Citat:
Ursprungligen postat av
Kalmar2004
Men vad har du för bevis att barn skulle driva smittan?
Lägger man fram bevis så börjar du bara påstå att det inte testas så mycket barn osv.
I Finland testades 11.000 barn i Augusti med symtomen och 5 blev positiva - alltså 0,045%.
Då låg andelen positiva testsvar på alla covidtester på 0,2% i Finland.
Släpp sargen nu - inget tyder på att barn driver smittan.
De blir inte lika lätt smittade, de blir inte särskilt sjuka, de smittar inte lika mycket som vuxna.
Men, det finns flera problem i detta:
1) barn är i olika åldrar, de verkar smitta mer med stigande ålder
2) barn från högstadium och uppåt har ofta lång skolväg med skolskjuts och blandas upp i klasserna på sina skolor. Detta gör att de får väldigt många kontakter. Lägg till detta också deras sociala aktiviteter över skolans gränser på fritiden (musik, idrott mm).
3) asymptomatisk sjukdom är rätt stor här, men då dessa barn har mer kontakter än vad de flesta vuxna har så riskerar de att smitta rätt mycket trots att de smittar mindre (per person) än vad vuxna gör.
Det finns en del utbrott i skolorna som skett på högstadier och gymnasier de senaste veckorna. De utbrott som fanns på högstadierna i våras nämndes inte alls trots att de fanns.
Mitt ena barn hade asymptomatisk smitta som hen fått på högstadieskolan eller på skolbussen (liksom många andra barn i grannskapet). Barnet smittade sedan resten av familjen. Vi vet att det var detta barnet som smittade eftersom nummer två i familjen som blev sjuk hade inte lämnat huset. Resten av familjen blev sjuk efter nummer två. Alla hade i somras antikroppar, jag har inte kvar mina längre (den enda i familjen som testat detta igen då jag är i riskgrupp).
Smittspridning via skolorna är inte så ovanligt som man vill göra gällande, men det beror mycket på vilka förutsättningar det är på en skola om det sker smittspridning där. Mitt yngsta barns skola har förresten fått smittspridning igen på högstadiet denna veckan. Men det är en skola som strukturerats på ett sätt som är väldigt olyckligt ur smittspridningshänseende. Detta gäller både hur lokalerna ser ut och vilket elevunderlaget är. Hela kommunens högstadieelever blandas nämligen ut på ett fåtal centrala skolor, vilket gör att man inte går i samma klass som sina fd klasskompisar från låg/mellanstadiet, dessa träffar man dock på bussen till skolan och hemma. Kommunen har dessutom väldigt få fritidsaktiviteter för barn annat än centralt i kommunen, vilket gör att barnen ytterligare en gång blandas i nya grupperingar när de idrottar, musicerar mm.
Antalet kontakter är avgörande och skolelever kan mycket väl bli spridande i samhället om de utifrån hur samhället är strukturerat har mycket fler sociala kontakter än vad vuxna har. Så ser det ut där jag bor.