2020-10-15, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Varför ska jag slå en pling till intensivvården att diskutera testkapacitet ? Tror du de har tid att prata sådant med mig? Jag tror de är fullt sysselsatta med att arbeta och hjälpa de som blivit sjuka.

Du skrev ju att läget är värre än i våras? Du kan inte vara på riktigt?
Om du inte noterat det förut så är antalet som behöver sjukhusvård ett direkt resultat av att fler är smittade.
Citera
2020-10-15, 17:30
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Alltså samma regler gäller som i våras. Man ska vänta tills man blir sjuk. Folk som fått veta att de varit utsatta för smitta, men har inte symptom ska inte testa sig. De kan ju vara asymtomatiska spridare eller är i på väg att bli sjuka.

Vad jag har lärt mig så här långt från "medicinmän" som jobbar med det här så är man smittsam precis då man håller på att bli sjuk, dvs lite innan symtomen uppenbarar sig och ett tag därefter. Agerar man kraftigare mot smitta då? Hade varit bättre att i alla fall säga att vänta några dagar om man inte har symtom eftersom inkubationstiden är 2-14 dagar och folk insjuknar vanligtvis dag 5.
Fast det är väl därför folk uppmanas hålla lite distans, tvätta händerna och hosta i armvecket. Kaféer och restauranger har fortfarande borden längre isär och erbjuder ofta handsprit vid ingången, butiker uppmanar till att hålla avstånd, och på bussarna får man kliva på längre bak. Just därför att det kan finnas presymptomatiska ute bland folk. Anbars skulle ju de restriktionerna vara helt meningslösa
Citera
2020-10-15, 17:30
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12

Nej, jag skrev att det nu testas fler positivt än i våras.
Citera
2020-10-15, 17:33
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Om du inte noterat det förut så är antalet som behöver sjukhusvård ett direkt resultat av att fler är smittade.

Det stämmer inte att det är ett direkt resultat. Du kanske noterat att det är stor skillnad mellan hur mycket vård olika grupper i samhället behöver. Främst beroende på ålder.
Citera
2020-10-15, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Alltså samma regler gäller som i våras. Man ska vänta tills man blir sjuk. Folk som fått veta att de varit utsatta för smitta, men har inte symptom ska inte testa sig. De kan ju vara asymtomatiska spridare eller är i på väg att bli sjuka.

Vad jag har lärt mig så här långt från "medicinmän" som jobbar med det här så är man smittsam precis då man håller på att bli sjuk, dvs lite innan symtomen uppenbarar sig och ett tag därefter. Agerar man kraftigare mot smitta då? Hade varit bättre att i alla fall säga att vänta några dagar om man inte har symtom eftersom inkubationstiden är 2-14 dagar och folk insjuknar vanligtvis dag 5.

Det är helt orimligt att testa massa människor utan symptom. Hur fan tänker du?
Citera
2020-10-15, 17:35
Medlem
Citat:
Nej, jag skrev att det nu testas fler positivt än i våras.

Nej. Du skrev följande:
"Situationen är alltså värre nu än vad den var under våren i Stockholm. Och så fanns det dem som sa att vi inte skulle få någon andra våg..."

Ska nog sluta hugga på dina inlägg. Du är ett jävla troll som bara sitter och provocerar. Jag antar att du försöker rättfärdiga ditt patetiska bunkerliv genom att måla upp skräckscenarion om dagsläget som inte existerar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Får jag fråga dig vad du anser är rätt strategi? I de flesta länderna där man har använt en annan strategi än Sverige så har smittspridningen ökat rejält. Jag tycker man borde väga in tillfälligheter som gör att vissa siffror ser ut som dom gör.

Detta är ett ovetenskapligt resonemang som har spridits av Tegnell. Han förstår inte hur orsak och verkan analyseras vetenskapligt. Orsak och verkan går åt båda hållen (det kallas för endogenitet). Andra länder inför åtgärder pga att de har haft en omfattande smittspridning. Först efter en viss tid leder det till lägre fall. Även Sverige kommer införa mer restriktiva åtgärder när smittspridningen ökar. När det gäller orsak och verkan har det varit oerhört svårt att analysera för munskydd, men nu pekar den mesta forskningen att de har en effekt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Fast det är väl därför folk uppmanas hålla lite distans, tvätta händerna och hosta i armvecket. Kaféer och restauranger har fortfarande borden längre isär och erbjuder ofta handsprit vid ingången, butiker uppmanar till att hålla avstånd, och på bussarna får man kliva på längre bak. Just därför att det kan finnas presymptomatiska ute bland folk. Anbars skulle ju de restriktionerna vara helt meningslösa

Så om man får veta att man träffat folk som blivit sjuka ska man vänta tills man får symtom innan man testar sig? Jag tror att folk tolkar det som att det är ok att ranta runt så länge man inte hostar. Det rätta vore att rekommendera folk att stanna hemma 4-5 dagar och sedan gå och testa sig.
Citera
Medlem
Artikel om smittspridningen I Göteborg.

https://omni.se/a/dlO03z

Man pratar om fester och arbetsplatser, men man nämner in skolan...
Citera
2020-10-15, 17:36
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Jahapp. Nu exploderar smittfallen i Italien igen. Inte heller de verkar ha uppnått någon flockimmunitet. Vad förvånad jag blir...

