Citat:
Ursprungligen postat av
karlenn
Bara för att det är den högsta dygnsnoteringen sedan testerna inleddes så betyder det inte att läget är värre, läget blir värre först när sjukvården får problem. Alla som blir testade behöver inte vård. OM sjukvården blir överbelastad och utsätts ännu värre än vad den gjorde i våras så kan vi säga att situationen är värre.
Får jag fråga dig vad du anser är rätt strategi? I de flesta länderna där man har använt en annan strategi än Sverige så har smittspridningen ökat rejält. Jag tycker man borde väga in tillfälligheter som gör att vissa siffror ser ut som dom gör.
Man har gjort fel från början i Sverige. Man visste att smittan förekom i Italien, men ändå tillät man inresande därifrån och Iran. Man borde testat alla som kom med dessa plan och ev satt dem i karantän. Man borde stängt gränserna snabbt. Man borde erbjudit testkapacitet värd namnet i ett mycket tidigt skede. Man borde stängt ned i början av mars innan vi fick så mycket allmän smittspridning.Nu har det tåget gått för länge sen.
Så vad är rätt strategi nu? Som jag se det handlar det om att begränsa spridningen så mycket det bara går i väntan på vaccin. Det kan man göra genom att erbjuda distansundervisning som ett alternativ från förskoleklass och uppåt. Regeringen kan ge Skolverket ett uppdrag att snabbt ordna med distanskurser på nätet. Föräldrar kan handleda. Såväl undervisning som examination går att ordna på nätet. Hur svårt ska det vara?
Sedan borde man kräva munskydd på sjukhus, på vårdinrättningar, i butiker och i kollektivtrafik. Gärna komma med rekommendationer av vilka klassade munskydd man bör välja. SVT kan sända information hur man använder dessa munskydd på rätt sätt. Sedan måste man kunna lita på att personal på äldreboenden och på sjukhus är friska. De borde testas varje dag. Patienter borde testas på alla sjukhus innan de skrivs in.
Vad gäller coronavård måste skyddsutrustning och bästa läkemedel finnas tillgängliga.
Har säkert glömt något, men de är i huvudsak mina råd.