2020-10-15, 14:02
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Det är väl klart barn smittar och att viruset härjar på både dagis och skolor. Annars kan ju barnen umgås med sköra och äldre utan problem. Det är en mörkläggning från staten.
Dock ställer jag mig lite tveksam till hur väl testerna egentligen fungerar. Vet att de kan ge positivt utslag på andra infektioner/virus i kroppen samt ev ge felaktigt negativt svar.

Det har du rätt i. Ska ju också vara väldigt vanligt med konstaterat sjuka personer, som inte ger något som helst antikroppssvar.
Citera
2020-10-15, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Men vad har du för bevis att barn skulle driva smittan?

Lägger man fram bevis så börjar du bara påstå att det inte testas så mycket barn osv.

I Finland testades 11.000 barn i Augusti med symtomen och 5 blev positiva - alltså 0,045%.

Då låg andelen positiva testsvar på alla covidtester på 0,2% i Finland.

Släpp sargen nu - inget tyder på att barn driver smittan.

De blir inte lika lätt smittade, de blir inte särskilt sjuka, de smittar inte lika mycket som vuxna.

Men, det finns flera problem i detta:
1) barn är i olika åldrar, de verkar smitta mer med stigande ålder
2) barn från högstadium och uppåt har ofta lång skolväg med skolskjuts och blandas upp i klasserna på sina skolor. Detta gör att de får väldigt många kontakter. Lägg till detta också deras sociala aktiviteter över skolans gränser på fritiden (musik, idrott mm).
3) asymptomatisk sjukdom är rätt stor här, men då dessa barn har mer kontakter än vad de flesta vuxna har så riskerar de att smitta rätt mycket trots att de smittar mindre (per person) än vad vuxna gör.

Det finns en del utbrott i skolorna som skett på högstadier och gymnasier de senaste veckorna. De utbrott som fanns på högstadierna i våras nämndes inte alls trots att de fanns.

Mitt ena barn hade asymptomatisk smitta som hen fått på högstadieskolan eller på skolbussen (liksom många andra barn i grannskapet). Barnet smittade sedan resten av familjen. Vi vet att det var detta barnet som smittade eftersom nummer två i familjen som blev sjuk hade inte lämnat huset. Resten av familjen blev sjuk efter nummer två. Alla hade i somras antikroppar, jag har inte kvar mina längre (den enda i familjen som testat detta igen då jag är i riskgrupp).

Smittspridning via skolorna är inte så ovanligt som man vill göra gällande, men det beror mycket på vilka förutsättningar det är på en skola om det sker smittspridning där. Mitt yngsta barns skola har förresten fått smittspridning igen på högstadiet denna veckan. Men det är en skola som strukturerats på ett sätt som är väldigt olyckligt ur smittspridningshänseende. Detta gäller både hur lokalerna ser ut och vilket elevunderlaget är. Hela kommunens högstadieelever blandas nämligen ut på ett fåtal centrala skolor, vilket gör att man inte går i samma klass som sina fd klasskompisar från låg/mellanstadiet, dessa träffar man dock på bussen till skolan och hemma. Kommunen har dessutom väldigt få fritidsaktiviteter för barn annat än centralt i kommunen, vilket gör att barnen ytterligare en gång blandas i nya grupperingar när de idrottar, musicerar mm.

Antalet kontakter är avgörande och skolelever kan mycket väl bli spridande i samhället om de utifrån hur samhället är strukturerat har mycket fler sociala kontakter än vad vuxna har. Så ser det ut där jag bor.
Citera
2020-10-15, 14:03
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Nya avlidna: 3
Nya fall: 1076

Fördelning av nya rapporter: https://covidstatistik.se/

Fem senaste torsdagssiffror nya avlidna: 0, 0, 3, 4, 1.
Fem senaste torsdagssiffror nya fall: 857, 755, 535, 311, 316.
Tjosan!

