2020-10-15, 11:40
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
De FHM och Tegnell tror på är scenario 1 i deras scenarieberäkning, alltså en ökad spridning under hösten och sedan ökning igen efter nyår.

"Det scenario som myndigheten tror mest på utgår från en ojämn smittspridning med lokala utbrott i kluster. Då förväntas en ökad spridningstakt under hösten som sedan avtar för att åter öka och minska igen efter nyår."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/RRJqRd/tegnell-antagligen-ingen-andra-vag

Inkluderar virvelbaggs inlägg nedan:

Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Fast nu var det väl Tegnell som först sa att det inte kommer en andra våg. Björn höll ju bara med honom.

”Därmed instämmer han med statsepidemiolog Anders Tegnell som menar att att det är att ta i alldeles för mycket att prata om en andra våg. ”
https://omni.se/professor-ger-tegnell-ratt-ingen-andra-vag-i-sverige/a/dlOm0w

Inte ens så sent som 10 september trodde Tegnell på en andra våg.

”Två saker talar dock för att Sverige inte drabbas av en andra våg, menar Tegnell: Dels att vi haft samma restriktioner hela tiden, det ger stabilitet och förutsägbarhet och att människors beteende inte förändrats särskilt mycket. Dels att vi har haft fler sjuka, och det är därför inte lika lätt för en ny spridning att ta fart. ”
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/smittan-okar-ater-i-europa
Jag tror du bara har önsketänkande och inte riktigt minns hur det var.
Citera
2020-10-15, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tveskaeg
Så hvem fejlede og sov i timen? I Danmark blev der også fejlet og vi ignorerede Østrig på trods af Islandske advarsler.

Som sagt vems fel det är går ju inte att säga om alla gjorde ungefär likadant samtidigt men med så olika resultat i Europa. Bättre beredskap och övervakning i Europa? Kanske hade det hjälpt att stänga ner tidigare.
Citera
2020-10-15, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Dessutom lär Panama passera närmaste dagarna och Colombia & Argentina inom någon vecka.
Stora delar av Europa lär också närma sig inom närmsta tiden om dom inte inför full lockdown ala mars/april. Tjeckien som minsann besegrade covid och hade full fest i somras ser inte så bra ut nu..

Tjatigt att snacka om våra dödsfall när våra ackumulerades i våras medans i princip hela övriga världen ökar sina tal NU.
Citera
2020-10-15, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Av de scenarior som de beskriver tror jag också mest på det som liknar 1, men vi kan ju redan nu konstatera att deras kurva inte riktigt stämmer. Kurvan ser mer ut som den första vågen. Den behöver förskjutas mycket mer till höger i tid också och göras flackare, det ser vi redan nu. Den stora frågan är hur hög den kommer bli, men ännu så länge ser vi inte ens en antydan till inbromsning - tvärtom.

Exakt i tid blir den ju inte, det är ju en beräkning som de verkat gjort i juni-juli.
Citera
2020-10-15, 11:43
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag håller med om det rent tekniska att viruset bromsas av sommaren. Men har en helt annan åsikt om hur det bör hanteras.

Coronavirus och influensavirus självsvänger. Det innebär att en ovanligt kraftig nedgång under sommaren, implicerar en högre topp på vintern. För att förstå varför, kan man tänka såhär: Om det har varit ovanligt få fall av influensa under en längre tid, så går man in i vintern med en extra låg grad av immunitet, och kan förvänta sig en extra svår influensasäsong den vintern.

Föreställ dig att du står och puttar ditt barn i gungan. Om du puttar i samma takt som gungan, så kommer barnet gunga högre och högre. Men om du puttar i motsatt takt så kommer gungan sakta ner.

Det absolut sämsta man kan göra är att sätta in åtgärder som är i takt med årstiderna. Alltså att man trycker ner smittan i botten under sommaren, och sedan släpper efter till hösten.

Det man ska göra är att putta gungan i motsatt riktning. Det motsvarar att sätta in åtgärder som har motsatt takt relativt årstidsväxlingarna. Alltså att man låter smittan spridas förhållandevis fritt under sommaren, för att maximera antalet smittade när vädret är gynnsamt, och smittan i stor utsträckning kontrollerar sig själv. På vintern står man sedan beredd att sätta in successivt allt hårdare åtgärder, när smittan ökar. Den immunitet man har skrapat ihop på sommaren tjänar som en broms som gör att man får en lägre topp på vintern, allt annat lika.

Det är av precis det här skälet som Sveriges strategi är fullständigt överlägsen. Även om man inte talar om det i de här termerna så är jag säker på att FHM vet att det fungerar såhär. Frågan är bara hur epidemiologer från andra länder egentligen har tänkt. Det handlar inte om huruvida det dör en eller två om dagen när man är på botten, utan hur höga topparna blir när den okontrollerade spridningen väl sker. Och den sker alltid förr eller senare.

