2020-10-15, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av likewhatyoudont
Då undrar jag igen om det är dubbelskrov vid hålet, och om då vattnet rinner ned till någon sektion på styrbord sida under bildäck. Finns ju en del att tänka sig. Den nyss nämnda på däck 0. Eller i dubbelbotten/tankar under däck 0, osv.

nej, det är inte dubbla skott, roro fartyg byggdes inte med dubbla skott, däremot är det en dubbel botten på båten
Citera
2020-10-15, 08:45
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kawasaki 1500
Kanske "uttagen/avförd" = kvar på botten?

Har för mig att jag någonstans läst att en udda större sandhög observerats en bit bort från E.
Ja det stämmer att det är ett sånt inlägg men vet inte vart inägget är men det är intressant
Citera
2020-10-15, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
Hålet är inte midskepps.
Hålet är in i hydraulikrummet, styrbordssida.
https://lennartremstam.blogspot.com/2020/10/dplay-filmen.html

Jag är ledsen, men den där Lennart verkar vara minst trovärdig av oss alla. Då inkluderar jag varenda användare i den här tråden även. Blir ju en soppa av alla hans teorier när han sen påstår att man inte skulle haft en laddare med sig till roboten (som jag för övrigt läste i denna tråd drivs med en kabel från ytan).
Citera
2020-10-15, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Det ”andra” hålet finns med säkerhet, eller rättare sagt det är 100-tals. Estonia är ingen ubåt så luft kan pressas ut genom samma vägar som människor eller andningsluft tar. Behövs alltså inget ytterligare hål.

Däremot är det ”nya” hålet ovan vattenlinjen, ca 2 m till centrum, så hur mycket vatten som kom in där är oklart, liksom om det uppstod före eller efter förlisningen.

Har man slagsida så kommer det in en hel del vatten oavsett hur "långt" ovanför vattenlinjen det sitter. Att hålet ska ha uppstått efter Estonio gick ner är det väl ändå ingen som köper nu? Det mest logiska är att hålet fanns där innan bogvisiret lossnade. Förklarar även varför allt gick så fort. Det är snarare att frågan nu är vad orsakade hålet, inte när.
Citera
2020-10-15, 09:57
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Klart att hålet skall undersökas! Knas vore väl annars. Sverige kan dock inte gärna dyka i morgon eftersom vinhar en opraktisk lag som förbjuder det. Gäller såvitt jag kan bedöma även staten själv, eller den som åtar sig jobbet åt staten.

Men jag är pessimist vad avser att tillfredsställa alla med eller utan hatt med någon dykexpedition. Handen på hjärtat, hur många skulle i andra fall vara helt övertygade om att en estnisk myndighet eller företag skulle vara 100% att lita på? Det är ju inte heller så att någon hindrat Estland att titta på de senaste 25 åren. Det är deras båt och den ligger på internationellt vatten. De hade kunnat bärga den sjölve om de så önskat, och Sverige hade kunnat gjort nada åt det.

Till sist: vi får se om hålet fanns när Estonia sjönk, eller om det uppstod på botten. Jag tar mig friheten att yra om det senare! :-)

Edit: jag kollade lagtexten, och det kanske finns ett kryphål för staten att dyka för att ”skydda” vraket?
” 2 § Dykning och annan undervattensverksamhet får inte bedrivas i vraket efter passagerarfartyget Estonia eller inom det område som anges i 1 § andra stycket. Förbudet gäller dock inte verksamhet som avser att täcka över eller skydda vraket eller att förhindra förorening av den marina miljön från vraket, om verksamheten bedrivs av en myndighet i Estland, Finland eller Sverige eller på uppdrag av en sådan myndighet.”
https://lagen.nu/1995:732
Nu var ju just "i morgon" mer ett uttryck för att det måste till regler och ändringar som möjliggör dykning snarast. Sätt fart liksom!

Aha, det bor ändå en liten lita-inte-på-myndigheter-foliehatt i dig också?

Gällande hålet så är det väl inte bara det faktum att det finns (ja, det kan ha kommit som en följd av olyckan) där utan det kopplas ju till tidigare iakttagelser, information och, förlåt om jag upprepar mig, framförallt då Hummels film som ju markerar i stort sett exakt samma ställe. Då hål i skrovet fram till nu ihärdigt har förnekats av de ansvariga så blir det liksom lite "laddat". Eller?

Bra där, men jag har svårt att se Sverige tolka detta som fritt fram så hoppet står till de andra länderna då.

Ha det gott!
Senast redigerad av Marmoth 2020-10-15 kl. 10:47.
Citera
2020-10-15, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mollyn
Har någon en uppfattning om vad vittnen hört och när?

Som jag minns det på rak arm: Varje våg skakade till färjan rätt bra i några timmar. Det finns några vittnesmål om en tidig smäll, metall mot metall, 0:30-0:45 (bästa gissning 0.40-0:45). Det var sedan två väldigt höga smällar som alla hörde med ca en halv minuts mellanrum 0.55 och metalliska ljud (liknande filmen Titanic) och hydrauliska rampljud fram till 1:02 när båten får svår slagsida.