Och jag antar att vi de närmaste veckorna kommer att få se en stegring i dödsfallen. Ta inte antalet på IVA som indikation. COVID19 har börjat sprida sig på äldreboendena och jag antar att samma kriterier gäller för att få avancerad vård på sjukhus.
Citera
2020-10-15, 14:08
Medlem
groovesnuss avatar
En relevant datapunkt i sammanhanget: Under säsongsinfluensans mest intensiva veckor brukar ca 25-35 vara inlagda på IVA, som mest 55 under en vecka 2018. Bara för att sätta siffrorna i ett sammanhang.

https://twitter.com/gronvita/status/1316029007100432388?s=21
Citera
2020-10-15, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Finns massor av undersökningar vid det här laget som anger att barn smittar lika mycket som vuxna.
Intressant att du väljer just Finland och pekar på att få barn med smitta uppträder där. Hade vi förväntat oss något annat? Intressant för övrigt att du inte nämner någon kontrollgrupp, som rimligen då borde bestå av vuxna i barnens närhet och vad de hade för smittofrekvens. Antagligen lika låg den, eftersom Finland inte är speciellt drabbat. Intressant för övrigt att du heller inte anger någon som helst källa. Tyvärr måste jag avfärda ditt inlägg som blaj.

Här är källan:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/forskning-allt-tydligare-att-barn-inte-sprider-smitta

Finland har testat barnunder 10 år ganska länge men rekommenderar nu att de ska sluta med det.

I början trodde man att förskola och tidig grundskola skulle driva smittan men så har det inte blivit.

Citat:
Enligt Harri Saxén förväntade man sig i början av pandemin att förskolor skulle bli något av smitthärdar för det nya coronaviruset. Så blev det inte. I stället har barn blivit smittade på andra sätt.

– Smittan kommer nästan alltid från vuxna. Det är osannolikt att sjukdomen smittar på dagis, säger Harri Saxén.

Eftersom varje test kostar 150 euro, motsvarande knappt 1 600 kronor, är det inte ekonomiskt försvarbart att testa barn, anser Harri Saxén.

– Det här orsakar stora kostnader. Bara i augusti har vi använt ett par miljoner (euro) på att testa barn, vilket är rätt mycket med tanke på att vi bara hittat fem fall, säger han.

Detta är alltså barn under 10 år som haft symtom och har testats som vanligt - ingen speciell studie med slumpvisa tester på barn och andra åldersgrupper. Det är helt vanliga covid 19 tester som utförts på barn med symtom precis som på vuxna med symtom.

Barn kan bli smittade men smittan är lägre i denna åldersgrupp. Barn smittar inte heller barn utan det är av äldre som de får det.

Gymnasier, Högskola, Universitet och Komvux (och andra vuxenutbildningar) skulle kunna genomföras på distans där det är möjligt men att stänga grund och förskola kostar betydligt mer än det kostar. Att förskolan och grundskolan håller bidrar minimalt till smittspridningen och kostnaden för att stänga dessa skulle vara väldigt stor.
Citera
2020-10-15, 14:10
Medlem
Anders Tegnell, statsepidemiolog på Folkhälsomyndigheten:

Citat:
– I Stockholm ser vi en allmän spridning i samhället som vi inte ser i andra regioner. Som ni ser så ökar det hela tiden, men vi ska nog inte behöva se någon fortsatt dramatisk ökning när vi tittar på denna vecka.

– Det är viktigt att alla i Stockholm tar det här på allvar.

- FHM Presskonferens
Citera
2020-10-15, 14:10
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Finns det fler länder när man räknar corona än fotboll ?
Om det bara står med 100st på listan ligger förslagsvis de andra sämre till än de 100 första.
Oj,då, inser mitt misstag. Får skylla det min avsaknad av intresse för fotboll. Men där ser man Sverige ligger helt klart bättre till i fotboll en vad jag först trodde. Då tycker jag nog att du med rätt kan säga att Sverige rankas bland de bästa lagen i fotboll i världen, helt klart. Klättrar sedan Sverige upp några placeringar till så definitivt.
Citera
2020-10-15, 14:13
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Tjosan!

Och jag antar att vi de närmaste veckorna kommer att få se en stegring i dödsfallen. Ta inte antalet på IVA som indikation. COVID19 har börjat sprida sig på äldreboendena och jag antar att samma kriterier gäller för att få avancerad vård på sjukhus.

