2020-10-15, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Får man fråga varför du drar den slutsatsen? För att Tegnell sagt det? Är han din husgud? Tror du på allt han säger?
Svaret är Nej på samtliga av dina frågor. (jävligt korkade frågor måste jag säga).

Slutsatsen drar jag utifrån att allt tyder på att barn generellt (i praktiken) smittar mkt mindre än vuxna. Helt enkelt pga av att de får mycket lindrigare symptom. Samt många barn inte ens blir sjuka (blanda inte ihop detta med att barn och vuxna med likvärdiga symptom smittar lika mycket). Asymptomatisk smittspridning är väldigt oeffektiv (läs troligen R0 värde under 1 för asymptomatisk smittspridning). Sen är förskolepersonal och lärare generellt underrepresenterade i covid dödsstatistiken relativt andra yrken. Trots att den yrkesgruppen finns representerade i alla typer av geografiska områden. Till sist har jag inte sett några gedigna referenser som säger att barn driver smittan. Så väldigt troligt att sambandet mellan skolöppning och ökad smitta i samhället är skenbart. Att det verkliga samband hittar du främst finns bland variabler som inbegriper vuxnas ändrade levnadsmönster när semestern (skolan öppnar) är slut och arbete och fritidssysselsättning återgår till det normala. Alltså fullständigt hål i huvudet /suboptimalt att stänga förskola/grundskola för att ev marginellt reducera smittspridningen på bekostnad av att halva Sverige ska "vabba". De pengarna kan användas till betydligt bättre saker. Nu blir det jobb, ha en bra dag.
Senast redigerad av jerka11 2020-10-15 kl. 08:40.
Citera
2020-10-15, 08:40
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Har smittan varit stor bland just de som jobbar på distans ? Vi har ett case på min arbetsplats som är känt efter sommaren. Folk rör ju sig i samhället tänker jag.

Jag vet flera som blivit smittade ja. Visst rör sig folk i samhället, men de som gör det nu gjorde de garanterat under sommaren också. Ändå är det nu smittan sprids. Som du säger har många jobbat hemma sedan mars. Smittan gick ned kraftigt under sommaren. Smittan ökar kraftigt efter sommaren. Den fallande kurvan vände tvärt uppåt 3-4 veckor efter skolstart. Stämmer väl rätt bra, då viruset behöver "gotta in sig" och spridas från person till person. Inkubationstid på 5-7 dagar. Överföring från elev till elev, som sedan drar med sig smittan hem till övriga i familjen. Inkl hemarbetande tjänstemän i Stockholm och Uppsala. Jag finner ingenting annat som kan förklara det här så träffande som smittspridningen i skolmiljö. Minskad social distansering pratas det mycket om, men jag skulle vilja hävda att den påbörjades långt tidigare. Hela sommaren kom ju rapporter om att det var trångt på uteserveringar, stränder och på Ullared. Grejen är ju ändå den att viruset inte överförs särskilt lätt utomhus, så uteserveringar och stränder tror jag inte spelar jättestor roll i det här. Varuhus har ofta enorma luftvolymer med 6-8 meter i takhöjd så kanske inte jättestor överföring där heller, även om det kan utgöra viss risk. I skolan däremot med 30 elever i varje klassrum, trånga korridorer, hundratals barn i matsalar. Gemensamhetsutrymmen på idrott och uppehållsrum. Allt det är mumma för smittoöverföring rörande ett virus. Tar eleverna sedan med sig smittan hem i hushållet är sannolikheten mycket stor att alla som delar samma hem blir smittade.
Citera
2020-10-15, 08:43
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
I Katalonien har man identifierat skolstarten som den avgörande faktorn bakom "andra vågen".
Spanska:

Ungefär:

https://elpais.com/sociedad/2020-10-14/las-razones-que-explican-el-boom-de-casos-en-cataluna.html

