2020-10-15, 18:15
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Murmelgruff
Att säga vi i Sverige gav upp tycker jag är fel. Min bild är att vi valt de "lågt hängande frukterna". Hemarbete för den som kan har en ganska liten inverkan på företag men det minskar de sociala kontakterna i samhället.

Det finns många barn i Sverige som har en dålig hemmiljö där det inte är så lätt att studera.
Det finns många barn om inte har möjlighet att få hjälp med studierna hemma eftersom deras föräldrar har problem med alkohol och droger, inte kan svenska eller helt enkelt måste vara på sina jobb som sjuksköterska eller andra jobb som inte möjliggör hemarbete.

För de barnen så kan ett år av "missade" studier vara skillnaden mellan att få ett bra liv eller ett liv i utanförskap. Så på kort sikt så kanske vi räddar ett antal liv från Corona men på sikt så det drabba samhället helt andra sätt och kanske på ett mycket värre sätt. Allt är inte svart eller vitt. Att ta snabba beslut utan att tänka igenom dem nu kan ge oanade konsekvenser i framtiden

Att man valt de lågt hängande frukterna råder inget tvivel om. Framförallt har de åtgärder man infört varit de som haft ett lågt pris. Man har prioriterat kostnaden.

Du skriver att "många" barn har en dålig hemmiljö, samt att det finns barn med missbrukande föräldrar osv. Likaså att det finns barn som har föräldrar som inte kan jobba hemma och kanske ensamstående sådana. Det är förstås sant, men jag är samtidigt övertygad om att de utgör en minoritet. En klar sådan. De allra flesta barn växer tack och lov upp i harmoniska hem med skötsamma föräldrar. Ett alternativ skulle ju kunna vara frivilligt hemarbete. Skulle en klass med 30 elever reduceras till 5 eller 10 elever skulle smittspridningen minska påtagligt. Det skulle gynna även dem som vistas i skolan av en eller annan anledning.
Citera
2020-10-15, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Jasså? Det säger du? Vi jämför.

Den 27/9 hade Uppsala 0 på IVA och 11 "på sjukhus".

Idag 18 dagar senare har dom på 4 på IVA och 34 "på sjukhus".

Hur såg det då ut i Uppsala i våras?

Den 23/3 hade Uppsala 4 på IVA och 17 på sjukhus.

18 dagar senare hade dom 22 på IVA och 64 på sjukhus.

Nej det är inte liknande utvecklingen i våras.

Nej, jag säger inte det. Så du får upplysa Uppsala att de inte har dramatisk utveckling. På kurvan ser det ut som i våras.

https://www.tv4play.se/program/nyheterna/13297398
Citera
2020-10-15, 18:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Är det någon som har några siffror på hur stor coronasmittorisken är när man åker kollektivt?

Har åkt nästan dagligen sedan pandemins början, eftersom det sades att Covid smittar via närkontakt under längre tid.

Men tydligen är det jättefarligt att vara busschaufför, för det är avspärrningar så det är flera meter fram till chauffören och man måste kliva på där bak, vilket rimmar illa med att risken inte är stor att smittas på bussen?! Är väl knappast nån passagerare som hostar rakt på chauffören om man skulle kliva på där fram. Så hur är det med Coronaviruset på bussar egentligen, någon som läst REN fakta angående det?

Fast bussen är en arbetsplats och arbetsgivaren är skyldig att ta till åtgärder för att skydda sina anställda. Så har det alltid varit och så kommer det alltid vara. Det finns bra mycket mer meningslösa åtgärder som kan tvingas på plats av respektive fack eller arbetsmiljöverket.
Citera
2020-10-15, 18:22
Medlem
Citat:
NEW: Italy reports 8,804 new coronavirus cases, the biggest one-day increase on record

- Positivity: 5.4%
- In hospital: 5,796 (+326)
- ICU: 586 (+47)
- Deaths: +83

https://twitter.com/BNODesk/status/1316769714526396416
Citera
2020-10-15, 18:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Nej, jag säger inte det. Så du får upplysa Uppsala att de inte har dramatisk utveckling. På kurvan ser det ut som i våras.

https://www.tv4play.se/program/nyheterna/13297398

Ok. Så en ökning på IVA med 4 patienter på 18 dagar nu i höst är likvärdig med en ökning på 18 IVA fall på 18 dagar i våras? Det är ju logiskt och bra!

4=18 eller kanske t o m 4>18?
Citera
2020-10-15, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Ja, men då är det väl antagligen så då, att smittan inte sprids i så stor utsträckning i skolan även om en del skulle önska att det vore så. Jag lyssnade med ett halvt öra på radion idag och ungefär samma bedömning gör man i Frankrike och Storbritannien. På puben och privata fester sprids smittan mest. Folk slappnar av med alkohol i kroppen.

