2020-10-14, 17:04
  #997
Medlem
at0m3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Ska man begå rånmord skall man göra det i Sverige.

Nu blir saftiga skadestånd till dem också. Lite bättre timpeng än plocka bär. Och mycket mindre ansträngande.
Ja för om dom anses vara oskyldiga och man inte kan binda dom tekniskt till brottet så kommer deras försvarsadvokat att begära skadestånd.

Så dom kan resa runt jorden och dricka sig fulla kanske till och med begå nya mord?
Om man inte kan knäcka dessa kriminella individer hur knäcker man då organiserad brottslighet?
Citera
2020-10-14, 17:12
  #998
Medlem
at0m3ns avatar
Gert-Inges mördare skyller på varandra....

Har skyllt på varandra
Åklagare Gunilla Öhlin menar att det inte krävs att det måste vara utrett exakt vem som gjorde vad eller vilken åtgärd som lett till döden.

– I detta målet har de två tilltalade skyllt på varandra och hävdat att det var den andra personen som tillgrep bilen och utförde handlingarna som ledde till 70-åringens död, säger hon enligt SVT.

https://www.expressen.se/kvallsposten/gert-inges-mordare-skyller-pa-varandra/

Så om man inte kan bevisa vem av dessa två som mördat så släpps bägge alltså släpper man minst 1 mördare fri.
Det här känner jag igen från ett mord på ett litet barn där föräldrarna helt enkelt skyllde på varandra och slapp straff samt fick skadestånd på det hela..
Kriminella utnyttjar just nu svensk lag till fullo. Paradiset på jorden för kriminella är Sverige.



Friades för barnmord – får stort skadestånd

https://www.expressen.se/kvallsposten/gert-inges-mordare-skyller-pa-varandra/
Citera
2020-10-14, 17:16
  #999
Medlem
Om man lägger känslorna åt sidan en stund, är det någon som följt ärendet noga som kan lista ut vad det är för svagheter i åtalet som gör att de (troligtvis) frias?
Är det bara avsaknaden av dödsorsak och/eller dödssätt?
Att det inte går att utesluta en alternativ gärningsman?
Citera
2020-10-14, 17:17
  #1000
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Ska man begå rånmord skall man göra det i Sverige. Signalpolitik...

Nu blir det saftiga skadestånd till dem också. Lite bättre timpeng än plocka bär. Och mycket mindre ansträngande.

De får säkert behålla XC90:n också.
Man blir lite matt när uppenbart skyldiga mördare frias av det som kallas rättsväsendet.

Hur hade det dömts i Ukraina?
Citera
2020-10-14, 17:19
  #1001
Medlem
at0m3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoteborgU
Om man lägger känslorna åt sidan en stund, är det någon som följt ärendet noga som kan lista ut vad det är för svagheter i åtalet som gör att de (troligtvis) frias?
Är det bara avsaknaden av dödsorsak och/eller dödssätt?
Att det inte går att utesluta en alternativ gärningsman?
Teknisk bevisning som jag klistrat in tidigare.....
Citera
2020-10-14, 17:20
  #1002
Medlem
.-.-.s avatar
Så dom vet om att det är ett säkert kort i Sverige att skylla på varandra vid såna här händelser, kan det va nåt advokaterna tipsat om?

Det är bevisat att dom haft bilen, att dom haft Gert Inges bankkort mm. Men det är inget brott? Gert Inge måste ha skänkt sin bil och bankkort till dessa hjältar
__________________
Senast redigerad av .-.-. 2020-10-14 kl. 17:32.
Citera
2020-10-14, 17:57
  #1003
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av at0m3n
Gert-Inges mördare skyller på varandra....

Har skyllt på varandra
Åklagare Gunilla Öhlin menar att det inte krävs att det måste vara utrett exakt vem som gjorde vad eller vilken åtgärd som lett till döden.

– I detta målet har de två tilltalade skyllt på varandra och hävdat att det var den andra personen som tillgrep bilen och utförde handlingarna som ledde till 70-åringens död, säger hon enligt SVT.

https://www.expressen.se/kvallsposten/gert-inges-mordare-skyller-pa-varandra/

Så om man inte kan bevisa vem av dessa två som mördat så släpps bägge alltså släpper man minst 1 mördare fri.
Det här känner jag igen från ett mord på ett litet barn där föräldrarna helt enkelt skyllde på varandra och slapp straff samt fick skadestånd på det hela..
Kriminella utnyttjar just nu svensk lag till fullo. Paradiset på jorden för kriminella är Sverige.



Friades för barnmord – får stort skadestånd

https://www.expressen.se/kvallsposten/gert-inges-mordare-skyller-pa-varandra/
Det finns något som heter medgärningsmannaskap så varför tillämpar man inte det här?
Citat:
Medgärningsmannaskapet uttrycks i domar vanligen som att brottet begåtts "tillsammans och i samförstånd" eller "gemensamt och i samråd".
https://sv.wikipedia.org/wiki/Medg%C3%A4rningsmannaskap

Så att man inte ska kunna gå fria bara för att man skyller på varandra.
Men det har ju uppenbart blivit fallet här och det är fan inte mindre än en rättsskandal.

