Citat:
Bland det man kan undra över är hur i all världen en sån här pass urspårad person som KL
kan ha klarat av att fungera i sitt yrke som hög jurist. Hovrättsassessor blev hon förordnad
till redan 1999. Och det är inte helt lätt att bli. Det kräver sin man eller i detta fallet kvinna.
I privatlivet faller hon igenom allt som oftast, men märkligt nog alltså förmår människan
funka bra yrkesmässigt såvitt jag kan förstå.
Därborta på anstalten i Ystad har nog en viss Johanna Möller kunnat kolla upp den här
helsjuka historien med en jurist som löper amok och börjar måhända bli lite skraj för att hon
inte längre ska anses vara Sveriges farligaste och galnaste kvinna.
Här har det nu uppenbarat sig någon som kan anses vara en allvarlig konkurrent om
den titeln.
kan ha klarat av att fungera i sitt yrke som hög jurist. Hovrättsassessor blev hon förordnad
till redan 1999. Och det är inte helt lätt att bli. Det kräver sin man eller i detta fallet kvinna.
I privatlivet faller hon igenom allt som oftast, men märkligt nog alltså förmår människan
funka bra yrkesmässigt såvitt jag kan förstå.
Därborta på anstalten i Ystad har nog en viss Johanna Möller kunnat kolla upp den här
helsjuka historien med en jurist som löper amok och börjar måhända bli lite skraj för att hon
inte längre ska anses vara Sveriges farligaste och galnaste kvinna.
Här har det nu uppenbarat sig någon som kan anses vara en allvarlig konkurrent om
den titeln.

Hon ansågs nog som en frisk fläkt i domstolskorridorerna. Precis som HOLs vänner beskrev henne när de precis träffats. Inte så stel jurist osv. Sen blev de varse hur gränslös hon var. Det här att hon så snabbt växlar ”personlighet” är väl det många vittnar om. KL själv verkar fokusera mest på sitt fysiska mående. Det som får henne att må psykiskt dåligt är alla oförätter som folk gjort henne. Åklagaren har förstört hennes liv när han ”smutskastade” henne i första häktningsförhandlingen. För att inte tala om HOL som är djävulen på jorden.
Hennes första man hade hon dessutom anklagat för våldtäkt och det var hon tidig att berätta om för sina nya vänner i HOLs vänkrets vid nån seglats.
De reagerade tidigt på KLs beteende. Drickandet blev ett större problem vid föräldrarnas bortgång men jag tycker man kan läsa sig till att hon var väldigt yvig redan innan alkoholen satte sina klor i henne eller alla hennes fysiska besvär eskalerade.
För jag menar det här att hon ballar ur är väl inte en följd av alkohol och neurologiska besvär? Då skulle ju alla som dricker några glas vin balla ur likt hon gör. Flera vittnar om att hon inte behövde få så mycket i sig för att börja härja. Andra vittnar om att det nog smygsöps lite under middagarna.
”När jag drack en öl drack KL tre” vittnade någon. Lättpåverkad, lättsntänd och sen drack hon nog tills hon inte hade koll längre.
Man får tänka på att i hennes yrkesutövande så finns det ramar och regler och inte så mycket att ”reta upp sig på”. Inte så många triggers där alltså om det nu är det som behövs för hennes humörsvängningar och urballande.
Men om jag förstod det rätt så var det att hon kom full till Hovrätten som blev spiken i kistan för karriären va?
Nej det som hon behövde få ur sig vad gällde eventuell personlighetsstörning blev på fritiden. Hon ville dansa hela natten efter middagar. Ge kärleksförklaringar till nära vänner av båda könen. Bli fysisk och trycka upp folk mot väggen. Skapa konflikter. Ifrågasaätta och byta ssmtalsämnen. Sen ställd inför skilsmässan så sket det sig rejält i huvudet på henne. I något av hennes tidiga förhör så svarar hon rätt rörande på nån fråga om hon önskar att hon och HOL kunde hålla ihop osv.
Mamman, pappan, några vänner och HOL har hållit henne i schack på 1990 och 2010-talet men sen behövde hon ta lite eget ansvar för sig and the rest is sunkkrog and criminal history.
Hon är helt fast i sin egen värld. Bara se hur hon låser på sin ”berättelse” gång efter annan i svaren i förhörsrummet. Förhörsledaren som i mitt tycke är ett proffs ut i fingerspetsarna får gång på gång tillrättavisa henne. Hon är inte lätt att ha att göra med men han är med på noterna big tajm. Även advokaten får vid minst ett tillfälle tala om för henne ordentligt att hålla sig till temat för frågorna.
Hon har ingen ork att prata många gånger menar hon men svävar ändå iväg i helt andra saker istället för att svara på en enkel ja eller nej fråga.
Ville bara vädra lite tankar. Det finns så mycket i hennes förhör som man jan analysera i evigheter.
Hon säger t ex ”nej” runt 25 gånger på frågan om MR hjälpt henne mot ersättning eller hur frågan nu var.
I ett förhör så säger hon att hon inte har ”några ord kvar”. Hon menar att hon inte kan svara på en ja eller nej fråga för hon har inga ord kvar. Hon fortsätter sen att babbla hur mycket som helst om hur hon inte har några ord kvar istället för att svara ja eller nej på frågan. Helt sanslöst.
Hon behöver hundratals samtalstimmar med ett proffs och rätt mediciner för att komma bort från detta beteende. Hon måste externalisera HOL och förstå att vad gäller barnen är det kört för många år framöver. Rörande att hon pratar om att flytta utomlands med dem (nog riktiga tankar även om det berörs vid temat flytta guld utomlands) och att hon rör sig som en skugga på Kungsholmen trots påstådda ”hot” från exmaken. Det är lättare att ”hålla balansen” där , hon är ju så vinglig, för hon kan gatorna och miljön.
Hon återkommer till vissa saker ang HOL i förhören. Hans ”misslyckande” hos Althins. Hans få stora mål i tingsrätten. Han står vid dörren barfota i kalsonger när hon kikar i brevinkastet. HOL blir våldsam på söndagar och måndagar för han har sån ångest. Barnen får vara själva för han har låst och larmat in dem.
Han har slagit henne sönder och samman. Skurit henne. Hans kriminalitet. Förföljandet. Det låter så väldigt mycket som projicering och nu kommer jag slutligen till min poäng här att det är ju hennes eget beteende hon beskriver.
Våld, inte kunna hantera barnen, kontroll och förfölja, hot osv osv
I förhör efter förhör sitter hon och beskriver sig själv och hennes problem som HOL får personifiera.
Well well fascinerande är det iallafall detta. Att hon som fd åklagare och domare och bankrånarveteraner skulle ha koll på hur polisen jobbar har många menat här. Tycker man kan se motsatsen. Frisläppt efter gripandet och första person hon kontaktar och besöker är en av sveriges kändaste bankrånare. Samma person som fastnat på samma kamera som Billy.
Stor humor i detta.
De här svaren är ju rätt roliga, på fråga varför hon försökte få taxichauffören att slänga påsen med högst graverande SIM-kort och om hon hade något att dölja: