Citat:
Ursprungligen postat av
neuron-drone
Ta åt sig ny musik kan man göra om det är vettig musik. Dvs inte den formen av modern pop som enbart har en melodi på tre toner (ja seriöst).
Dock finns gränser. Mina går vid dansband och bebop/modern jazz.
Tycker visst folk byter musiksmak. De som alltid bara gillade listmusik. De gillar fortfarande bara listmusik trots att den låter helt olika. De har noll intresse för musiken egentligen och vill mer ha en nutidsstämning. De är även ofta helt tondöva.
Ja, folk är olika, o det är väl en jäkla tur det. För en del är musiken mkt viktig o jag tror många av dessa är mer musikaliska än genomsnittet, o dessa tror jag även lyssnar mer på musik även högre upp i åldrarna. För andra är musiken mer av en bisak o lite modegrej där det kanske också gäller att lyssna på "rätt musik", vilket oftast innebär ny musik.
Är inte direkt lastgammal o räknar mig själv till musiknördarna, lyssnar även mkt på äldre musik, mestadels rock/hårdrock (t.ex Led Zep, Skynyrd, Free, Hendrix mfl) men även en del annat. Inte sällan får man kommentarer att "du lyssnar ju på så gammal musik, med vilket förtäckt menas "fel/dålig" dito.
Generellt tror jag många äldre människor får mer övriga saker o problem att stå i och då räcker inte tiden o/lr orken till. Givetvis så tenderar dom nog att lyssna mer på musik ju större intresset är, kanske avstår ett föräldramöte lr föreningsbingon, dammsugning o dyl, för att i stället avnjuta lite musik.