Håller med dig att det är helt idiotiskt att sätta in åtgärder under sommaren då SARS-COV2 är mindre aktivt på norra halvklotet. Men jag fortsätter att hävda att det eventuellt kan bli aktuellt att sätta in hårda åtgärder när smittspridningen, troligen, kulminerar i mars/april. Jag tror inte att den tidpunkten kommer att vara annorlunda än i våras. Jag tror också att man inte bör överskatta graden av naturligt erhållen immunitet, eftersom det rör sig om en klustersmitta som verkar kräva en mycket hög grad av immunitet hos befolkningen för att den ens skall börja bromsa in rejält av det skälet.
Citera
2020-10-15, 11:44
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heavydutybody
Du menar denna text:

https://time.com/5899432/sweden-coronovirus-disaster/

Ser du något felaktigt i den?

.

Det är en krönika och är lika bärande som ett inlägg på twitter eller Flashback
Citera
2020-10-15, 11:45
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Rörande smittan på gymnasieskolan i Göteborg som jag skrivit om tidigare så har eleverna på skolan en teori om vart smittspridningen har skett. Det är vid elevskåpen. De flesta smittade barnen har nämligen skåp nära varandra. Skolan har spritt ut skåpen så att inte klasskamraterna har skåp bredvid varandra för att minska smittspridningen, men istället så har man skåp invid elever från andra klasser. Detta skulle kunna förklara varför det blev en rätt jämn smittspridning över klasserna. Det visade sig att många elever med namn på bokstäver nära varandra i alfabetet har blivit smittade.

Mycket logiskt faktiskt, det är enormt trångt vid skåpen före och efter varje lektion. Dessutom tror jag att många grundskolor har både över- och underskåp så att två elever har skåp på samma yta så att säga?

Hade även lärare smittats? Jag minns inte vad du skrev tidigare.
Citera
2020-10-15, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Inkluderar virvelbaggs inlägg nedan:

Som sagt, kollar du på scenarierna så tror FHM på en ökning under hösten. Om du kallar det för en andra våg eller inte blir semantiskt:

Citat:
Scenario 1, ojämn spridning, illustrerar ett förlopp med en relativt kraftig topp tidigt på hösten följt av en snabb minskning och period med mindre spridning innan spridningen åter ökar efter nyår och genererar en ny topp. Scenariot visar ett möjligt förlopp i en situation där infektiviteten ökar snabbt på grund av att människor till exempel umgås mer frekvent, i nya konstellationer och i större grupper. I scenariot antas att infektiviteten snabbt minskar igen då människor blir medvetna om utbrottet och följer rekommendationer om distansering. Efter ett par månader sker en liknande snabb ökning och minskning.
Citera
2020-10-15, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Hade ju varit intressant att veta hur många barn i de olika åldersgrupperna som testas. Exempelvis, barn 6-9 år, 10-12 år, 13-15 år. Samt gymnasiebarn 16-19 år. Den åldersfördelningen skulle jag vilja se. Om det är fler 40-49 åringar som testar sig är det inte konstigt att man upptäcker fler fall hos dem. Jag tror det är så att fler vuxna får allvarligare symtom och att man därför låter testa sig. Barn får i de allra flesta fall mycket milda symtom och det mesta passerar nog som "vanliga förkylningar", men det behöver ju inte innebära att de inte är sjuka och framförallt inte, att de inte smittar. Barn är lite som u-båtar i den här pandemin. De syns inte, men de finns där.

Det cirkulerade ett sånt test under sommaren och trots att testet alltså gjorts under sommaren så var större andel barn smittade än andelen bland vuxna.

Detta till trots så spreds det på nyheterna med rubriker som vantolkande beskrev att testet bevisade att barnen inte spred viruset.

Det borde gå att hitta igen för den som söker. Vill minnas att det handlade om dagisbarn i olika åldrar.
Citera
2020-10-15, 11:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Håller med dig att det är helt idiotiskt att sätta in åtgärder under sommaren då SARS-COV2 är mindre aktivt på norra halvklotet. Men jag fortsätter att hävda att det eventuellt kan bli aktuellt att sätta in hårda åtgärder när smittspridningen, troligen, kulminerar i mars/april. Jag tror inte att den tidpunkten kommer att vara annorlunda än i våras. Jag tror också att man inte bör överskatta graden av naturligt erhållen immunitet, eftersom det rör sig om en klustersmitta som verkar kräva en mycket hög grad av immunitet hos befolkningen för att den ens skall börja bromsa in rejält av det skälet.

Men stämmer det inte att smittan sprids i andra områden nu jämfört med i våras? Jag vet inte var man hittar denna information men det är något som man ser skrivas på dom flesta ställen. Om det nu stämmer så måste det bero på immunitet.
Citera
2020-10-15, 11:47
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Exakt i tid blir den ju inte, det är ju en beräkning som de verkat gjort i juni-juli.

Vare sig i tid, eller i utseende egentligen. De verkar inte tro på lika hög topp, eller utdraget förlopp. Redan nu är förloppet mer utdraget än deras gissning.
Citera
2020-10-15, 11:48
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Är vi på väg mot nytt kraftigt utbrott av viruset här i Sverige?

Från Aftonbladet "rullande-nyhetstråd" i dag kl 10:54
Antalet patienter som vårdas inom intensivvården på grund av covid-19 är nu uppe i 31. Det innebär en kraftig ökning, jämfört med hur det var för bara en månad sedan, då bara 16 patienter vårdades på iva på grund av covid-19 och tre dagar dessförinnan då siffran var nere i tolv.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Ja vi är snart uppe i 50.000 döda innan 2021 som de 9 förutspådde
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in