2020-10-15, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Jag tycker att Tegnell var ganska tydlig med att det är den ansvarige på anläggningarna runtom i Sverige som tar beslut för just den anläggningen man är ansvarig på, oavsett om det är en privat eller ett boende som sköts av kommunen. Man kanske borde sätta lite press på dessa personer istället?
Nej det är inte äldreomsorgen som bestämt att vi ska syssla med flockimmunitet, det är Tegnell och han verkar inte bry sig inte att äldre får corona och dör, i så fall hade han slutat redan i våras men han fortsätter istället.
Citera
2020-10-15, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Det är helt orimligt att testa massa människor utan symptom. Hur fan tänker du?

Är det? Folk blir smittsamma ungefär en dag innan de får symtom och då ska rådet vara att de som vet att de träffat folk som visar sig vara smittade ska testa sig ca 4-5 dagar efter det tillfället. Vi har ju blivit lovade att mer testkapacitet men nu verkar vi inte ha det. Blåsta igen.
Citera
2020-10-15, 17:40
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Nej. Du skrev följande:
"Situationen är alltså värre nu än vad den var under våren i Stockholm. Och så fanns det dem som sa att vi inte skulle få någon andra våg..."

Ska nog sluta hugga på dina inlägg. Du är ett jävla troll som bara sitter och provocerar. Jag antar att du försöker rättfärdiga ditt patetiska bunkerliv genom att måla upp skräckscenarion om dagsläget som inte existerar.

Men det stämmer ju att den är värre, eftersom fler är smittade. Att du läser in antal vårdade på IVA som enda måttstocken på hur illa det ligger till med smittspridningen kan inte jag göra så mycket åt. Jag har aldrig ens nämnt IVA. Jag tycker för övrigt att fler ska göra mer för att skydda sig och det gäller även dig. Alla riskerar att drabbas hårt om de blir smittade. Det kan väl inte vara så kul att få sina lungor förstörda för all framtid? Kanske få förväntad livslängd reducerad med 30 år. Då väntar jag hellre på ett vaccin faktiskt.
Citera
2020-10-15, 17:42
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Och i Iran:

Och i Frankrike:

Däremot inte i Sydkorea och Taiwan, trots att dessa länder saknar flockimmunitet.

Vet egentligen inget land som uppnått flockimmunitet. De länder som drabbades hårdast under första vågen, tycks många gånger vara de länder som drabbas hårdast även nu under andra vågen.
Citera
2020-10-15, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Men det stämmer ju att den är värre, eftersom fler är smittade. Att du läser in antal vårdade på IVA som enda måttstocken på hur illa det ligger till med smittspridningen kan inte jag göra så mycket åt. Jag har aldrig ens nämnt IVA. Jag tycker för övrigt att fler ska göra mer för att skydda sig och det gäller även dig. Alla riskerar att drabbas hårt om de blir smittade. Det kan väl inte vara så kul att få sina lungor förstörda för all framtid? Kanske få förväntad livslängd reducerad med 30 år. Då väntar jag hellre på ett vaccin faktiskt.

Om du på allvar tror att vi har större smittspridning nu hur förklarar du differensen 20% andel positiva under våren kontra 3.2 % nu?
Citera
2020-10-15, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Peru hade total lockdown långt innan deras smittspridning tog fart. Och ÄNDÅ har de en ”värre” situation är Brasilien som inte hade någon lockdown alls.
Hur väl lockdown en efterlevdes är väl ändå det som är intressant?
Citera
2020-10-15, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
https://omni.se/norska-fhi-barn-smittar-lika-mycket-som-vuxna/a/3JlkLe

https://www.npr.org/sections/coronavirus-live-updates/2020/06/03/868507524/israel-orders-schools-to-close-when-covid-19-cases-are-discovered

"Two weeks after Israel fully reopened schools, a COVID-19 outbreak sweeping through classrooms — including at least 130 cases at a single school — has led officials to close dozens of schools where students and staff were infected. A new policy orders any school where a virus case emerges to close."

https://chrisceder.com/2444/stor-tysk-coronastudie-barn-smittar-lika-mycket-som-vuxna/

"Folkhälsomyndigheten i Sverige har hela tiden hävdat att smittspridningen hos barn är irrelevant och att det därför är säkert att hålla skolorna öppna i landet. En förhastad och vad det nu visar sig sannolikt felaktig slutsats."