Nu vet ju jag att man har stor smittspridning I skolan i Göteborg med nedstängda skolor (vilket jag rapporterat om) och även smittspridning på skolor som inte stängts ned. Detta nämner man dock inte alls.
Citera
2020-10-15, 18:24
Medlem
Citat:
Är det någon som har några siffror på hur stor coronasmittorisken är när man åker kollektivt?

Har åkt nästan dagligen sedan pandemins början, eftersom det sades att Covid smittar via närkontakt under längre tid.

Men tydligen är det jättefarligt att vara busschaufför, för det är avspärrningar så det är flera meter fram till chauffören och man måste kliva på där bak, vilket rimmar illa med att risken inte är stor att smittas på bussen?! Är väl knappast nån passagerare som hostar rakt på chauffören om man skulle kliva på där fram. Så hur är det med Coronaviruset på bussar egentligen, någon som läst REN fakta angående det?
Hur stor risken är har väl inte utretts, men det finns ju flera rapporter om smitta på bussar. Sök i tråden så hittar du nog dessa.
Citera
2020-10-15, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Peru hade total lockdown långt innan deras smittspridning tog fart. Och ÄNDÅ har de en ”värre” situation är Brasilien som inte hade någon lockdown alls.

Det finns massa faktorer förutom lockdown som påverkar. Brasilien har haft ganska hårda åtgärder (se https://www.bsg.ox.ac.uk/research/research-projects/coronavirus-government-response-tracker). Peru är fattigare land än Brasilien. I Peru har människor ofta inget kylskåp, vilket innebär att de måste handla varje dag. Det är urdumt att påstå att lockdown inte har någon effekt. Om du minskar social distansering så minskar smittspridningen. Det som istället har diskuterats är om andra negativa effekter av lockdown kan vara värre.
Citera
2020-10-15, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Fast bussen är en arbetsplats och arbetsgivaren är skyldig att ta till åtgärder för att skydda sina anställda. Så har det alltid varit och så kommer det alltid vara. Det finns bra mycket mer meningslösa åtgärder som kan tvingas på plats av respektive fack eller arbetsmiljöverket.

Tänkte bara kolla om de har några faktiska siffror att luta sig mot? Typ att viruset kan hänga kvar i luften si och så länge?

Jag åker buss i 2 timmar per dag, ibland mer. Fattar inte hur jag klarat mig om det smittar lätt i kollektivtrafiken 👀 (har dock inte testat mig vid varje förkylning)
Citera
2020-10-15, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det finns idioter, och så finns det idioter. Jag var i livsmedelsaffären nyss, och stod och spritade mina händer vid deras bord för det. Då kände jag en varm pust mot min kind. Där stod en man och sträckte sig efter flaskan, och andades på mitt ansikte från bara typ 10 cm:s avstånd! Jag hoppade sidledes, och nästan SKREK åt honom, att "det är mycket farligare att komma så där nära någons ansikte, än att avstå från handspriten!" Han svarade inte...
Bara idioter använder sådana allmänna spritningsstationer. köp dig en egen flaska.
Citera
2020-10-15, 18:31
Medlem
Citat:
Tänkte bara kolla om de har några faktiska siffror att luta sig mot? Typ att viruset kan hänga kvar i luften si och så länge?

Jag åker buss i 2 timmar per dag, ibland mer. Fattar inte hur jag klarat mig om det smittar lätt i kollektivtrafiken 👀 (har dock inte testat mig vid varje förkylning)
På arbetet eller hemma du kommer bli smittad.
Citera
2020-10-15, 18:36
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Jag vet hur den klassas och att anmälningsplikt gäller enligt smittskyddslagen. Läs den så förstår du förhoppningsvis. Skolan varken får eller är skyldig att anmäla enstaka fall av en förkylning/covid-19 till alla föräldrar - det görs inte för någon annan sjukdom utom när det är utbrott som ska hanteras i samråd med smittskyddsläkaren (ex nedstängning)

Skolan kan upplysa om att det "nu går vinterkräksjuka" och påminna om barn måste stanna hemma vid symtom. Likaså kan de upplysa om att "nu går covid-19" och att barn måste stanna hemma vid symtom.

Skolan får/är tillåten att ge information till berörda föräldrar om utbrott av samhällsfarlig och anmälningspliktig smitta, det är upp till varje kommun och skola att bestämma om de ska informera om fall/kluster avseende C-19. Befängt att de informerar om att det går vinterkräksjuka men inte när fall av C-19 härjar som dessutom klassas som allmänfarlig och samhällsfarlig. De tvingar in oss i smitta. Tänk på riskgrupperna. Vad du än säger som staten indoktrinerat dig med så kan du aldrig få rätt ur etisk synvinkel beträffande detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in