Kanske läge för Tegnell att tillrättavisa de korkade katalanerna och informera dem om att skolorna inte driver smittspridningen?!
Han kan ju skriva till dem, som han gjorde med WHO då de gick ut och pekade på riskerna med pre- och asymtomatisk smitta?
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-10-15 kl. 08:46.
Citera
2020-10-15, 08:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ja, jättemärkligt att de stänger skolorna när barn inte driver smittan i skolorna. Barn driver bara smittan på barnkalas och när de träffar morfar, mormor, farfar och farmor. De kan också driva smittan om de håller på med fritidsaktiviteter eller besöker nöjesparker. Däremot driver de inte smittan när de sitter på bussen och nyser. De borde stämt av med svenska Folkhälsomyndigheten innan de bestämde sig för att stänga skolorna.
Försöker du lura nån stackars skör gamling nu igen att man inte behöver akta sig för nysande barn på bussen. Du är verkligen för jävlig.
Citera
2020-10-15, 08:45
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Du glömde att citera följande

''Överdödligheten i Sverige under våren var varken hög eller låg jämfört med andra länder, visar en ny studie. Däremot pågick den under en längre tidsperiod än i andra länder.

Sverige har många gånger pekats ut för att ha en annorlunda strategi och höga dödstal under pandemin. Men överdödligheten i Sverige sticker inte ut jämfört med andra länder, visar en ny studie.''

Är det inte vettigt att citera hela texten?

Man bör inte citera en hel text enligt reglerna. Jag tog ut det som studien kom fram till nämligen att Sverige, England och Wales haft längst tid av överdödlighet. Alla här inne känner ju till att Sverige med sina nära 6000 avlidna ligger i top i världen vad gäller döda per capita.

Edit: rubriken i texten på svt.se:

Svensk överdödlighet inte högst – men längst

Det var också det jag citerade ur texten, det som handlade om det så nej, jag väljer inte bara ut det som passar mig.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-10-15 kl. 09:41.
Citera
2020-10-15, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Att inskränka enbart en utvald grupps liv och leverne är för fan apartheid. I andra länder har invånarna inte suttit inspärrade och isolerade i sju månader, förstår du inte hur det påverkar en människa att tvingas till självisolering under sju månader medan alla andra lever på relativt obehindrat?
Du får det låta som att alla på ålderdomshem suttit inspärrade ensamma i sitt rum och stirrat på en vägg i 7 månader, så är det knappast. Dom kan ju säkerligen umgås med de andra boende i ålderdomshemets lokaler som tidigare.. Sen undrar jag vad du har för bild av ålderdomshem, tror du alla som bodde där gick ut dagligen och shoppade, drack kaffe på ett café i centrum osv? De flesta som bor där är för dåliga för att ens lämna fastigheten. Isoleringen i detta fallet har mer bestått av att dom inte fått ta emot besökare som tidigare, men detta är ju ändrat nu.

Förövrigt var är alla tusen dödsfall vi skulle ha nu efter öppnandet av skolor i augusti? Skulle vi inte ha 100 dödsfall om dagen nu? Eller är det fortfarande om två veckor?

Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Det är intressant att jämföra med vad som hände för ett halvår sedan, eftersom Sveriges strategi var att smittspridningen under våren skulle bygga upp immunitet i befolkningen. Alla sjuk- och döds-fall var priset vi betalade för att få immunitet. Nu förefaller det som att immuniteten inte fungerar såsom Folkhälsomyndigheten har hoppats på. Vi kanske blir utan belöning för att vi villigt offrade en del av Sveriges invånare.
Det säger jag inte emot, men nu pratade vi om vilken risk en 70+ som går ut i samhället utsätts för, då är en kommentar som "det har dött många fler i Sverige än i Danmark av corona, därför är det farligare i Sverige" ganska orelevant då det hände för ett halvår sedan. 70-åringen löper inte större risk att utsättas för corona i Sverige än i Danmark bara för att det för 6 månader sedan dog fler i Sverige än i Danmark, det intressanta är hur smittspridningen ser ut idag, inte för 6 månader sedan.
Senast redigerad av David86 2020-10-15 kl. 08:48.
Citera
2020-10-15, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
I Katalonien har man identifierat skolstarten som den avgörande faktorn bakom "andra vågen".
Spanska:

Ungefär:

https://elpais.com/sociedad/2020-10-14/las-razones-que-explican-el-boom-de-casos-en-cataluna.html

Kanske läge för Tegnell att tillrättavisa de korkade katalanerna och informera dem om att skolorna inte driver smittspridningen?!

