2020-10-15, 12:14
Medlem
Leipreachans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Haverirapporter landar normalt i det klart mest sannolika förloppet utifrån de kända fakta man har att tillgå.
Det tjänar sedan som arbetsunderlag för komma med rekommendationer om hur man ska förbättra säkerheten - vilket är det huvudsakliga syftet med en haveriutredning.

Ja, den nya informationen måste absolut utvärderas, vilket också nu görs.
https://www.havkom.se/utredningar/civil-sjoefart/preliminaer-bedoemning-av-nya-uppgifter-om-foerlisningen-av-passagerarfartyget-estonia

Jag hoppas att man ger myndigheterna lagmässig möjlighet att på nytt undersöka vraket.
I dag har man helt andra tekniska förutsättningar än man hade för 26 år sedan.

Det är något som bör kunna ske utan att störa gravfriden i onödan och utan att offentliggöra bilder på mänskliga kvarlevor.

Att, som i den här dokumentären, publicera bilder på skelettdelar och dessutom kommentera vad man ser, tycker jag är fruktansvärt osmakligt.

Vart i dokumentären ser man det? Måste ha missat.
Citera
2020-10-15, 12:47
Medlem
Moruroas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Haverirapporter landar normalt i det klart mest sannolika förloppet utifrån de kända fakta man har att tillgå.
Det tjänar sedan som arbetsunderlag för komma med rekommendationer om hur man ska förbättra säkerheten - vilket är det huvudsakliga syftet med en haveriutredning.

Ja, den nya informationen måste absolut utvärderas, vilket också nu görs.
https://www.havkom.se/utredningar/civil-sjoefart/preliminaer-bedoemning-av-nya-uppgifter-om-foerlisningen-av-passagerarfartyget-estonia

Jag hoppas att man ger myndigheterna lagmässig möjlighet att på nytt undersöka vraket.
I dag har man helt andra tekniska förutsättningar än man hade för 26 år sedan.

Det är något som bör kunna ske utan att störa gravfriden i onödan och utan att offentliggöra bilder på mänskliga kvarlevor.

Att, som i den här dokumentären, publicera bilder på skelettdelar och dessutom kommentera vad man ser, tycker jag är fruktansvärt osmakligt.

Det är inte mänskliga skelettdelar och inga bilder på sådana. Det man pratar om är båtens skelett (spant).
Citera
2020-10-15, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av babakula55
Håller med om att det mest otroliga med denna story är att man inte är överens och har kunnat verifiera om rampen är öppen eller stängd.
Skadorna finns beskrivna och dokumenterade i haverrirapporten, man måste blunda för hela de kapitlet om man vill hävda att rampen är stängd.
Citera
2020-10-15, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohNils
Du kanske har hört talas om att artikeln förmedlas av s.k. journalister och att dessa gör ett urval av vad personen sagt? Han nämnde att vi kan utesluta att den uppkommit av just en sten på botten. Vilket är den enda förklaringen som givits till hålets uppkomst.

/Johan
baserat på vittnesuppgifter ,han hävdar även att skadan är ett hål i botten av Estonia och det verkar det inte vara.
Citera
2020-10-15, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solipsism
Jag tror att även mörka ubåtar kan se ljusa ut pga kavitation.
https://en.wikipedia.org/wiki/Submarine_navigation#/media/File:USS_Chicago_(SSN_721)_at_periscope_depth_off_ Malaysia.jpg

Det kan vara tornet som slagit in, vilket är smalare på många ubåtar. Det verkar också mer rimligt att man sätter tornet över ytan, t ex för att aktivera radar eller någon kommunikationsutrustning, än att man sätter hela ubåten i ytläge.

Vi kan behöva söka lite bredare och t ex inte utesluta svenska ubåtar.

Håller helt med!
Stämmer väl in på de vittnen som säger sig först höra en smäll, sedan gnissel o sen kommer en smäll till. Ubåt kör på, glider under Estonia o sen kommer tornet in i sidan.
Förklarar också de vittnen som kastas ur sina sängar o de som ser något under vattnet. Krävs många ton för att "flytta" Estonia lite i sidled.
Citera
2020-10-15, 13:21
Medlem
Mr.Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
Håller helt med!
Stämmer väl in på de vittnen som säger sig först höra en smäll, sedan gnissel o sen kommer en smäll till. Ubåt kör på, glider under Estonia o sen kommer tornet in i sidan.
Förklarar också de vittnen som kastas ur sina sängar o de som ser något under vattnet. Krävs många ton för att "flytta" Estonia lite i sidled.
Rimligt förlopp.
Citera
2020-10-15, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Jag har inte kollat vad det är för typ av övning, men tänker de leka krig så stängs vanligtvis AIS av. Vore meningslöst att leka kurragömma och samtidigt skicka positioner så att fienden kan se var man är på en mobiltelefon.