Dödstalen kommer att stiga, ingen tvekan om det. Men ännu finns inget som tyder på att det kommer att stiga i den nivå som var i våras. Det är fortsatt så att spridningen bland äldre är mycket låg jmf i våras.

Tycks som att ökningstakten fortsatt är avstannande, särskilt Stockholm verkar plana ut denna vecka jämfört med förra. Hoppas det stämmer.

I Jönköpings kommun har man nu fått in smitta på ett äldreboende igen. Man har dock satt upp en organisation för att hantera det, med särskilda boenden dit de sjuka flyttas. På dessa boenden finns det kapacitet och kompetens att ge syrgas om så skulle behövas.
Citera
2020-10-15, 14:14
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det har du rätt i. Ska ju också vara väldigt vanligt med konstaterat sjuka personer, som inte ger något som helst antikroppssvar.

Jo verkar som om immuniteten ser olika ut hos individer precis som symptom, långtidssymptom samt om ens immuniteten uppstår, men T-celler eller B-celler kan istället aktiveras som ett svar på immunitet. Dock verkar immuniteten inte med säkerhet hålla i sig så länge så den biten är fortfarande oviss. Vi som blev smittade i vintras/våras blir smittade igen. Skulle tro att det är bättre att bli smittad 1 gång på 1 år och inte 2 ggr på 1 år med tanke på att viruset är kraftfullt och vi vet inte hur långtidsskadorna ser ut men varningsklockor ringer redan.
Citera
2020-10-15, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fjollan33
Anders Tegnell, statsepidemiolog på Folkhälsomyndigheten:

- FHM Presskonferens

Kan man se antalet smittade per dag sett till 100.000 per region någonstans?

Att det är mest i Stockholms Region är ju inte konstigt men det skulle vara intressant att se hur Stockholms 404 smittade idag kan jämföras med Västa Götalands 130 smittade eller Jönköpings 85 osv.
Citera
2020-10-15, 14:16
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Här är källan:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/forskning-allt-tydligare-att-barn-inte-sprider-smitta

Finland har testat barnunder 10 år ganska länge men rekommenderar nu att de ska sluta med det.

I början trodde man att förskola och tidig grundskola skulle driva smittan men så har det inte blivit.

Detta är alltså barn under 10 år som haft symtom och har testats som vanligt - ingen speciell studie med slumpvisa tester på barn och andra åldersgrupper. Det är helt vanliga covid 19 tester som utförts på barn med symtom precis som på vuxna med symtom.

Barn kan bli smittade men smittan är lägre i denna åldersgrupp. Barn smittar inte heller barn utan det är av äldre som de får det.

Gymnasier, Högskola, Universitet och Komvux (och andra vuxenutbildningar) skulle kunna genomföras på distans där det är möjligt men att stänga grund och förskola kostar betydligt mer än det kostar. Att förskolan och grundskolan håller bidrar minimalt till smittspridningen och kostnaden för att stänga dessa skulle vara väldigt stor.

Jag saknar i huvudsak två saker. Jag saknar en relevant kontrollgrupp och jag saknar en länk till undersökningen. Att få personer i en barngrupp i ett land som knappt har haft någon coronasmitta testar positivt är ju inte direkt konstigt. Det är ju egentligen det enda den här undersökningen visar.

Mer intressant hade ju varit att testa familjer som bor under samma tak i hårt drabbade områden. Är smittan då betydligt mindre utbredd bland barnen, än vad den är hos sina föräldrar hade det möjligen givit stöd åt tesen att barn inte smittas lika lätt. Förutsatt att testerna också visar det de ska visa.
Citera
2020-10-15, 14:16
Medlem
Beaver14s avatar
Antal genomförda test ökade förra veckan och drygt 136000 test genomfördes (128000 veckan före)

Andel positiva test ökade också, från 2,9 till 3,2. Ingen stor ökning, kan jämföras med Spanien och Nederländerna där över 10% är positiva trots testning i lika stor eller större grad än Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in