2020-10-15, 11:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Men det är ju omöjligt!
Enligt Tegnell kommer det ju ingen andra våg, flock imuniteten skulle ju skydda oss...

”Två saker talar dock för att Sverige inte drabbas av en andra våg, menar Tegnell: Dels att vi haft samma restriktioner hela tiden, det ger stabilitet och förutsägbarhet och att människors beteende inte förändrats särskilt mycket. Dels att vi har haft fler sjuka, och det är därför inte lika lätt för en ny spridning att ta fart.

Det ska ju bli ganska lugnt ju och stabilt….

”Därför kommer vi antagligen inte att se samma utveckling i Sverige som i övriga Europa, enligt statsepidemiologen som menar att vi här i stället ser en annan kontinuitet och stabilitet.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/smittan-okar-ater-i-europa

För övrigt så syns inte alls ökningen av fall i Iva, det gjorde det ju inte förra veckan i all fall och det handlar ju bara om några få fler nu. Förra veckan hade det ju redan då dubblats men det var tydligen osynligt. Sedan är det väl ändå så att det bra dör en om dagen det till trotts att det rapporteras 2 avlidna per dag i genomsnitt och att vi vissa veckor har sett en rapportering på 3 avlidna. Nu tänker jag och FoHm sitta och titta på dessa kurvor som alltid sluttar rakt ner och det ser ju så fint ut så.

Japp det är ju verkligen lika illa som i våras nu. Nästan värre t o m.....
Citera
2020-10-15, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
En tidigare "social distansering och stanna hemma när du är minsta sjuk" i Stockholm hade lett till betydligt lägre topp där, exempelvis att den gjordes mitten av februari i stället för början av mars.

Så hvem fejlede og sov i timen? I Danmark blev der også fejlet og vi ignorerede Østrig på trods af Islandske advarsler.
Citera
2020-10-15, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Men det är ju omöjligt!
Enligt Tegnell kommer det ju ingen andra våg, flock imuniteten skulle ju skydda oss...

”Två saker talar dock för att Sverige inte drabbas av en andra våg, menar Tegnell: Dels att vi haft samma restriktioner hela tiden, det ger stabilitet och förutsägbarhet och att människors beteende inte förändrats särskilt mycket. Dels att vi har haft fler sjuka, och det är därför inte lika lätt för en ny spridning att ta fart.

Det ska ju bli ganska lugnt ju och stabilt….

”Därför kommer vi antagligen inte att se samma utveckling i Sverige som i övriga Europa, enligt statsepidemiologen som menar att vi här i stället ser en annan kontinuitet och stabilitet.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/smittan-okar-ater-i-europa

För övrigt så syns inte alls ökningen av fall i Iva, det gjorde det ju inte förra veckan i all fall och det handlar ju bara om några få fler nu. Förra veckan hade det ju redan då dubblats men det var tydligen osynligt. Sedan är det väl ändå så att det bra dör en om dagen det till trotts att det rapporteras 2 avlidna per dag i genomsnitt och att vi vissa veckor har sett en rapportering på 3 avlidna. Nu tänker jag och FoHm sitta och titta på dessa kurvor som alltid sluttar rakt ner och det ser ju så fint ut så.

''Antagligen'' är inte en synonym för en självklarhet. Så nej, Tegnell har inte sagt att det absolut inte kommer att komma en andra våg.
Citera
2020-10-15, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Alla har trott på en ökning så alla hade rätt? T o m Tegnell så det är fint att du lyfter fram honom.

Jämför med hur inläggningarna ökade i våras så ser du en otrolig skillnad dock.

