2020-10-15, 15:34
Bannlyst
Som bekant brukar dom flesta människor fastna i den musiksmak dom hade i ca. tonåren, upp till ~25 någonting. Vad är skälen till det egentligen? Personligen gillar jag inte särskilt mycket idag av det jag lyssnade på i tonåren och lite efter det.

Idag finns det ju tillgång till ett helt överväldigande musikutbud som är extremt lättillgängligt för att upptäcka ny musik. Det släpps säkert hundratals skitbra låtar bara idag som jag aldrig kommer höra, men egentligen har möjlighet att höra. Bara jag hittar dom.

Några skäl finns listade här:
https://www.businessinsider.com/why-we-stop-discovering-new-music-around-age-30-2018-6?r=US&IR=T
Citat:
For example, between 12 and 22 our brains go through a lot of changes and we're more receptive to the songs we hear.

Rather than having less time, some research suggests we listen to the same songs over and over again because of musical nostalgia.

Lite fakta: / "fakta" (1000 britter i undersökningen)
Citat:
The peak age for discovering new music, the results suggested, was 24.

Mer:
https://www.gildshire.com/why-do-we-stop-liking-the-new-music-as-we-get-older/
Citat:
The music tastes are crystallized at the age of 13 or 14 for most of us. By the time we are in our early 20s, our music taste is pretty much strongly shaped and it won’t be easily changed.

Studies have suggested that there is evidence that the brain’s ability to make distinction between melodies chords and rhythms gets worse with age. This means that for older people new songs really sound all the same.

The reason behind it could be something that we call “mere exposure effect.” It means that the more you are exposed to something you tend to like it more than if you are not exposed.

In your 30s with family and job obligations there is simply less time to listen to music and to discover new artists.

Voffor gör di på detta viset?
Citera
2020-10-15, 15:44
Medlem
yz44s avatar
Svaret är nog enklare än vad du tror, andra saker som t.ex. jobb, familj och barn blir prioriterade.
Har du småbarn så är det inte mycket tid över till annat.

Men du bör nog utveckla vad du menar med ny musik, ny musik finns i alla genrer.
Citera
2020-10-15, 15:49
Medlem
Torsuss avatar
Med ålder kommer sämre hörsel(särskilt om man i sin ungdom lyssnat på hårdrock). Då måste man skruva upp volymen. Då kommer grannarna och klagar. Då slutar man. För att man MÅSTE
Citera
2020-10-15, 16:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Svaret är nog enklare än vad du tror, andra saker som t.ex. jobb, familj och barn blir prioriterade.
Har du småbarn så är det inte mycket tid över till annat.

Men du bör nog utveckla vad du menar med ny musik, ny musik finns i alla genrer.

"Ny musik" var lite otydligt kanske ja. Men jag menar inte nysläppt musik som låter som saker som funnits tidigare, utan musik som låter lite ...ny...

Definitionen här på "ny musik" blir väl kanske: "musik som inte låter som det dom är vana vid".

Jag tror f.ö. det gäller att upptäcka gammal musik (musik som släppts ...förr... dvs.) som inte låter som det "dom" vanligtvis lyssnar på. Även om dom flesta nog är lite mer liberala där.

När det gäller "ny musik" så har det väl egentligen inte skapats någon ny genre på sk. root-nivå (https://www.allmusic.com/genres) sedan Hip-hop/rap? Det finns en ju en myriad av subgenrer under genrerna, men ...tja...
Citera
2020-10-15, 16:15
Medlem
Tycker det som produceras idag är ren skit. Finns säkert några guldkorn men inte hört något som jag personligen vill lyssna på. Gillar förövrigt rock/grunge.

Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
Med ålder kommer sämre hörsel(särskilt om man i sin ungdom lyssnat på hårdrock). Då måste man skruva upp volymen. Då kommer grannarna och klagar. Då slutar man. För att man MÅSTE

Villa? Hörlurar?
Citera
2020-10-15, 16:27
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CB1
Tycker det som produceras idag är ren skit. Finns säkert några guldkorn men inte hört något som jag personligen vill lyssna på. Gillar förövrigt rock/grunge.

Håller helt med dig. Mycket som produceras nu låter mer eller mindre lika och dessutom hatar jag hiphop och rap och framförallt svenska delen av dessa som det tycks finnas massor av.
Har inget emot ny musik men det är samtidigt otroligt svårt att hänga med när man scrollar genom nyheter på Tidal så finns där 300 artister som man aldrig någonsin hört talas om så redan där släpper man allt och kör vidare i det gamla kända (kanske lite överdrivet men många är det)
Citera
2020-10-15, 16:30
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av realFEZ
Som bekant brukar dom flesta människor fastna i den musiksmak dom hade i ca. tonåren, upp till ~25 någonting. Vad är skälen till det egentligen? Personligen gillar jag inte särskilt mycket idag av det jag lyssnade på i tonåren och lite efter det.

Idag finns det ju tillgång till ett helt överväldigande musikutbud som är extremt lättillgängligt för att upptäcka ny musik. Det släpps säkert hundratals skitbra låtar bara idag som jag aldrig kommer höra, men egentligen har möjlighet att höra. Bara jag hittar dom.

Några skäl finns listade här:
https://www.businessinsider.com/why-we-stop-discovering-new-music-around-age-30-2018-6?r=US&IR=T

Lite fakta: / "fakta" (1000 britter i undersökningen)

Mer:
https://www.gildshire.com/why-do-we-stop-liking-the-new-music-as-we-get-older/

Voffor gör di på detta viset?

För att mycket av musiken som skapas idag är totalt pissdåligt. Allting är autotunat jävla skräp, rap o hiphopskit där man inte ens hör en stavelse av vad de sjunger. Behövs ingen talang idag.

