2020-10-15, 17:08
Medlem
Har ofta igång release radar och discover weekly på spotify när jag jobbar. Hittar konstant ny bra musik så vet inte vad ni snackar om. Kanske är undantaget då?
Citera
2020-10-15, 17:15
Medlem
Är 44, och lyssnar både på gammalt och sånt som släpps idag.

Lyssnar man på de större radiokanalerma är det ju mest skit, men annars tycker jag det produceras mycket bra musik också.

Lyssnar definitivt inte mindre på musik nu än förr.

Nu har man tillgång till oändligt med musik i telefonen, jämfört med förr när man fick hålla på med heminspelade kassetband eller cd-skivor
Citera
2020-10-15, 17:18
Avslutad
Jag tror, precis som några varit inne på förut, att annat t.ex familjeliv och jobb tar upp tiden.

Med det sagt, så är nog jag också ett undantag. Börjar alltid dagen med min favoritmusik. På samma sätt avslutas dagen.
Citera
2020-10-15, 17:32
Medlem
Gavins-Friends avatar
För de du tänker på växte upp under 60-80 talet?

Det finns dålig musik som jag lyssnade på som ung och vissa har man sentimentala känslor för. MEN majoriteten av den musik som jag lyssnar på är 60-80 tal trots att jag inte var född då. Var helt enkelt då man gjorde bäst musik. Numera är det inte alltid den bästa musiken som prioriteras utan andra faktorer.

Edit: jag är för övrigt allätare. Förutom hip hop som var bäst på 90-talet så var allt annat bättre innan det.
Senast redigerad av Gavins-Friend 2020-10-15 kl. 17:36.
Citera
2020-10-15, 17:39
Medlem
Min gissning är att musik framför allt har en social funktion och att denna är viktigast i ungdomen och klingar av när man har mer stabila relationer och sammanhang. Dvs, Kalle 16 som är osäker i livet och inte vet vad det ska bli av sig har lite mer utväxling av att köpa sig en identitet som exv punkare än Börje 67 som i stort sett inte kommer skapa några nya relationer alls och har karriär och familjebildande bakom sig.
Citera
2020-10-15, 17:42
Medlem
neuron-drones avatar
Ta åt sig ny musik kan man göra om det är vettig musik. Dvs inte den formen av modern pop som enbart har en melodi på tre toner (ja seriöst).

Dock finns gränser. Mina går vid dansband och bebop/modern jazz.

Tycker visst folk byter musiksmak. De som alltid bara gillade listmusik. De gillar fortfarande bara listmusik trots att den låter helt olika. De har noll intresse för musiken egentligen och vill mer ha en nutidsstämning. De är även ofta helt tondöva.
Citera
2020-10-15, 17:57
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av realFEZ
"Ny musik" var lite otydligt kanske ja. Men jag menar inte nysläppt musik som låter som saker som funnits tidigare, utan musik som låter lite ...ny...

Definitionen här på "ny musik" blir väl kanske: "musik som inte låter som det dom är vana vid".

Jag tror f.ö. det gäller att upptäcka gammal musik (musik som släppts ...förr... dvs.) som inte låter som det "dom" vanligtvis lyssnar på. Även om dom flesta nog är lite mer liberala där.

När det gäller "ny musik" så har det väl egentligen inte skapats någon ny genre på sk. root-nivå (https://www.allmusic.com/genres) sedan Hip-hop/rap? Det finns en ju en myriad av subgenrer under genrerna, men ...tja...

Problemet är att det i realiteten inte finns någon ny musik och så har det varit ganska länge. De musikaliska idéerna och uttrycken är sedan länge uttömda. Det är ganska talande att det numera finns en genre som kallas retrofuturism.

