Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Jodå, målet var aldrig R-tal 0. Det kommer jag tydligt ihåg när Tegnell sa i början. Han sa även att "nu låter vi det långsamt sprida sig i befolkningen". Det var hela tiden bara tal om att "platta till kurvan", inte att förhindra så många sjukdomsfall som möjligt. Agnes Wold sa också, då i början, när hon fick frågan om de öppna restaurangerna, att "målet är inte att hindra all smittspridning, utan de öppna restaurangerna ingår i kalkylerna". Om restauranger, pubar, skolor o.s.v. hade stängts, så hade smittspridningen - enligt myndigheternas sätt att se det - gått FÖR långsamt.
Visst sa Tegnell så, många gånger dessutom, allt finns ju dokumenterat i form av diverse intervjuer, både live och i artiklar. Flera gånger har Tegnell sagt att målet är inte att stoppa smittan utan att låta den spridas långsamt så att sjukvården hinner med utan att bli överbelastad. De verkar tro att sjukvårdspersonalen är robotar som okar vad som helst, hur länge som helst.
FHM har varit, och är fortfarande, extremt naiva. Att bygga en strategi på bl a att skydda de äldre och sköra när det under minst tio år varit känt hur situationen på äldreboenden sett ut. Sedan när kaoset är ett faktum ha mage att framhärda att äldreboenden är inte vårt ansvar är för mig obegripligt. Nä, fy fan säger jag.
Sedan har vi ju hans och Gieseckes publicerade email som bevis. Där skriver Tegnell till Finlands statsepidemiolog att hålla skolorna påskyndar flockimmuniteten.