2020-10-15, 17:58
Medlem
Merwinnas avatar
Det finns idioter, och så finns det idioter. Jag var i livsmedelsaffären nyss, och stod och spritade mina händer vid deras bord för det. Då kände jag en varm pust mot min kind. Där stod en man och sträckte sig efter flaskan, och andades på mitt ansikte från bara typ 10 cm:s avstånd! Jag hoppade sidledes, och nästan SKREK åt honom, att "det är mycket farligare att komma så där nära någons ansikte, än att avstå från handspriten!" Han svarade inte...
Citera
2020-10-15, 17:58
Avslutad
Som jag skrev för en vecka sedan angående Tjeckien så är det ett land jämförbart med Sverige sett till befolkningsstorlek. Deras kurva över dagliga avlidna är dessutom fruktansvärt lika våran från när vi hade det dom värst i våras. Om en vecka kommer Tjeckien toppa på lite drygt 100 dödsfall per dag om utvecklingen fortsätter likna våran från i våras. Då kan vi även få en liten bild över hur många som faktiskt var smittade i Sverige i våras.
Senast redigerad av trazke 2020-10-15 kl. 18:01.
Citera
2020-10-15, 18:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det finns idioter, och så finns det idioter. Jag var i livsmedelsaffären nyss, och stod och spritade mina händer vid deras bord för det. Då kände jag en varm pust mot min kind. Där stod en man och sträckte sig efter flaskan, och andades på mitt ansikte från bara typ 10 cm:s avstånd! Jag hoppade sidledes, och nästan SKREK åt honom, att "det är mycket farligare att komma så där nära någons ansikte, än att avstå från handspriten!" Han svarade inte...

Fruktansvärt hjärndött. Tyvärr hade han förmodligen inte vett på att skämmas.
Citera
2020-10-15, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nu vet jag inte om dina siffror stämmer, men kanske träffade testerna under våren mer rätt. Idag är det många som går och testar sig vid minsta förkylningssymtom, eftersom det kan vara corona. I våras var det svårare att få testa sig. Jag vet tom de som jobbade inom vården som fick testa sig, men sammanboende med liknade symtom inom samma familj fick inte testa sig.

Ja fler fall nystas upp och fler fall rapporteras in då testningen ökat. Inte för att spridningen i större än under våren. Detta vet du men av någon outgrundlig anledning vägrar du ta till dig detta. Tror du på allvar att Region Stockholm hade registrerat 404 fall om 1000 tester hade utförts totalt?
Citera
2020-10-15, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Vi testar mångdubbelt mer än i våras. Och ja, det är helt orimligt att gå runt och vara livrädd för en sjukdom som knappt skördar några liv och är för majoriteten av befolkningen HELT ofarlig.

Vi skulle i augusti ge skolan lite tid att driva smittan. Nu har det gått två månader med barn i skola, och det dör ingen. Dags att luckra upp allt och glömma den här skiten. Tillbaka till jobbet med alla arbetsskygga människor som fortfarande leker pandemi och dra in bidragen, det räcker nu.

Här lite dagens nyheter från Uppsala om den lilla snuva som får folk att lägga sig på sjukhus och lata sig. Utvecklingen på sjukhuset liknar hur det var i början på pandemin. Kurvan pekar rakt upp.

https://www.tv4play.se/program/nyheterna/13297398

Och här säger man att man har kapacitetsbrist. Hur kommer det sig? Trodde alla på Tegnells tokerier om att vi skulle vara flockimmuna vid det här laget?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/varden-nedringda-provtagningstiderna-racker-inte
Citera
2020-10-15, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nu tror ju faktiskt jag på riktigt att såväl A, B och C kommer att infrias. Garantier däremot finns aldrig. Går det inte att få fram vaccin inser även jag att man till slut kommer till en brytpunkt då man måste ge upp. Men ger man upp då, kan man lika gärna ge upp totalt. Då får man helt enkelt ta att folk dör. Då kan man skrota allt vad restriktioner och hemarbete innebär. Det är bara att dra ut på det oundvikliga. Det jag vänder mig mot i Sverige är att vi gav upp, innan vi ens försökt. Jämför med Nya Zeeland som agerat precis tvärtom. Skillnaden är som natt och dag. Klarar de att hålla i det hela till vaccin kommer, är de utan tvekan det land i världen som gjort allt rätt.

Jag tror att regering och näringsliv är betydligt mer bekymrade för ekonomin än att rädda människoliv. Därför är man livrädd för att stänga skolor. Även andra länder slåss förstås mot samma dilemma. Rädda liv genom att stänga ned, eller rädda ekonomi genom att låta allt vara öppet. Det är där vi står.