Jag har just passerat 50 och försöker att köpa "ny" musik litet då och då men jag hittar ingenting som känns som någon uppenbarelse längre.
Citera
2020-10-15, 18:02
Medlem
Borasare1980s avatar
Som äldre blir det väl att man lyssnar på sån musik som väcker nostalgiska minnen till liv. Sedan är det väl så att det kommer sällan nya bra låtar som inte är plagiat på äldre låtar. Då väljer man hellre att lyssna på de äldre orginalen. Topplistorna idag ofta manipulerade. Finns säkert ny musik som är bra men de låtarna blir inte kända eftersom den sämre kommersiella skitmusiken tar för mycket plats.
Citera
2020-10-15, 18:26
Medlem
BaronVonHelsings avatar
Citat:
Men jag vet inte om det går att dra det så mycket längre, ljudmässigt. Tror det peakade redan med japansk noise från 80-talet. Skränigare än så går det väl inte att få till musik egentligen? Men vi får väl se om 50 år hur det låter.

Imagemässigt går det kanske inte att komma så mycket längre heller, provokationsmässigt? ISIS drog kanske det där med provocerande image till sin spets i sin Nasheed-propagandamusik (som f.ö. ofta var väldigt bra)? Vi får väl se.
Inte längre än vad som redan existerar, men däremot är det ju olika vad som blir kontroversiellt. Nu när rappen och dess innehåll är kulturellt accepterat kan ju konservativ vit makt-musik bli en stor grej i framtiden. Ungdomar vill göra det som är upproriskt och rebelliskt, och när rappen slutar vara just rebellisk så går den förmånen till den raka motsatsen. Detta finns det ju flera exempel på genom historien.
Citera
2020-10-15, 18:27
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:
Jag är ingen expert på "ny musik" (svårt att hänga med i allt) men skulle vilja påstå att det där är en ganska grov förenkling, minst sagt. Det krävs en jävla massa talang för att skapa bra produktioner med små medel på sin datta-laptop, i sin DAW.

Man behöver inte vara expert, bara ha ett eget tycke, och JAG tycker att MYCKET av den nya musiken som görs, suger slak hästkuk!

Massa talang? idag, och även då, fanns det ju en uppsjö av program som sköter, eller förenklar det mesta åt dig, så du ser, ingen talang behövs, bara lite kunskap i datorhantering.
Citera
2020-10-15, 18:32
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Ta åt sig ny musik kan man göra om det är vettig musik. Dvs inte den formen av modern pop som enbart har en melodi på tre toner (ja seriöst).

Dock finns gränser. Mina går vid dansband och bebop/modern jazz.

Tycker visst folk byter musiksmak. De som alltid bara gillade listmusik. De gillar fortfarande bara listmusik trots att den låter helt olika. De har noll intresse för musiken egentligen och vill mer ha en nutidsstämning. De är även ofta helt tondöva.

Ja, folk är olika, o det är väl en jäkla tur det. För en del är musiken mkt viktig o jag tror många av dessa är mer musikaliska än genomsnittet, o dessa tror jag även lyssnar mer på musik även högre upp i åldrarna. För andra är musiken mer av en bisak o lite modegrej där det kanske också gäller att lyssna på "rätt musik", vilket oftast innebär ny musik.

Är inte direkt lastgammal o räknar mig själv till musiknördarna, lyssnar även mkt på äldre musik, mestadels rock/hårdrock (t.ex Led Zep, Skynyrd, Free, Hendrix mfl) men även en del annat. Inte sällan får man kommentarer att "du lyssnar ju på så gammal musik, med vilket förtäckt menas "fel/dålig" dito.

Generellt tror jag många äldre människor får mer övriga saker o problem att stå i och då räcker inte tiden o/lr orken till. Givetvis så tenderar dom nog att lyssna mer på musik ju större intresset är, kanske avstår ett föräldramöte lr föreningsbingon, dammsugning o dyl, för att i stället avnjuta lite musik.
Citera
2020-10-15, 18:41
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Håller helt med dig. Mycket som produceras nu låter mer eller mindre lika och dessutom hatar jag hiphop och rap och framförallt svenska delen av dessa som det tycks finnas massor av.
Har inget emot ny musik men det är samtidigt otroligt svårt att hänga med när man scrollar genom nyheter på Tidal så finns där 300 artister som man aldrig någonsin hört talas om så redan där släpper man allt och kör vidare i det gamla kända (kanske lite överdrivet men många är det)

Men det finns många guldkorn i störtfloden av träck. Men man orkar inte leta. Ibland händer det dock att man råkar springa på något som låter som det man redan gillar med ett nytt grepp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in