AIS fanns inte på den tiden !
Citera
2020-10-15, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solipsism
Jag tror att även mörka ubåtar kan se ljusa ut pga kavitation.
https://en.wikipedia.org/wiki/Submarine_navigation#/media/File:USS_Chicago_(SSN_721)_at_periscope_depth_off_ Malaysia.jpg

Det kan vara tornet som slagit in, vilket är smalare på många ubåtar. Det verkar också mer rimligt att man sätter tornet över ytan, t ex för att aktivera radar eller någon kommunikationsutrustning, än att man sätter hela ubåten i ytläge.

Vi kan behöva söka lite bredare och t ex inte utesluta svenska ubåtar.

Japp, den chansningen sprack ganska snabbt och nu när jag tänker efter är ett ubåtstorn säkert runt 4m på höjden.
Citera
2020-10-15, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yrrol2
Den energimängd som den norska fartygsexperten i dokumentären kommer fram till för att åstadkomma skadan motsvarar en energimängd på 2 megajoule. Denna energimängd kan räknas om till ett objekt med en vikt på 2,5 ton och en hastighet på drygt 75 knop. Denna energimängd kan som exempel uppnås med en torped som är konstruerad för höga hastigheter.

Energimängden kan också uppnås med ett större men betydligt långsammare föremål med 20 tons vikt och en hastighet på 30 knop. Denna hastighet får teoretiskt anses vara tillräckligt hög för att lyckas träffa Estonia i sidan, när fartyget förs fram med 14 knops fart i en storm med höga vågor.

----------------------------------------------------------------------------------

Undrar om man kan lita på den Norrmannens beräkning
Det ser ut att ha spruckit och det kallas då Sprödbrott som när en glasruta spricker
Den konsumerar inte så mycket energi ( tror jag )
Men däremot försvagar den konstruktionen så att den transversella ( torpedens eller annat ) kraft behöver då
inte vara så stor för att nå en lika stor skada .
Skulle gärna vilja se lite mer om den beräkningen vad antaganden han gjort.
Aspektfokus åtminstone vad laster han har i plåtens centralplan.
Om han räknar med att alla svetsar är hela och inga andra sprickor finns.
En plåt belastad vinkelrätt ytan tål inte alls de siffrorna han har lagt fram om jag räknat rätt och gissat tjocklekar rätt och gissar delningen mellan spanten skapligt.
( Upp till ) har jag för
mig han sagt.
Har ngt hörts om " NER TILL " värsta fallet .. typ Alla svetsar till spanten släppt
Citera
2020-10-15, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yrrol2
Den energimängd som den norska fartygsexperten i dokumentären kommer fram till för att åstadkomma skadan motsvarar en energimängd på 2 megajoule. Denna energimängd kan räknas om till ett objekt med en vikt på 2,5 ton och en hastighet på drygt 75 knop. Denna energimängd kan som exempel uppnås med en torped som är konstruerad för höga hastigheter.

Energimängden kan också uppnås med ett större men betydligt långsammare föremål med 20 tons vikt och en hastighet på 30 knop. Denna hastighet får teoretiskt anses vara tillräckligt hög för att lyckas träffa Estonia i sidan, när fartyget förs fram med 14 knops fart i en storm med höga vågor.

En teori som förts fram av Stephen Davis är att det skulle handla om att ryssarna hade med miniubåt satt fast sugmina på skrovet.

https://www.newstatesman.com/node/195304

Vit eller grå rysk miniubåt:

https://forumfiles.com/3945Ebf0p8/6958F5A2-5E19-436B-8D15-F363DB1BC886_jpeg

Dök även upp i Norge:

”The mini-submarine had no sail and was estimated to be 7 to 8 meters long and had floting pontoons on each side.”

https://thebarentsobserver.com/en/security/2019/12/secret-1991-mission-disclosed-soviet-mini-submarine-was-jarfjord-norway

Uppgifter i yle säger att 3-4 kg trotyl räcker för att spränga hål i fartygsplåt.

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/01/26/nya-markligheter-i-estoniautredningen-rapporter-och-nodbojar-sparlost-forsvunna

I länken finns även Ain-Alar Juhanson berättelse om hur han räddade sig från Estonia genom att klättra ner på utsidan av den stängda bilrampen i fören.
Senast redigerad av viperstyle 2020-10-15 kl. 14:14.
Citera
2020-10-15, 14:02
Medlem
Här är två vaga uppgifter om behöver verifieras ytterligare..

-Stämmer det att det pågick en natoövning vid den här tidpunkten?

-Enligt utsago ska en skadad ubåt anlänt till Skottland?
Citera
2020-10-15, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kawasaki 1500
Kanske "uttagen/avförd" = kvar på botten?

Har för mig att jag någonstans läst att en udda större sandhög observerats en bit bort från E.

Det är nog att överdriva rätt mkt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in