Och i Iran:

Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
3:dje våg i Iran och kraftfullaste av dem alla. Tuffa tider nu. Vi måste ställa oss frågan hur hög risken är att vi hamnar i kaos även i Sverige. Hade varit intressant att ringa in mutationerna, Iran kanske har drabbats av en värre mutation? Lite mer kartläggning och riskprognos hade inte skadat.

https://www.theguardian.com/world/2020/oct/14/iran-at-breaking-point-as-it-fights-third-wave-of-coronavirus

Och i Frankrike:

Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
I början av Corona-pandemin var Frankrike ett av världens hårdast drabbade länder. Man hade dubbelt så höga döds-tal som Sverige. Det tog fram till sommaren innan de svenska dödstalen överträffade de franska (mätt som andel av befolkningen).
Hur stor andel som var smittade kan vi förstås inte jämföra eftersom Sverige inte hade allmän testning på den tiden.

Nu i Augusti är dödstalen fortfarande låga både i Sverige och i Frankrike, men Frankrike har fått ett stort utbrott av nya smittade och ligger på nivåer som man inte haft sedan Mars och April.
Det är ju positivt att dödstalen trots det inte börjat stiga, men bara framtiden kan visa om det kommer att ske eller ej.

Det jag undrar är var alla flock-immunitets-experter är? Frankrike är nästan lika hårt drabbat som Sverige. Om smittan trots det är har fått så stor ny spridning där, varför skulle det utvecklas på något annat sätt här? Och vart har den franska flock-immuniteten gått och gömt sig? För om det skall fungera här måste det väl ändå gå att visa att den existerar även där?
Flock-immunitet betyder att man inte blir smittad, så i det här fallet är det smitto-talen inte döds-siffrorna som vi kan titta på, och dom finns tillgängliga nu. Det finns inget behov av "vänta och se".

Källa: https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?time=2020-03-01..latest&country=SWE~FRA&casesMetric=true&interv al=smoothed&perCapita=true&smoothing=7&pickerMetri c=location&pickerSort=asc

Däremot inte i Sydkorea och Taiwan, trots att dessa länder saknar flockimmunitet.
Citera
2020-10-15, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Detta är ett ovetenskapligt resonemang som har spridits av Tegnell. Han förstår inte hur orsak och verkan analyseras vetenskapligt. Orsak och verkan går åt båda hållen (det kallas för endogenitet). Andra länder inför åtgärder pga att de har haft en omfattande smittspridning. Först efter en viss tid leder det till lägre fall. Även Sverige kommer införa mer restriktiva åtgärder när smittspridningen ökar. När det gäller orsak och verkan har det varit oerhört svårt att analysera för munskydd, men nu pekar den mesta forskningen att de har en effekt.

Peru hade total lockdown långt innan deras smittspridning tog fart. Och ÄNDÅ har de en ”värre” situation är Brasilien som inte hade någon lockdown alls.
Citera
2020-10-15, 17:39
Medlem
Citat:
Jag tror inte att vi behöver stänga skolorna i flera år. Jag tror det räcker med att göra det till vi har vaccin och det tror jag vi får under första kvartalet nästa år. Under tiden är distansundervisning det bästa vi kan göra.

Men det förutsätter ju att:
A: Det kommer ett vaccin inom rimlig tid.
B: Att vaccinet faktiskt fungerar effektivt
C: Att de flesta kommer ta det

Om man inte kan garantera att A, B och C kommer inträffa så vet man ju inte heller när ett öppnande av skolorna kan ske. Skulle A, B, eller C inte inträffa så kommer man ändå få öppna skolorna förr eller senare och då kommer det, som enligt dig är oundvikligt kanske ske ändå.

Så hur tror de som fattar besluten resonerar? Gör dom som dig och tror saker eller baserar de sina beslut på att väga för och nackdelar med öppna skolor emot varandra? Om nu stängda skolor skulle vara lösningen varför har då de flesta länderna öppnat dem igen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in