Jag lyssnar på mycket än, som jag lyssnade på för måååånga år sedan. Rammstein, Blind Guardian o Hammerfall går aldrig ur tiden.
Citera
2020-10-15, 16:40
Avslutad
Gissar att musiksmak hänger ihop med ens egen kulturella identitet, och den skapar man i åldern 5-25 år ungefär. Den handlar också om vem och vad man vill identifiera sig med och när man nått dit, stannar man i det även om förstås en viss utveckling av "nytt" kan förekomma sedan. Det gäller ju inte bara musik utan också andra kulturella uttryck som kläder, film, litteratur, konst och matideal. Utifrån egen horisont kan jag nog säga att jag idag är en äldre version av mig själv när jag var 18-25 år, öppen för nyheter men inom min preferens.

Jag skulle vilja hänga på en fråga till dig och det är: Varför ser det lite löjligt ut när 40-50 åringar går omkring i nya ungdomskläder, lyssnar på rapp-musik, hänger på McDonalds eller börjar tatuera sig? Är det kopplat till det du reflekterar över?
Citera
2020-10-15, 16:42
Medlem
BaronVonHelsings avatar
Att påstå att det är för att modern musik är skräp är grovt förenklat. Det har alltid varit så att man håller fast vid de sentiment man knyter som ung. Man formar sin kulturella identitet tidigt. Det måste helt enkelt vara mänsklig psykologi det beror på.

Jazzarna tyckte att rock’n’roll var skräpmusik som dessutom var moraliskt förkastlig, hur de snuskade sig med höfterna osv. Jazzarnas föräldrar var lika förbannade på jazzen, de tyckte det var skräpmusik som svarta tilläts skråla, och pardansen var syndighetens ansikte. Detta fortsatte pågå. Det har alltid gjort och kommer alltid göra det. De som växt upp med Beatles blev inte så glada när deras ungar höll på med blodig, djävulsdyrkande hårdrock, hiphop eller punk osv osv.

I framtiden kommer vi säkert kolla tillbaka på nutidens popmusik och tänka att en del av det nog var rätt bra trots allt, i jämförelse med det som kom efteråt.
Citera
2020-10-15, 16:44
Medlem
Slottsherres avatar
För att man inte vill lyssna på snorungar som har mer hår än en själv
Citera
2020-10-15, 16:46
Medlem
Eoppoyzs avatar
Under flera år lyssnade jag nästan uteslutande på gammal musik från t o m före min tid. Men för några år sedan upptäckte jag japansk musik som var ny eller relativ ny, och en hel ny värld öppnades upp för mig. Det var av en ren tillfällighet dessutom.
Citera
2020-10-15, 17:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HighwayDelight
För att mycket av musiken som skapas idag är totalt pissdåligt. Allting är autotunat jävla skräp, rap o hiphopskit där man inte ens hör en stavelse av vad de sjunger. Behövs ingen talang idag.

Jag är ingen expert på "ny musik" (svårt att hänga med i allt) men skulle vilja påstå att det där är en ganska grov förenkling, minst sagt. Det krävs en jävla massa talang för att skapa bra produktioner med små medel på sin datta-laptop, i sin DAW.

Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Det gäller ju inte bara musik utan också andra kulturella uttryck som kläder, film, litteratur, konst och matideal.

Jag tänkte på just mat då jag skrev inlägget och det känns som någonting där människor, generellt, fortfarande ändå "utvecklas" i form av att ta till sig nya maträtter och smaker ganska långt upp i åldrarna?

Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Jag skulle vilja hänga på en fråga till dig och det är: Varför ser det lite löjligt ut när 40-50 åringar går omkring i nya ungdomskläder, lyssnar på rapp-musik, hänger på McDonalds eller börjar tatuera sig? Är det kopplat till det du reflekterar över?

Det ser inte lite löjligt utan. Utan mycket löjligt. Men jag vet inte om det är kopplat till det här direkt. Det ser väl rätt löjligt ut när 40-50-åringar lyssnar på Smurfhits och Mora träsk också för den delen?

Att lyssna på "ny", "vuxen" musik blir väl aldrig löjligt direkt?

Citat:
Ursprungligen postat av BaronVonHelsing
...De som växt upp med Beatles blev inte så glada när deras ungar höll på med blodig, djävulsdyrkande hårdrock, hiphop eller punk osv osv.

I framtiden kommer vi säkert kolla tillbaka på nutidens popmusik och tänka att en del av det nog var rätt bra trots allt, i jämförelse med det som kom efteråt.

Men jag vet inte om det går att dra det så mycket längre, ljudmässigt. Tror det peakade redan med japansk noise från 80-talet. Skränigare än så går det väl inte att få till musik egentligen? Men vi får väl se om 50 år hur det låter.

Imagemässigt går det kanske inte att komma så mycket längre heller, provokationsmässigt? ISIS drog kanske det där med provocerande image till sin spets i sin Nasheed-propagandamusik (som f.ö. ofta var väldigt bra)? Vi får väl se.

Det som kommer efteråt kan väl mycket väl mycket AI-machine-learning-genererad topplisteskvalmusik direkt från spotifys serverfarmar? Med en unik direktstreamlivemixad mix och anpassad text. För just dig, som passar din smak.

Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Men för några år sedan upptäckte jag japansk musik som var ny eller relativ ny, och en hel ny värld öppnades upp för mig. Det var av en ren tillfällighet dessutom.

Det låter ju mycket trevligt. Själv sitter jag fast rätt mycket i den västerländska musiken. Inom den är min musiksmak väldigt bred, men globalt sett har jag egentligen extremt smal musiksmak.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in