2020-10-15, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heavydutybody
Jag startade en egen tråd om denna artikel igår: (FB) Varning till övriga världen: Den svenska "strategin" skapar död och lidande

Här drunkar viktiga texter i informationsbrus ofta.

På tal om välrenommerade - så slår väl få The Lancet:

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)32153-X/fulltext

De kritiserar i alla fall indirekt Sveriges "strategi".

En av de 80 forskarna som varit med och författat kritiserar Sveriges väg ofta på ex sin Twitter:

https://twitter.com/DrZoeHyde

Jag startade även en tråd om The Lancet-artikeln: (FB) Så här bekämpas Covid-pandemin bäst enligt artikel i The Lancet

De kritiserar i så fall strategin i alla de länder som har galopperade ökningar just nu, dvs de flesta länder.
Citera
2020-10-15, 16:20
Medlem
Emma 21 drabbades hårt av coronaviruset
Citat:
På några få dagar vändes vardagen upp och ner för 21-åriga Emma Björkqvist. Från en lätt förkylning som hon trodde gått över – till ett livshotande tillstånd som krävde intensivvård.
Citat:
– Det smög sig på. Efter ett par dagar kunde jag inte ens gå de få meterna mellan sängen och toaletten. Min mamma fick hjälpa mig. Då förstod vi att det var illa, berättar Emma.
Citat:
Blodproppar i ben och lungor
Personalen på infektionsavdelningen kunde också konstatera att Emma Björkqvist hade fått en blodpropp i benet. En ultraljudsundersökning bekräftade en blodpropp vid vänstra ljumsken.
https://www.regionjh.se/nyheter/halsasjukvard/halsasjukvard/emmadrabbadeshartavcoronaviruset.5.57b6e37d1747943 d3641b040.html
Citera
2020-10-15, 16:21
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Inte på långa vägar så illa som det var under våren.

När det dog som flest i våras så gjorde vi runt 20000 tester i hela Sverige per vecka - idag gör vi 130.000 tester per vecka.

Andelen positiva tester denna period var närmare 20% - idag är den 2,9%.

Stockholm rapporterade denna period 200-300 fall per dag men skulle de ha testat lika mycket som idag skulle denna siffra varit 10-20 gånger högre - kanske ännu högre.

Folk försöker skrämmas med hur många fall som hittas nu utan att ta hänsyn till hur många tester som görs. Smittspridningen i Stockholm var mycket värre i våras än nu.

Det är ju svårt att belägga det du säger. Att smittan ökar nu är dock ställt utom tvivel. Att det sedan testades mindre i början av året kan man ju bara beklaga.
Citera
2020-10-15, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nej, det är coronastrategin som är vansinnig. Hade vi haft en fungerande strategi så hade inte fallen ökat på det här sättet och vare sig jag, eller någon annan hade behövt avsätta tid för sådant här. Det är skandal.

Så med andra ord så hade väldigt få länder i Europa en fungerande strategi eftersom fallen ökar där med?
Citera
2020-10-15, 16:24
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Och? Mörkertalet var gigantiskt i våras.
Snälla slå en pling till personal inom intensivvården och försök intala dem att situationen är värre nu än under våren.
Sök hjälp.

Varför ska jag slå en pling till intensivvården att diskutera testkapacitet ? Tror du de har tid att prata sådant med mig? Jag tror de är fullt sysselsatta med att arbeta och hjälpa de som blivit sjuka.
Citera
2020-10-15, 16:26
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Den ökar i nästan varje land. Vilken strategi använder de som är bättre?

Nya Zeeland har lyckats bättre. Vi skulle tagit kontroll över smittan och aldrig låtit den få fotfästa. Det var första och största felet. Nu när smittan fått sådan spridningen får man laga efter läge och försöka göra det bästa av situationen. Inför krav på munskydd där det är befogat. Stäng ned skolor och övergå till hemundervisning.
Citera
2020-10-15, 16:26
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Murmelgruff
Så med andra ord så hade väldigt få länder i Europa en fungerande strategi eftersom fallen ökar där med?

Det är riktigt. Man öppnade sina skolor och givetvis tog smittan fart.
Citera
2020-10-15, 16:27
Medlem
Om nu inte nya zeeland har corona borde man få åka dit. de kör dit 10 personer som testas att ej ha corona i ett privatplat
Citera
2020-10-15, 16:28
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Nu har Kamala Harris åkt på kinafebern också enligt Aftonbladet.
Det stämmer inte:

”Coronafall hos Harris stab

Två personer i Joe Bidens presidentvalskampanj har testats positivt för covid-19, uppger man i ett pressmeddelande.

Det är Kamala Harris kommunikationschef Liz Allen och ytterligare en medarbetare.

Harris själv ska ha testats negativ två gånger sedan den 8 oktober. Hon ska heller inte ha haft någon nära kontakt med personerna sedan de smittades.”

svt.se
Citera
2020-10-15, 16:30
Medlem
Citat:
Nya Zeeland har lyckats bättre. Vi skulle tagit kontroll över smittan och aldrig låtit den få fotfästa. Det var första och största felet. Nu när smittan fått sådan spridningen får man laga efter läge och försöka göra det bästa av situationen. Inför krav på munskydd där det är befogat. Stäng ned skolor och övergå till hemundervisning.

Ja ett fåtal länder har haft låga tal, men inte pga av munskydd eller skolstängning.
Citera
2020-10-15, 16:31
Medlem
Citat:
Högsta dygnsnoteringen sedan testerna inleddes nu.

Bara för att det är den högsta dygnsnoteringen sedan testerna inleddes så betyder det inte att läget är värre, läget blir värre först när sjukvården får problem. Alla som blir testade behöver inte vård. OM sjukvården blir överbelastad och utsätts ännu värre än vad den gjorde i våras så kan vi säga att situationen är värre.

Får jag fråga dig vad du anser är rätt strategi? I de flesta länderna där man har använt en annan strategi än Sverige så har smittspridningen ökat rejält. Jag tycker man borde väga in tillfälligheter som gör att vissa siffror ser ut som dom gör.
Citera
2020-10-15, 16:31
Medlem
Citat:
Det är riktigt. Man öppnade sina skolor och givetvis tog smittan fart.

Så med andra ord så var det helt onödigt att stänga skolorna från första början eftersom smittspridningen oundvikligen skulle ökas så fort de öppnades. För du kan väl ändå inte tycka det är rimligt att stängda skolor i flera år kan vara rimligt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in