Korrigera mig gärna om jag har fel i något eller missat något.
Citera
2020-10-15, 10:17
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Att Rockwater tog sig in i vraket var en del av uppdraget: undersöka förutsättningarna för bärgning av fartyget ELLER de omkomna. Så visst kan man förklara det.
Njae, att undersöka förutsättningarna för en bärgning må ha varit det officiella uppdraget. Men,, det misslyckades isf, enligt det material som samlades in så undersöktes aldrig hela skrovet utav det som var möjligt att undersöka eftersom man prioriterade annat, bryta sig in i hytter m,m Det är det som är Kurm rapportens slutsats.
Senast redigerad av Giant Squid 2020-10-15 kl. 10:20.
Citera
2020-10-15, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Här är bilder på den infällda styrbords fenstabilisator från det tyska varvets utredning: https://www.estoniaferrydisaster.net/chapter02/2-3-8-2.html

Enligt detta skall också matrosen Silver Linde vittnat om att den aldrig fungerat, jag förmodar fungerat som den skulle. Det står väl på andra ställen i rapporten.

Den aktiverades enligt Sillaste.

It is not stated what was done to rectify the problem, but Margus Treu told the English journalist Phillip Wearne in May 1998 that there had been a "stabiliser alarm" at about 00.30 hours, when the bridge tried to activate the stabilisers. It concerned the starboard fin, which did not move out and it took him and Sillaste ca. 5 minutes to activate this fin.

Andi Meister told Phillip Wearne subsequently that Henrik Sillaste did not confirm the above and has refused to talk about it. Sillaste told the journalist, however, that there had been major problems with the starboard stabiliser during the installation, when the vessel had been in drydock at Naantali the last time, among other things; there had been a fire. The damage caused had to be repaired during the already very short time available and the vessel sailed as planned, however, without everything in way of the starboard stabiliser installation being carried out in accordance with good workmanship as it should have been.

(Från http://www.heiwaco.com/epunkt223.htm)
Citera
2020-10-15, 10:23
Medlem
MurrayHewitts avatar
Fattar att ni som debatterar är trötta på varandra men jag är i alla fall tacksam att ni gör det så att alla får slipa på sina argument. Det är intressant att följa.

Jag är helt chockad över att man inte kan klargöra en sån enkel sak som om rampen var stängd eller öppen. Det borde väl gå att se om den är låst när man dyker där? I dokumentären nämner någon(Borgnäs?) att räcket till rampen syns avsågat(?) på Rockwells filmaterial. Vet vi något mer om det? Hade inte Dplay dokumentären kunnat kika lite mer på när uppgifterna nu förs fram i deras dokumentär?

Varifrån kommer uppgiften om hål vid spaavdelningen? Det kan ju finnas flera men visst menar dokumentären att deras hål är in till hytterna?

En sista fundering, varför hade Estonia sin brygga placerad så att man inte såg fören? Är inte det en jättekonstig lösning eller missar jag nåt som blir en nackdel om den sitter rakt över däcket under?
Senast redigerad av MurrayHewitt 2020-10-15 kl. 10:29.
Citera
2020-10-15, 10:34
Medlem
Den energimängd som den norska fartygsexperten i dokumentären kommer fram till för att åstadkomma skadan motsvarar en energimängd på 2 megajoule. Denna energimängd kan räknas om till ett objekt med en vikt på 2,5 ton och en hastighet på drygt 75 knop. Denna energimängd kan som exempel uppnås med en torped som är konstruerad för höga hastigheter.

Energimängden kan också uppnås med ett större men betydligt långsammare föremål med 20 tons vikt och en hastighet på 30 knop. Denna hastighet får teoretiskt anses vara tillräckligt hög för att lyckas träffa Estonia i sidan, när fartyget förs fram med 14 knops fart i en storm med höga vågor.
Citera
2020-10-15, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av overkordavenfisk

Med tanke på var och hur hålet i Estonia ser ut kan det inte ha varit en svensk ubåt. Eftersom varken formen på hålet i Estonia eller vittnesmålet av Reintamm passar in. Aktiva svenska ubåtar vid den tiden var mörka till färgen och rundade vid fören. Rent generellt kan en ubåt färdas obehindrat vid ett djup runt 30m när det är storm ute på havet. Så varför skulle en ubåt gått i ytläge mitt ute på internationellt vatten?
PS. Jag är bara en lekman
Jag tror att även mörka ubåtar kan se ljusa ut pga kavitation.
https://en.wikipedia.org/wiki/Submarine_navigation#/media/File:USS_Chicago_(SSN_721)_at_periscope_depth_off_ Malaysia.jpg

Det kan vara tornet som slagit in, vilket är smalare på många ubåtar. Det verkar också mer rimligt att man sätter tornet över ytan, t ex för att aktivera radar eller någon kommunikationsutrustning, än att man sätter hela ubåten i ytläge.

Vi kan behöva söka lite bredare och t ex inte utesluta svenska ubåtar.
Citera
2020-10-15, 11:39
Medlem
Håller med om att det mest otroliga med denna story är att man inte är överens och har kunnat verifiera om rampen är öppen eller stängd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in