Att säga vi i Sverige gav upp tycker jag är fel. Min bild är att vi valt de "lågt hängande frukterna". Hemarbete för den som kan har en ganska liten inverkan på företag men det minskar de sociala kontakterna i samhället.

Det finns många barn i Sverige som har en dålig hemmiljö där det inte är så lätt att studera.
Det finns många barn om inte har möjlighet att få hjälp med studierna hemma eftersom deras föräldrar har problem med alkohol och droger, inte kan svenska eller helt enkelt måste vara på sina jobb som sjuksköterska eller andra jobb som inte möjliggör hemarbete.

För de barnen så kan ett år av "missade" studier vara skillnaden mellan att få ett bra liv eller ett liv i utanförskap. Så på kort sikt så kanske vi räddar ett antal liv från Corona men på sikt så det drabba samhället helt andra sätt och kanske på ett mycket värre sätt. Allt är inte svart eller vitt. Att ta snabba beslut utan att tänka igenom dem nu kan ge oanade konsekvenser i framtiden
Citera
2020-10-15, 18:06
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Artikel om smittspridningen I Göteborg.

https://omni.se/a/dlO03z

Man pratar om fester och arbetsplatser, men man nämner in skolan...
Ja, men då är det väl antagligen så då, att smittan inte sprids i så stor utsträckning i skolan även om en del skulle önska att det vore så. Jag lyssnade med ett halvt öra på radion idag och ungefär samma bedömning gör man i Frankrike och Storbritannien. På puben och privata fester sprids smittan mest. Folk slappnar av med alkohol i kroppen.
Citera
2020-10-15, 18:08
Medlem
Är det någon som har några siffror på hur stor coronasmittorisken är när man åker kollektivt?

Har åkt nästan dagligen sedan pandemins början, eftersom det sades att Covid smittar via närkontakt under längre tid.

Men tydligen är det jättefarligt att vara busschaufför, för det är avspärrningar så det är flera meter fram till chauffören och man måste kliva på där bak, vilket rimmar illa med att risken inte är stor att smittas på bussen?! Är väl knappast nån passagerare som hostar rakt på chauffören om man skulle kliva på där fram. Så hur är det med Coronaviruset på bussar egentligen, någon som läst REN fakta angående det?
Citera
2020-10-15, 18:08
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Ja fler fall nystas upp och fler fall rapporteras in då testningen ökat. Inte för att spridningen i större än under våren. Detta vet du men av någon outgrundlig anledning vägrar du ta till dig detta. Tror du på allvar att Region Stockholm hade registrerat 404 fall om 1000 tester hade utförts totalt?

Det är svårt att svara på. Det beror på hur väl testerna träffar de som är smittade. Jag vet ju att i våras var det många boende i järvaområdet som var sjuka. Testade man frekvent där och många var sjuka gav det säkert en bättre träffbild. Idag när man testar många fler är också smittan mer jämnt utspridd över samhället. Många med symtom testas, men många testar som du säger negativt. Exakt hur smittspridningen ser ut är jättesvårt att svara på. Det är ingen som sitter på svaret. Det enda vi vet är att antal positiva test nu är ungefär lika många när det var som värst i våras.
Citera
2020-10-15, 18:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Här lite dagens nyheter från Uppsala om den lilla snuva som får folk att lägga sig på sjukhus och lata sig. Utvecklingen på sjukhuset liknar hur det var i början på pandemin. Kurvan pekar rakt upp.

https://www.tv4play.se/program/nyheterna/13297398

Och här säger man att man har kapacitetsbrist. Hur kommer det sig? Trodde alla på Tegnells tokerier om att vi skulle vara flockimmuna vid det här laget?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/varden-nedringda-provtagningstiderna-racker-inte

Jasså? Det säger du? Vi jämför.

Den 27/9 hade Uppsala 0 på IVA och 11 "på sjukhus".

Idag 18 dagar senare har dom på 4 på IVA och 34 "på sjukhus".

Hur såg det då ut i Uppsala i våras?

Den 23/3 hade Uppsala 4 på IVA och 17 på sjukhus.

18 dagar senare hade dom 22 på IVA och 64 på sjukhus.

Nej det är inte liknande utvecklingen i våras.
Citera
2020-10-15, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Använd munskydd och köp egen handsprit, det är så många idioter i Sverige ute nu som gör att det ökar.
Citera
2020-10-15, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Nej det är inte äldreomsorgen som bestämt att vi ska syssla med flockimmunitet, det är Tegnell och han verkar inte bry sig inte att äldre får corona och dör, i så fall hade han slutat redan i våras men han fortsätter istället.

Det är den ansvarige för enskild anläggning inom äldreomsorgen som man ska agera, detta har som Tegnell varit tydlig med. Flockimmunitet har inget med det att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in