2020-10-15, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Dom hade mer fall än Sverige i början.

Det dog ju så många i äldreomsorgen för Tegnell sysslade med flockimmunitet.
Just nu ökar det på äldreomsorgen igen så varför gör inte Tegnell något varför fortsätter han med flockimmunitet?

Jag tycker att Tegnell var ganska tydlig med att det är den ansvarige på anläggningarna runtom i Sverige som tar beslut för just den anläggningen man är ansvarig på, oavsett om det är en privat eller ett boende som sköts av kommunen. Man kanske borde sätta lite press på dessa personer istället?
Senast redigerad av karlenn 2020-10-15 kl. 17:07.
Citera
2020-10-15, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Dom hade mer fall än Sverige i början.

Det dog ju så många i äldreomsorgen för Tegnell sysslade med flockimmunitet.
Just nu ökar det på äldreomsorgen igen så varför gör inte Tegnell något varför fortsätter han med flockimmunitet?

Hur vet du det? Vi testade ju inte..

Har du andra källor än oss andra?
Citera
2020-10-15, 17:06
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Det finns givetvis länder som har klarat sig bra med en total nedstängning, sen ska man inte blunda för att en nedstängning av Taiwan och Nya Zeeland är betydligt ”enklare” utifrån det geografiska läget. Hur har det gått för Frankrike, Spanien, Italien, Tyskland och UK exempelvis som har kört med lockdown? Inte speciellt bra.

Det gäller väl att hitta en god balans mellan hälsa och ekonomi.

Sedan har vi ju massa lagar som styr i Sverige då vi är väldigt byråkratiska. Ta skolan som exempel. Det tog väl X antal veckor innan man ändrat i skollagen för att kunna stänga skolverksamhet. Vi kan fortfarande inte hindra konferenser då de inte faller under ordningslagen. Det jag vill säga att många gnället på FHM om sådant här. Men de kan inte trolla bort lagarna även om de ville. Så att göra en Nya Zeeland hade nog tagit många veckor oavsett.
Citera
2020-10-15, 17:12
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Ja ett fåtal länder har haft låga tal, men inte pga av munskydd eller skolstängning.

Finns ju länder som agerat väldigt proaktivt. Då har det inte behövts så mycket munskydd, men skolor har i perioder varit stängda, då man velat slå ned utbrott snabbt och resolut.
Citera
2020-10-15, 17:20
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Bara för att det är den högsta dygnsnoteringen sedan testerna inleddes så betyder det inte att läget är värre, läget blir värre först när sjukvården får problem. Alla som blir testade behöver inte vård. OM sjukvården blir överbelastad och utsätts ännu värre än vad den gjorde i våras så kan vi säga att situationen är värre.

Får jag fråga dig vad du anser är rätt strategi? I de flesta länderna där man har använt en annan strategi än Sverige så har smittspridningen ökat rejält. Jag tycker man borde väga in tillfälligheter som gör att vissa siffror ser ut som dom gör.

Man har gjort fel från början i Sverige. Man visste att smittan förekom i Italien, men ändå tillät man inresande därifrån och Iran. Man borde testat alla som kom med dessa plan och ev satt dem i karantän. Man borde stängt gränserna snabbt. Man borde erbjudit testkapacitet värd namnet i ett mycket tidigt skede. Man borde stängt ned i början av mars innan vi fick så mycket allmän smittspridning.Nu har det tåget gått för länge sen.
Så vad är rätt strategi nu? Som jag se det handlar det om att begränsa spridningen så mycket det bara går i väntan på vaccin. Det kan man göra genom att erbjuda distansundervisning som ett alternativ från förskoleklass och uppåt. Regeringen kan ge Skolverket ett uppdrag att snabbt ordna med distanskurser på nätet. Föräldrar kan handleda. Såväl undervisning som examination går att ordna på nätet. Hur svårt ska det vara?
Sedan borde man kräva munskydd på sjukhus, på vårdinrättningar, i butiker och i kollektivtrafik. Gärna komma med rekommendationer av vilka klassade munskydd man bör välja. SVT kan sända information hur man använder dessa munskydd på rätt sätt. Sedan måste man kunna lita på att personal på äldreboenden och på sjukhus är friska. De borde testas varje dag. Patienter borde testas på alla sjukhus innan de skrivs in.
Vad gäller coronavård måste skyddsutrustning och bästa läkemedel finnas tillgängliga.

Har säkert glömt något, men de är i huvudsak mina råd.
Citera
2020-10-15, 17:21
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Hur vet du det? Vi testade ju inte..

Har du andra källor än oss andra?

När det passar är det bara officiella tal som räknas. I andra fall är de officiella talen inte luft värt utan då är det mörkläggning.
Citera
2020-10-15, 17:21
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Murmelgruff
Så med andra ord så var det helt onödigt att stänga skolorna från första början eftersom smittspridningen oundvikligen skulle ökas så fort de öppnades. För du kan väl ändå inte tycka det är rimligt att stängda skolor i flera år kan vara rimligt?