Från första länken - Norska FHI - från studien:

https://www.ecdc.europa.eu/en/publications-data/children-and-school-settings-covid-19-transmission

Citat:
Investigations of cases identified in school settings suggest that child to child transmission in schools is uncommon and not the primary cause of SARS-CoV-2 infection in children whose onset of infection coincides with the period during which they are attending school, particularly in preschools and primary schools.

Hela stycket från rapporten:

https://www.ecdc.europa.eu/sites/default/files/documents/COVID-19-schools-transmission-August%202020.pdf

Citat:
What is the evidence of transmission between children within the school setting?

Available evidence appears to suggest that transmission among children in schools is less efficient for SARS-CoV-2
than for other respiratory viruses such as influenza [82]. However, this evidence is mainly derived from school
outbreaks which tend to rely on detecting symptomatic cases only and will therefore underestimate the number of
infected, asymptomatic, and potentially infectious children in these outbreaks.

In France, a carefully documented study identified an infected child (age nine years) who had interactions with a
large number of contacts in three different schools and did not transmit the disease, as evidenced by the large
number of negative results of tested symptomatic and asymptomatic contacts [83].

In Ireland, transmission within schools was investigated prior to school closures and no evidence of secondary
transmission within the school setting was found. Among the 924 child contacts and 101 adult contacts of the six
cases (three children, three adults) in the school setting, there were no confirmed cases identified during the 14-
day follow-up period [84]. It is important to note that this study did not consider asymptomatic infections.

In Finland, no secondary cases were identified in contact tracing and testing of 89 out of 121 contacts of a 12-year
case who had attended school during their illness [85].

In Australia, a contact tracing study in 15 primary and high schools, where nine student COVID-19 cases were
detected, found one secondary positive case in a primary school student (out of 735 close child contacts who were
followed up) [86].

In Singapore, two preschools and one secondary school identified child index cases and tested close contacts. In a
case where a preschool child was the index case (mean age 4.9 years), 34 preschool student contacts developed potential COVID-19 symptoms during the incubation period, however all 34 symptomatic cases tested negative for
SARS-CoV-2. In a case where the index child was in secondary school (mean age 12.8 years), a total of eight out
of 77 students developed symptoms and were screened for SARS-CoV-2 during the incubation period. All eight
symptomatic student contacts from the school tested negative [87,88].

In Israel, a first large school outbreak emerged ten days after re-opening all schools with requirement for daily
health reports, hygiene, face masks, social distancing and minimal interaction between classes. The first two cases
were registered on 26 May and 27 May, having no epidemiological link. Testing of the complete school community
revealed 153 students (attack rate: 13.2%) and 25 staff members (attack rate: 16.6%) who were COVID-19
positive. Overall, some 260 persons were infected (students, staff members, relatives and friends) [88].
In summary, in children where COVID-19 was detected and contacts followed-up, only one child contact in the
school setting was detected as SARS-CoV-2 positive during the follow-up period. The conclusion from these
investigations is that child-to-child transmission in schools is uncommon and not the primary cause of SARS-CoV-2
infection of children whose infection onset coincides with the period during which they are attending school.
Senast redigerad av Kalmar2004 2020-10-15 kl. 17:50.
Citera
2020-10-15, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Är det? Folk blir smittsamma ungefär en dag innan de får symtom och då ska rådet vara att de som vet att de träffat folk som visar sig vara smittade ska testa sig ca 4-5 dagar efter det tillfället. Vi har ju blivit lovade att mer testkapacitet men nu verkar vi inte ha det. Blåsta igen.