De enda som inte trodde på ökning var några dumhuvuden i våras. Eftersom Tegnell sa att det skulle gå ner under sommaren och "Tegnell har alltid fel". Sen en hel drös epidemiologer som visst trodde att det skulle öka i Sverige för all framtid, men att viruset inte skulle existera i resten av världen till hösten.
Citera
2020-10-15, 11:28
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Du har ju de troliga scenarierna här, där FHM tror mest på scenario 1.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/de0d0ffc939f43c397a0de23c5aa9be6/scenarier-tre-smittspridningsscenarier-plan-eventuella-nya-utbrott-covid-19.pdf

Av de scenarior som de beskriver tror jag också mest på det som liknar 1, men vi kan ju redan nu konstatera att deras kurva inte riktigt stämmer. Kurvan ser mer ut som den första vågen. Den behöver förskjutas mycket mer till höger i tid också och göras flackare, det ser vi redan nu. Den stora frågan är hur hög den kommer bli, men ännu så länge ser vi inte ens en antydan till inbromsning - tvärtom.
Citera
2020-10-15, 11:33
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
Sverige ligger just nu på plats 10. 584/M. Du får räkna bättre.
Så du menar på allvar att plats 10 inte är en placering bland de länder som haft sämst utveckling gällande Covid-19 fall??
Länge låg vi bland de 5 länder med sämst utveckling..
Ja 584/M , plats 14, trollar du ?
https://www.worldometers.info/coronavirus/

Läser du vad jag skriver ?
Jag menar att plats 14 inte är samma sak som "topp i världen".
Citera
2020-10-15, 11:35
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det beror på hur sjuk du blir i covid-19, har du otur kommer du aldrig mer att kunna arbeta ändå. Ingen kan på förhand veta hur just de drabbas av viruset.

Ok, om jag ändrar frågan till vilket är värst, att drabbas av säsongsinfluensa eller arbetslöshet?

Dödligheten bland arbetande befolkning är lika låg i säsongsinfluensa som covid-19.
Citera
2020-10-15, 11:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
De enda som inte trodde på ökning var några dumhuvuden i våras. Eftersom Tegnell sa att det skulle gå ner under sommaren och "Tegnell har alltid fel". Sen en hel drös epidemiologer som visst trodde att det skulle öka i Sverige för all framtid, men att viruset inte skulle existera i resten av världen till hösten.

Så sant. Jag förstår inte vad en del härinne får ut av att vrida och vända på ord för att lyfta fram sig själva och trycka ned andra? Är det så viktigt att ha någon att skylla på eller vad är det frågan om?

Tegnell har ju hela tiden sagt att vi får räkna med lokala utbrott framöver och det känns som att det är det vi ser nu.

Sedan är det pinsamt att folk sitter och skriker om att det "minsann ökar kraftig på IVA nu!!!" när det i verkligheten är ett par patienter extra veckovis. I våras gick antal patienter på IVA från 23st (18/3) till 265st (30/3) till 503st (11/4). Sjukt att folk inte ser skillnaden mot nu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts

Paniken börjar sprida sig bland personerna som ständigt sågar Sverige, regeringen och inte minst Tegnell. Man böjer på sanningen, modifierar fakta och ignorerar motfrågor.
Citera
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
''Antagligen'' är inte en synonym för en självklarhet. Så nej, Tegnell har inte sagt att det absolut inte kommer att komma en andra våg.
Nej just ordet absolut har jag nog inte hört honom säga men han trodde ju inte på en andra våg. Fast bara lätt lurade tror väl på vad han säger vid det här laget. Intressant i dag om FoHM kommer att fortsätta säga att ökningen av fall inte syns på Iva. De körde ganska hårt och länge att ökningen av fall i Sverige till skillnad från övriga Europa berodde på ökat testande, fast det var uppenbart att det inte var så.
Citera
2020-10-15, 11:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts

Dessutom lär Panama passera närmaste dagarna och Colombia & Argentina inom någon vecka.
Citera
2020-10-15, 11:39
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porky123
Hiv/aids är inte direkta dödsorsaken men bidragande, den direkta dödsorsaken kanske är influensa ... svårt det där. Men så kan man göra med allt nästan. Vrida på det så det passar in i vad man anser själv.

Du menar att om hela världens befolkning kommer att bära på covid-19 så kommer alla att dö i covid-19?

Bara för att någon dör med covid-smitta så är det ytterst sällan den bakomliggande orsaken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in