2020-10-14, 17:44
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Stefan Torsell hävdar dessutom med säkerhet att de på bryggan skulle se om ljus kommer ut ifrån fören.
Exakt, dessutom skulle kapten missa att göstaken är borta, typ hur länge som helst. Detta när det bonkat och massor av skepp har haft problem med att bogvisiret.

Helt osannolikt.
Citera
2020-10-14, 17:45
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Say what?
Det är väl klart att en bogramp fäst nertill stänger sig om du håller båten mer eller mindre uppochner? Du för ta en modell i handen och prova själv.
Du har inte svarat mitt inlägg.

Hur långt upp i statsröven sitter ditt huvud? Låt mig påminna att det dog X antal poliser på Estonia.
Citera
2020-10-14, 17:45
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Läs 8083

Slå hål på det om du kan.
På begäran:

(i) du skriver att bomben placerades i Saunaavdelningen. Den ligger på däck 0 under vattenlinjen. Hålet befinner sig i gränsen mellan däck 1 & 2, sådär 3 m högre upp...
Citera
2020-10-14, 17:46
Medlem
Citat:
Say what?
Det är väl klart att en bogramp fäst nertill stänger sig om du håller båten mer eller mindre uppochner? Du för ta en modell i handen och prova själv.

Men den var aldrig nedfälld, glömt det?
Citera
Medlem
Citat:
Du är väl helt medveten om att Diana II var nära att tappa bogvisiret 1993? Samma gedigna konstruktion av det förträffliga Meyer-varvet. En konstruktion som rundade SOLAS regler om kollisionsskott och kostade 852 människor livet.

Tycker du att man skulle låtit färjor av samma typ puttra vidare efter Estonia utan åtgärd? Det hade varit en riktig skandal till skillnad från de fantasier om smuggling och mörkläggning som grasserar i tråden, med en foliehatt klappande nästa på ryggen.

Ja att bogvisirkonstruktionen var kass är inte otroligt alls. Men förlisningen verkar ju troligen ha skett pga hålet som ledde till att fören drogs neråt i sjön vilket ökade belastningen på visiret över Max.
Citera
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
På begäran:

(i) du skriver att bomben placerades i Saunaavdelningen. Den ligger på däck 0 under vattenlinjen. Hålet befinner sig i gränsen mellan däck 1 & 2, sådär 3 m högre upp...
Sprängverkan.
Citera
2020-10-14, 17:48
Medlem
Citat:
Berätta mer. Var är det vittnet, vad sade sig denne ha sett, och när trädde denne fram?
Det vittnet var med i dokumentären som utgör tema för denna tråd. Samma dokumentär som visar att det finns ett hål på Estonias skrov. Du borde se dokumentären, det blir lite lättare att diskutera den då.
Citera
2020-10-14, 17:48
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Detta är ju fel. Vi har vittnesmål att skeppet lutar innan bogrampen är nere. 2000 ton skulle ta mer än en halvtimma för att få in via bogen.
Du är 100% säker på ECR-personalens tidsangivelser? Det är inte jag. HSVA ger en mycket övertygande argumentation för att deras tider inte kan stämma helt, detta baserat på hur de tar sig ut ur maskinrummet via skorstenen. Läsvärt, oavsett vad man tror i övrigt.
Citera
2020-10-14, 17:51
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Du är 100% säker på ECR-personalens tidsangivelser? Det är inte jag. HSVA ger en mycket övertygande argumentation för att deras tider inte kan stämma helt, detta baserat på hur de tar sig ut ur maskinrummet via skorstenen. Läsvärt, oavsett vad man tror i övrigt.
Kolla här. Systemtekniken märker att skeppet lutar och drar till kontrollrummet. Där ser han, och gör en teckning över att bogrampen är kvar, att det sprutar vatten kring den.

Det finns ingen möjlighet att ha 2000 ton vatten på bildäck utan att bogrampen är borta. Eller ja, det finns den möjligheten om besättningen bara tittat på i en halvtimma.

Du försöker dribbla bort det med massa rapporter. Min fråga till dig är följande, vad jobbar du med?
Citera
2020-10-14, 17:51
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Jag lurar på en helt vansinnig grej. Finns det någon möjlighet att revan gjordes i hamn när det var mörkt? Kan någon båt kört rakt in i sidan och ingen märkt det?

Om huvudparten av revan låg ovan vattenlinjen och inte inte tog in så mycket vatten, kan det sakta fyllt tex saunan. När båten blev tung så blev det en extra belastning för bogvisiret och så gick det som det gick.

Jag har lite svårt att släppa handuken, badlakan/rock som är inklämd i revan.
Hur kom den dit.
Har för mig jag läst att besättningen tätade bakom bogrampen med filtar för att minska vatteninflödet. Detta var normalt då det är svårt att få helt tätt. Kanske samma tankegång gällande revan och vakten som hindrat något vittne tillgång till saunadelen talar lite för det.
Självklart låter detta punchigt, men mycket med Estonias förlisning verkar var lite punchigt.

Edit: vittnet som såg något vitt försvinn in under båten, kanske såg ett lakan sjunka.
Senast redigerad av Tok-Frans 2020-10-14 kl. 17:54.
Citera
2020-10-14, 17:53
Medlem
Om vi tar ett steg tillbaka och reflekterar över vilka två huvudalternativ till förlisning som finns tror jag vi kan vara överens om

1. Olycka
2. Ej Olycka

Om vi börjar med punkt 1 så är teorierna om hur detta gått till ganska väl genomarbetade - tycker Farbror Barbro har visat på sakkunskaper som stöder denna teori ganska väl. Den rapport haverikommissionen gjorde kanske inte var den bästa men argumentet bogvisir lossnar duger.

MEN
Om det var punkt 2 ovan så blir huvudfrågan - "Vill inte Sverige få reda på vad som hänt" besvarad. Det kan finnas mängder av skäl, sätt att sänka fartyget, manipulationer av vittnen mm som alla kan ingå i en mörkläggning.

Det är ju därför det är så viktigt för Sverige att göra 100% ansträngning att förklara och reda ut anledningen till förlisningen därför om man inte gör det så styrker det med automatik teori no 2.

Som Sveriges företrädare och MSM agerar just nu så pekar det att man har något att dölja.
Citera
2020-10-14, 17:54
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Jag har lite svårt att släppa handuken, badlakan/rock som är inklämd i revan.
Hur kom den dit.
Har för mig jag läst att besättningen tätade bakom bogrampen med filtar för att minska vatteninflödet. Detta var normalt då det är svårt att få helt tätt. Kanske samma tankegång gällande revan och vakten som hindrat något vittne tillgång till saunadelen talar lite för det.
Självklart låter detta punchigt, men mycket med Estonias förlisning verkar var lite punchigt.
Ja visst är det konstigt, speciellt när farbror barbro säger att sprängningen inte invoverade saunan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in