Citat:
Att säga vi i Sverige gav upp tycker jag är fel. Min bild är att vi valt de "lågt hängande frukterna". Hemarbete för den som kan har en ganska liten inverkan på företag men det minskar de sociala kontakterna i samhället.
Det finns många barn i Sverige som har en dålig hemmiljö där det inte är så lätt att studera.
Det finns många barn om inte har möjlighet att få hjälp med studierna hemma eftersom deras föräldrar har problem med alkohol och droger, inte kan svenska eller helt enkelt måste vara på sina jobb som sjuksköterska eller andra jobb som inte möjliggör hemarbete.
För de barnen så kan ett år av "missade" studier vara skillnaden mellan att få ett bra liv eller ett liv i utanförskap. Så på kort sikt så kanske vi räddar ett antal liv från Corona men på sikt så det drabba samhället helt andra sätt och kanske på ett mycket värre sätt. Allt är inte svart eller vitt. Att ta snabba beslut utan att tänka igenom dem nu kan ge oanade konsekvenser i framtiden
Det finns många barn i Sverige som har en dålig hemmiljö där det inte är så lätt att studera.
Det finns många barn om inte har möjlighet att få hjälp med studierna hemma eftersom deras föräldrar har problem med alkohol och droger, inte kan svenska eller helt enkelt måste vara på sina jobb som sjuksköterska eller andra jobb som inte möjliggör hemarbete.
För de barnen så kan ett år av "missade" studier vara skillnaden mellan att få ett bra liv eller ett liv i utanförskap. Så på kort sikt så kanske vi räddar ett antal liv från Corona men på sikt så det drabba samhället helt andra sätt och kanske på ett mycket värre sätt. Allt är inte svart eller vitt. Att ta snabba beslut utan att tänka igenom dem nu kan ge oanade konsekvenser i framtiden
Att man valt de lågt hängande frukterna råder inget tvivel om. Framförallt har de åtgärder man infört varit de som haft ett lågt pris. Man har prioriterat kostnaden.
Du skriver att "många" barn har en dålig hemmiljö, samt att det finns barn med missbrukande föräldrar osv. Likaså att det finns barn som har föräldrar som inte kan jobba hemma och kanske ensamstående sådana. Det är förstås sant, men jag är samtidigt övertygad om att de utgör en minoritet. En klar sådan. De allra flesta barn växer tack och lov upp i harmoniska hem med skötsamma föräldrar. Ett alternativ skulle ju kunna vara frivilligt hemarbete. Skulle en klass med 30 elever reduceras till 5 eller 10 elever skulle smittspridningen minska påtagligt. Det skulle gynna även dem som vistas i skolan av en eller annan anledning.
Jag hoppade sidledes, och nästan SKREK åt honom, att "det är mycket farligare att komma så där nära någons ansikte, än att avstå från handspriten!" Han svarade inte...