Vi testar mångdubbelt mer än i våras. Och ja, det är helt orimligt att gå runt och vara livrädd för en sjukdom som knappt skördar några liv och är för majoriteten av befolkningen HELT ofarlig.

Vi skulle i augusti ge skolan lite tid att driva smittan. Nu har det gått två månader med barn i skola, och det dör ingen. Dags att luckra upp allt och glömma den här skiten. Tillbaka till jobbet med alla arbetsskygga människor som fortfarande leker pandemi och dra in bidragen, det räcker nu.
Citera
2020-10-15, 17:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SpiralenSpiralen
Nej, inte sedan första stund. Det dröjde ett antal veckor. Först tyckte Tegnell att det var ojämlikt om några kunde skydda sig, men inte alla.
Nej, det gick inte ett antal veckor, det 11 mars konstaterades att vi hade samhällsspridning i Sverige och den 13 mars, dagen efter att Norge stängde skolor och införde sina restriktioner, anmodades vi att arbeta hemifrån. Uppmaningen att arbeta hemifrån kom samtidigt som 70plussare anmodades isolera sig.
Citera
2020-10-15, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Hur väl lockdown en efterlevdes är väl ändå det som är intressant?

Peru hade militären inkallad för att tvinga folk att stanna hemma. Peru var ett av världens första länder att införa lockdown.

https://www.google.se/amp/s/www.bbc.com/news/amp/world-latin-america-53150808

Det finns absolut ingen korrelation mellan stenåldersmetoden ”lockdown” och antal döda.
Citera
2020-10-15, 17:49
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Murmelgruff
Men det förutsätter ju att:
A: Det kommer ett vaccin inom rimlig tid.
B: Att vaccinet faktiskt fungerar effektivt
C: Att de flesta kommer ta det

Om man inte kan garantera att A, B och C kommer inträffa så vet man ju inte heller när ett öppnande av skolorna kan ske. Skulle A, B, eller C inte inträffa så kommer man ändå få öppna skolorna förr eller senare och då kommer det, som enligt dig är oundvikligt kanske ske ändå.

Så hur tror de som fattar besluten resonerar? Gör dom som dig och tror saker eller baserar de sina beslut på att väga för och nackdelar med öppna skolor emot varandra? Om nu stängda skolor skulle vara lösningen varför har då de flesta länderna öppnat dem igen?

Nu tror ju faktiskt jag på riktigt att såväl A, B och C kommer att infrias. Garantier däremot finns aldrig. Går det inte att få fram vaccin inser även jag att man till slut kommer till en brytpunkt då man måste ge upp. Men ger man upp då, kan man lika gärna ge upp totalt. Då får man helt enkelt ta att folk dör. Då kan man skrota allt vad restriktioner och hemarbete innebär. Det är bara att dra ut på det oundvikliga. Det jag vänder mig mot i Sverige är att vi gav upp, innan vi ens försökt. Jämför med Nya Zeeland som agerat precis tvärtom. Skillnaden är som natt och dag. Klarar de att hålla i det hela till vaccin kommer, är de utan tvekan det land i världen som gjort allt rätt.

Jag tror att regering och näringsliv är betydligt mer bekymrade för ekonomin än att rädda människoliv. Därför är man livrädd för att stänga skolor. Även andra länder slåss förstås mot samma dilemma. Rädda liv genom att stänga ned, eller rädda ekonomi genom att låta allt vara öppet. Det är där vi står.
Citera
2020-10-15, 17:54
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Om du på allvar tror att vi har större smittspridning nu hur förklarar du differensen 20% andel positiva under våren kontra 3.2 % nu?

Nu vet jag inte om dina siffror stämmer, men kanske träffade testerna under våren mer rätt. Idag är det många som går och testar sig vid minsta förkylningssymtom, eftersom det kan vara corona. I våras var det svårare att få testa sig. Jag vet tom de som jobbade inom vården som fick testa sig, men sammanboende med liknade symtom inom samma familj fick inte testa sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in