Jag tror inte att vi behöver stänga skolorna i flera år. Jag tror det räcker med att göra det till vi har vaccin och det tror jag vi får under första kvartalet nästa år. Under tiden är distansundervisning det bästa vi kan göra.
Citera
2020-10-15, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Jösses. Vad får du ut av att förvränga allt? Hos säger (eller har inte lyssnat utan går på det som står) att man bara ska testa sig om man har symtom. Det är ingen avrådan utan så det alltid varit, men extra viktigt i Stockholm nu eftersom det är högt tryck så vill de inte att personer utan symtom testar sig.

Alltså samma regler gäller som i våras. Man ska vänta tills man blir sjuk. Folk som fått veta att de varit utsatta för smitta, men har inte symptom ska inte testa sig. De kan ju vara asymtomatiska spridare eller är i på väg att bli sjuka.

Vad jag har lärt mig så här långt från "medicinmän" som jobbar med det här så är man smittsam precis då man håller på att bli sjuk, dvs lite innan symtomen uppenbarar sig och ett tag därefter. Agerar man kraftigare mot smitta då? Hade varit bättre att i alla fall säga att vänta några dagar om man inte har symtom eftersom inkubationstiden är 2-14 dagar och folk insjuknar vanligtvis dag 5.
Citera
2020-10-15, 17:24
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Vad gäller återinfektion så är det som tegnell säger ytterst få dokumenterade fall. Det är alltså så vitt man vet så liten risk att det ska inträffa att man kan bortse från den. Rådet är ju ändå att agera som om man inte varit smittad, alltså hålla avstånd och sånt. Skillnaden är att man inte behöver gömma sig så fort man är lite förkyld.

Pinsamt att säga såna där saker när fler och fler fall dyker upp ju längre tid går från den första infektionen. Så klart att det är få fall i början av oktober när det bara var ett par hundra bekräftade fall i Sverige i februari. Tar du fortfarande Tegnell på allvar?

Självklart kommer Tegnell aldrig behöva dementera en sån här sak, precis som han inte behövde dementera att det inte smittade bra mellan människor trots det hade ett R0 över 1 eller att det inte förelåg någon risk för smitta i Sverige eftersom det var så få smittade utanför Kina i februari eller att det inte var luftburet, att man inte behövde mask, att vi inte behövde smittspåra osv.
Citera
2020-10-15, 17:24
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Alltså samma regler gäller som i våras. Man ska vänta tills man blir sjuk. Folk som fått veta att de varit utsatta för smitta, men har inte symptom ska inte testa sig. De kan ju vara asymtomatiska spridare eller är i på väg att bli sjuka.

Vad jag har lärt mig så här långt från "medicinmän" som jobbar med det här så är man smittsam precis då man håller på att bli sjuk, dvs lite innan symtomen uppenbarar sig och ett tag därefter. Agerar man kraftigare mot smitta då? Hade varit bättre att i alla fall säga att vänta några dagar om man inte har symtom eftersom inkubationstiden är 2-14 dagar och folk insjuknar vanligtvis dag 5.

Inom ramen för smittspårning testas ju även andra. Men man ska inte på eget initiativ boka tid om man inte har symtom, i alla fall inte i Stockholm för tre veckor sedan.
Citera
2020-10-15, 17:26
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Vad har du emot skolorna egentligen?

Du irrar om att skolorna måste stänga när inget pekar på att de har någon större påverkan på smittspridningen (Förskola och Grundskola).

Lägg fram bevis för att förskola och grundskola driver smittspridningen - inte bara gissningar.

https://omni.se/norska-fhi-barn-smittar-lika-mycket-som-vuxna/a/3JlkLe

https://www.npr.org/sections/coronavirus-live-updates/2020/06/03/868507524/israel-orders-schools-to-close-when-covid-19-cases-are-discovered

"Two weeks after Israel fully reopened schools, a COVID-19 outbreak sweeping through classrooms — including at least 130 cases at a single school — has led officials to close dozens of schools where students and staff were infected. A new policy orders any school where a virus case emerges to close."

https://chrisceder.com/2444/stor-tysk-coronastudie-barn-smittar-lika-mycket-som-vuxna/

"Folkhälsomyndigheten i Sverige har hela tiden hävdat att smittspridningen hos barn är irrelevant och att det därför är säkert att hålla skolorna öppna i landet. En förhastad och vad det nu visar sig sannolikt felaktig slutsats."
Citera
2020-10-15, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Inom ramen för smittspårning testas ju även andra. Men man ska inte på eget initiativ boka tid om man inte har symtom, i alla fall inte i Stockholm för tre veckor sedan.

Alltså har vi slagit i taket redan. Läget är som i våras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in