiskt på äldre dar.
Citera
2020-10-15, 19:14
Medlem
Citat:
För att mycket av musiken som skapas idag är totalt pissdåligt. Allting är autotunat jävla skräp, rap o hiphopskit där man inte ens hör en stavelse av vad de sjunger. Behövs ingen talang idag.

Jag lyssnar på mycket än, som jag lyssnade på för måååånga år sedan. Rammstein, Blind Guardian o Hammerfall går aldrig ur tiden.
Håller fullständigt. HipHop idag är renskit och speciellt svensk hiphop, kan inte stå ut med det däremot det enda man kan lyssna på är old school rap men efter kanske tusentals gånger man har lyssnat på samma låtar så tröttnar man
Citera
2020-10-15, 20:15
Medlem
Knucklehugss avatar
Håller inte med frågeställningen. Jag gillar att upptäcka ny musik. Visst lyssnar jag på musik idag som jag även lyssnade på i tonåren men rent generellt så föredrar jag nytt material från alla möjliga genrer.
Citera
2020-10-15, 20:25
Bannlyst
Denna tes är kopplad till en viss typ av musik, nämligen det vi sett bevis på i tråden, dom svåra och skitnödiga rockarna.

Rockare tenderar och fastna, med någon fanatisk övertygelse om att äkta musik framförs i läderbrallor, långt kvinnohår och skrikandes på en scen, vilket dom är fria att tycka, men hur fan klarar man av att lyssna på samma musik om och om igen?

Människor som lyssnar på pop, hip/hop osv tenderar att följa mer bättre och är inte lika anala, det produceras 10 tusentals komersiella låtar varje år, och med Spotify så är det inga problem att upptäcka ny, eller missad musik.

Så det är kopplat till musiksmak, inte ålder, enligt mig!
Citera
2020-10-15, 20:31
Medlem
För min egen del så lyssnar jag på musik fortfarande men ofta blir det samma som alltid, orkar inte göra nya listor på spotify, lyssnar på samma album mm. När jag var yngre spenderade jag massvis med tid på att leta nya band inom de genrer jag gillade, hittade nya genrer och nya band varje dag. Idag har jag hittat mycket av det jag gillar. Ibland får jag dock för mig att jag vill ha något nytt inom mina favoritgenrer EBM, industrial, synthrock mm så då kan jag leta band, lyssna och hålla på tills jag hittar nytt jag gillar. Finns massvis med nya bra band inom dessa genrer iaf.
Citera
2020-10-15, 20:33
Medlem
ost-e-knarks avatar
Jag är mer än 40år gammal och håller återigen på att jaga musikdraken, Spotify förde mig in på detta för nåt år sedan eller två efter många år med det gamla vanliga eller talböcker. Hittar ny och bra musik på veckobasis nuförtiden, som med Flashback, man måste sålla en hel del.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in