Du vet kanske att universitetsstudenter är vuxna?
Citera
2020-10-15, 08:50
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Alla här innte könner ju till att Sverige med sina nära 6000 avlidna ligger i top i världen vad gäller döda per capita.
Varför ljuger du ?
Vi ligger inte ens topp-10

https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries
Citera
2020-10-15, 08:52
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Svaret är Nej på samtliga av dina frågor. (jävligt korkade frågor måste jag säga).

Slutsatsen drar jag utifrån att allt tyder på att barn generellt (i praktiken) smittar mkt mindre än vuxna. Helt enkelt pga av att de får mycket lindrigare symptom. Samt många barn inte ens blir sjuka (blanda inte ihop detta med att barn och vuxna med likvärdiga symptom smittar lika mycket). Asymptomatisk smittspridning är väldigt oeffektiv (läs troligen R0 värde under 1 för asymptomatisk smittspridning). Sen är förskolepersonal och lärare generellt underrepresenterade i covid dödsstatistiken relativt andra yrken. Trots att den yrkesgruppen finns representerade i alla typer av geografiska områden. Till sist har jag inte sett några gedigna referenser som säger att barn driver smittan. Så väldigt troligt att sambandet mellan skolöppning och ökad smitta i samhället är skenbart. Att det verkliga samband hittar du främst finns bland variabler som inbegriper vuxnas ändrade levnadsmönster när semestern (skolan öppnar) är slut och arbete och fritidssysselsättning återgår till det normala. Alltså fullständigt hål i huvudet /suboptimalt att stänga förskola/grundskola för att ev marginellt reducera smittspridningen på bekostnad av att halva Sverige ska "vabba". De pengarna kan användas till betydligt bättre saker. Nu blir det jobb, ha en bra dag.

Nej, det är inte speciellt korkade frågor jag ställer. De är högst relevanta. Att barn inte blir lika sjuka i allmänhet ska du inte blanda samman med hur smittsamma de är. Barn smittar lika mycket som vuxna.
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/vandningen-barn-lika-smittsamma-som-vuxna/

Stämmer för övrigt inte att skolpersonal skulle vara mindre smittade än övriga i befolkningen. Tvärtom verkar de bli sjuka i något större utsträckning. Sedan är det i allmänhet inga barn som bor ensamma tack och lov), utan de allra flesta har vårdnadshavare, föräldrar. Dessa kan jobba inom alla möjliga yrkesgrupper och blir barnen sjuka, blir de också sjuka. Därför inte jättekonstigt att man inte ser att skolpersonal skulle vara 10 gånger så sjuka som övriga yrkesgrupper. De råkar inte ut 10 gånger oftare för förkylningar eller influensa heller. Därmed inte sagt att de inte blir smittade.

Du återvänder till pengarna och att det skulle bli dyrt om alla VAB:ade. Ja, där har du den egentliga anledningen till att vi inte stänger skolorna.

I andra länder anser de sig ha råd att stänga skolorna. I Sverige anses det för dyrt. Orsaken till det kan man fundera på. Japp, ha en bra dag...
Citera
2020-10-15, 08:54
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Försöker du lura nån stackars skör gamling nu igen att man inte behöver akta sig för nysande barn på bussen. Du är verkligen för jävlig.

Du måste bland ihop mig med någon annan. Vare sig nysande barn eller gamla ska åka buss. Vi lever i en pandemi.
Citera
2020-10-15, 08:55
Medlem
Citat:
Man bör inte citera en hel text enligt reglerna. Jag tog ut det som studien kom fram till nämligen att Sverige, England och Wales haft längst tid av överdödlighet. Alla här innte könner ju till att Sverige med sina nära 6000 avlidna ligger i top i världen vad gäller döda per capita.

Håll dog till sanningen är du snäll!

Du citerade den delen som passade agendan bäst..
Eller hur?
Citera
2020-10-15, 08:55
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Vilka skolor menar du?

Förskola, Grundskola, Gymnasium eller Universitet/Högskola?

https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistik-a-o/sjukdomsstatistik/covid-19-veckorapporter/senaste-covidrapporten/

Smittförekomsten i åldersgruppen 0-19 har ju knappt rört på sig sedan skolstart.

Barn under 16 har under lång tid inte fått testa sig, det ändrade FHM senare för att efter en kort tid ändra tillbaka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in