2020-10-14, 22:40
Medlem
Hrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Vad ska vanligt folk göra då när det är staten som har våldskapitalet?
Tror du det verkligen får konsekvenser att tumma lite på reglerna i Sverige? Det är ingen som kan följa upp.

Ang. våldskapital: Vi bor i ett land där staten inte har något våldskapital. Våldskapitalet ligger hos de kriminella. Sedan oss hederliga män. Sedan kvinnor och barn, och svaga män. Sen polisen, kanske.
Citera
2020-10-14, 22:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia

Du idiotförklarade mig utan att jag hade förespråkat tvång på munskydd. Jag sade bara att ifall du är motståndare till munskydd, så är Anders Tegnell inte din kompis.

Du hävdade att det fanns ett behov av munskydd, men det är bara din ÅSIKT och inte några fakta. Förresten så idiotförklarade jag dig inte utan frågade hur rubbad du är på en skala...

Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Vad babblar du om? Totalt omkom 223 personer i trafiken i Sverige under 2019. Hittills under knappt ett år har Covid tagit livet av 5,907. Du är ganska märkligt funtad om du ens tycker att siffrorna är jämförbara.

Jag pratar förstås i hela världen och inte här i Sverige, vilket jag kanske borde ha förtydligat. Det dör ungefär 1.5 miljoner människor i trafikolyckor i hela världen på ett år, antalet dödsfall i Corona lär väl hamna där i närheten eller möjligtvis överstiga något.
Citera
2020-10-14, 22:43
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hras
Tror du det verkligen får konsekvenser att tumma lite på reglerna i Sverige? Det är ingen som kan följa upp.

Ang. våldskapital: Vi bor i ett land där staten inte har något våldskapital. Våldskapitalet ligger hos de kriminella. Sedan oss hederliga män. Sedan kvinnor och barn, och svaga män. Sen polisen, kanske.

Det är ju precis det som sker överallt nu, folk tummar "lite" på reglerna, pang bom smittexplosion. Jag tänkte mer på Irland som drar åt svångremmen just pga ovanstående.
Citera
2020-10-14, 22:44
Medlem
Citat:

Risken är att de går ut och festar järnet när det återigen blir tillåtet. Antagligen största anledningen till att starka åtgärder inte verkar funka mer än tillfälligt

Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Dessutom är det snarare på ett halvår vad gäller Covid19. Skulle bli förvånad över om vi inte skriver 10 tusen döda innan året är slut, nu när smittan ökar så kraftigt. På en del låter det som att pandemin skulle vara över. Kan vara så att den bara har börjat. Innan vi har ett effektivt vaccin kommer det här inte vara över.

Du kan ha rätt. Hur länge är du beredd att vänta innan du vill leva ett någorlunda normalt liv igen? Observera att jag inte frågar när du tror vaccinet finns utan hur länge du tror du klarar att leva i [paralyserande] rädsla för viruset.
Citera
2020-10-14, 22:45
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Det spelar ingen roll. Det krävs bara en kritisk massa av människor som är förbannade och visar det öppet. Eller tror du västvärldens makthavare är kapabla till att börja skjuta ner sina egna medborgare? Ja kanske, om man är villig att agera drakoniskt för ett icke samhällshotande virus.

Men polis & militär kommer knappast gå med på det.
Citera
2020-10-14, 22:45
Medlem
Citat:
Jag vet inte. Milanoområdet tycks ligga värst till i hela Italien just nu. Det gjorde de tydligen i början av maj också.

https://www.google.com/search?q=milano+corona&oq=milano+corona&aqs=chrome ..69i57j0l5.3654j0j8&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Senaste veckan tycks dom inte ligga värst till. Kolla Toscana
Citera
2020-10-14, 22:46
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Jag vet inte. Milanoområdet tycks ligga värst till i hela Italien just nu. Det gjorde de tydligen i början av maj också.

https://www.google.com/search?q=milano+corona&oq=milano+corona&aqs=chrome ..69i57j0l5.3654j0j8&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Det är ju det som är så nedslående. Man skulle ju tro, att de områden som smittan brände igenom med all kraft i vintras och våras, skulle ha mycket immunitet nu, och därför få fall. Men det verkar vara tvärtom - de drabbas värre av andravågen, än de som hade det lätt även under förstavågen? Men det KAN väl inte vara så illa, att det är samma individer - dom som smittades men överlevde första gången - som drabbas igen..? DET måste väl någon ha koll på?
Citera
2020-10-14, 22:46
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Antingen är hela världen galna eller så är Sveriges strategi det, frågan är vilket som är mest sannolikt.
Datan säger klart och tydligt att alla drakoniska åtgärder är galenskap och att Sverige gjorde rätt.
Citera
2020-10-14, 22:48
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Det är ju precis det som sker överallt nu, folk tummar "lite" på reglerna, pang bom smittexplosion. Jag tänkte mer på Irland som drar åt svångremmen just pga ovanstående.
Du kommer bli en god & lydig slav
Citera
2020-10-14, 22:49
Medlem
Nu är "Trumpetens" son smittad enligt
Aftonbladet
Citera
2020-10-14, 22:50
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Siffrorna är inte jämförbara på flera sätt, bland annat hur många återstående personår som räknas.

Alla liv är tydligen inte lika mycket värda...

Älskar den där relativiseringen.
Citera
2020-10-14, 22:51
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antialles
Du hävdade att det fanns ett behov av munskydd, men det är bara din ÅSIKT och inte några fakta. Förresten så idiotförklarade jag dig inte utan frågade hur rubbad du är på en skala...

Jag pratar förstås i hela världen och inte här i Sverige, vilket jag kanske borde ha förtydligat. Det dör ungefär 1.5 miljoner människor i trafikolyckor i hela världen på ett år, antalet dödsfall i Corona lär väl hamna där i närheten eller möjligtvis överstiga något.

Glöm inte att de flesta som dör i trafiken egentligen dör av andra orsaker som typ lungkollaps eller blodförlust. Många av dem hade givetvis dött inom kort ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in