Det är ju helt åt helvete alltså att dessa två äckel ska komma kunna undan med detta
ytterst grymma mord på en svensk åldring när man har bevis på att de färdats i offrets
bil och använt offrets bankkort.

Nej, det är så jävla sjukt och skevt som det kan bli!

Citat:
De anhöriga till 70-åringen har under rättsprocessen företrätts av målsägandebiträdet Eva Almström. Hon säger såhär om hovrättens beslut:

– Det kan bara sägas att målsägandena är oerhört besvikna. En kolossal besvikelse.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/domda-markarydsmordarna-slapps-ur-hakte-efter-hovrattsforhandlingar
__________________
Senast redigerad av Grandioso 2020-10-14 kl. 18:20.
Citera
2020-10-14, 17:58
  #1004
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av at0m3n
Teknisk bevisning som jag klistrat in tidigare.....

Dessvärre. Det gäller att säkra teknisk bevisning smart och tidigt - det kan vara helt avgörande för rättsskipningen.
Hade man kunnat landa någon helt annan stans om t.ex. vägbommen fort hade monterats ner och muddrats mycket noggrant efter dna-material i ett labb? Kanske - nu fattade jag det som att den bara topsats och skrubbats på platsen. Det kan gå att få ut mer.

Såna här fall får en dock att fundera på om incidiekedjor skulle tas hårdare...

-Männen har en historik av grov brottslighet
-De har setts plötsligt bruka en Volvo av exakt rätt färg/modell som tillhörde brottsoffret i närheten av brottet och inga andra liknande bilar är rapporterade stulna
-De hade ett motiv att begå rånmordet då de behövde en ny bil.

Ja, alternativa förklaringar här känns ju någonstans att leta efter att aliens begått brottet. Men jag förstår att rättsapparaen måste vara saklig. Det är ett väldigt dilemma.
Citera
2020-10-14, 18:03
  #1005
Medlem
at0m3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Dessvärre. Det gäller att säkra teknisk bevisning smart och tidigt - det kan vara helt avgörande för rättsskipningen.
Hade man kunnat landa någon helt annan stans om t.ex. vägbommen fort hade monterats ner och muddrats mycket noggrant efter dna-material i ett labb? Kanske - nu fattade jag det som att den bara topsats och skrubbats på platsen. Det kan gå att få ut mer.

Såna här fall får en dock att fundera på om incidiekedjor skulle tas hårdare...

-Männen har en historik av grov brottslighet
-De har setts plötsligt bruka en Volvo av exakt rätt färg/modell som tillhörde brottsoffret i närheten av brottet och inga andra liknande bilar är rapporterade stulna
-De hade ett motiv att begå rånmordet då de behövde en ny bil.

Ja, alternativa förklaringar här känns ju någonstans att leta efter att aliens begått brottet. Men jag förstår att rättsapparaen måste vara saklig. Det är ett väldigt dilemma.
Med andra ord om man ska begå ett mord så bör man vara fler. Det här bevisar direkt vilka stora problem polisen har mot gängen enligt mig nästan omöjligt att döma någon för mord idag. Varför skyddar man inte sin befolkning och förklarar för dom att staten inte kan skydda dom så att dom får skydda sig själva utan man ljuger att det finns något som heter Demokrati och en rättsstat?
Citera
2020-10-14, 18:22
  #1006
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoteborgU
Om man lägger känslorna åt sidan en stund, är det någon som följt ärendet noga som kan lista ut vad det är för svagheter i åtalet som gör att de (troligtvis) frias?
Är det bara avsaknaden av dödsorsak och/eller dödssätt?
Att det inte går att utesluta en alternativ gärningsman?

Det är den vanliga historien ”skyller på varandra”.
Citera
2020-10-14, 18:25
  #1007
Medlem
Mindbusinesss avatar
Dags att införa Fångarnas dilemma i lagstiftningen.

Två fångar, A och B, som tillsammans begått ett brott ställs var och en inför ett val: att vittna mot sin medbrottsling, eller att tiga. Om A vittnar mot B och om B håller tyst, blir A frikänd och B får ett 10-årigt fängelsestraff. Omvänt gäller samma sak om B vittnar mot A. Om varken A eller B vittnar får de båda ett fängelsestraff på 6 månader. Om de vittnar båda två får de 2 års fängelse var. Båda fångarna måste göra ett val, men de vet inte vad den andre kommer att välja. Vad kommer att hända?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Fångarnas_dilemma
Citera
2020-10-14, 18:41
  #1008
Medlem
Svenskt rättsväsende är ruttet. När två poliser mördades blev det " i samförstånd " från rätten även om ingen skytt kunde bindas till dödande skott. Helt riktigt av tingsrätt och hovrätt.

Men när en försvarslös pensionär mördas då gäller plötsligt inte tidigare bedömningar.

Hovrätten måste göra sig märkvärdiga och in absurdum rida på paragrafer annars kan ju gudbevars dessa perukstockars profession ifrågasättas.

Ut med namnen på hovrättsråden så att man inom lagens ramar kan skriva dem ett och annat om allmän rättsuppfattning och anhörigas rätt till upprättelse samt samhällets rätt att hålla såna här våldsverkare inlåsta för allas säkerhet.
__________________
Senast redigerad av Stallbackshjonet 2020-10-14 kl. 18:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in