Citat:
Ursprungligen postat av
Yrrol2
Den energimängd som den norska fartygsexperten i dokumentären kommer fram till för att åstadkomma skadan motsvarar en energimängd på 2 megajoule. Denna energimängd kan räknas om till ett objekt med en vikt på 2,5 ton och en hastighet på drygt 75 knop. Denna energimängd kan som exempel uppnås med en torped som är konstruerad för höga hastigheter.
Energimängden kan också uppnås med ett större men betydligt långsammare föremål med 20 tons vikt och en hastighet på 30 knop. Denna hastighet får teoretiskt anses vara tillräckligt hög för att lyckas träffa Estonia i sidan, när fartyget förs fram med 14 knops fart i en storm med höga vågor.
----------------------------------------------------------------------------------
Undrar om man kan lita på den Norrmannens beräkning
Det ser ut att ha spruckit och det kallas då Sprödbrott som när en glasruta spricker
Den konsumerar inte så mycket energi ( tror jag )
Men däremot försvagar den konstruktionen så att den transversella ( torpedens eller annat ) kraft behöver då
inte vara så stor för att nå en lika stor skada .
Skulle gärna vilja se lite mer om den beräkningen vad antaganden han gjort.
Aspektfokus åtminstone vad laster han har i plåtens centralplan.
Om han räknar med att alla svetsar är hela och inga andra sprickor finns.
En plåt belastad vinkelrätt ytan tål inte alls de siffrorna han har lagt fram om jag räknat rätt och gissat tjocklekar rätt och gissar delningen mellan spanten skapligt.
( Upp till ) har jag för
mig han sagt.
Har ngt hörts om
" NER TILL " värsta fallet .. typ Alla svetsar till spanten släppt