Citat:
Ursprungligen postat av
farbror_barbro
Klart att hålet skall undersökas! Knas vore väl annars. Sverige kan dock inte gärna dyka i morgon eftersom vinhar en opraktisk lag som förbjuder det. Gäller såvitt jag kan bedöma även staten själv, eller den som åtar sig jobbet åt staten.
Men jag är pessimist vad avser att tillfredsställa alla med eller utan hatt med någon dykexpedition. Handen på hjärtat,
hur många skulle i andra fall vara helt övertygade om att en estnisk myndighet eller företag skulle vara 100% att lita på? Det är ju inte heller så att någon hindrat Estland att titta på de senaste 25 åren. Det är deras båt och den ligger på internationellt vatten. De hade kunnat bärga den sjölve om de så önskat, och Sverige hade kunnat gjort nada åt det.
Till sist: vi får se om hålet fanns när Estonia sjönk, eller om det uppstod på botten. Jag tar mig friheten att yra om det senare! :-)
Edit: jag kollade lagtexten, och det kanske finns ett kryphål för staten att dyka för att ”skydda” vraket?
” 2 § Dykning och annan undervattensverksamhet får inte bedrivas i vraket efter passagerarfartyget Estonia eller inom det område som anges i 1 § andra stycket.
Förbudet gäller dock inte verksamhet som avser att täcka över eller skydda vraket eller att förhindra förorening av den marina miljön från vraket, om verksamheten bedrivs av en myndighet i Estland, Finland eller Sverige eller på uppdrag av en sådan myndighet.”
https://lagen.nu/1995:732
Nu var ju just "i morgon" mer ett uttryck för att det måste till regler och ändringar som möjliggör dykning snarast. Sätt fart liksom!
Aha, det bor ändå en liten lita-inte-på-myndigheter-foliehatt i dig också?
Gällande hålet så är det väl inte bara det faktum att det finns (ja, det kan ha kommit som en följd av olyckan) där utan det kopplas ju till tidigare iakttagelser, information och, förlåt om jag upprepar mig, framförallt då Hummels film som ju markerar i stort sett exakt samma ställe. Då hål i skrovet fram till nu ihärdigt har förnekats av de ansvariga så blir det liksom lite "laddat". Eller?
Bra där, men jag har svårt att se Sverige tolka detta som fritt fram så hoppet står till de andra länderna då.
Ha det gott!