2020-09-06, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FiniteLife
Alla tre, tycker det är svårt att rangordna.
Hur har din egen skolgång sett ut? Har du någon form av högre utbildning?
Citera
2020-09-06, 11:53
Medlem
Det jag har hört om folkhögskola är ganska sjukt.

En skola hade någon ritual att alla skulle sjunga internationalen tror jag det var, innan man fick äta mat.
Helt vänstervriden skola där man blev mobbad om man röstade på något annat än rött.
Skräckhistorier!
Citera
2020-09-06, 11:58
Medlem
Särskilt inom kultursektorn så finns det ju folkhögskolor med anor såsom biskops Arnös författarskola och Skurups journalistutbildning.

Ingen folkhögskola som jag vet om är känd för sin utbildning i fysik.
Citera
2020-09-06, 12:09
Medlem
Jag gick på folkhögskola tidigare och den ägdes av massa kristna och det fanns flera Kristna utbildningar på skolan samt massa kristna elever. Det var jobbigt för ateist master race som mig att behöva umgås och lyssna på verklighetsfrånvända människor som tror på övernaturliga fenomen.

Jag fick betyg i en kurs jag inte gjorde något på. Det är ganska flummigt och enkelt. Man får empatibetyg. Men det var kul också.

Förvänta dig inte elit studenter som bara är där för att plugga och satsar högt i samhället.
Citera
2020-09-06, 13:40
Medlem
hjaelploskilles avatar
Det finns ju två sidor av folkhögskolor. Det som är bra är att man kan plugga till sig högskolebehörighet, min tjejs bästa vän gjorde det och hon är en person som inte klarade av att göra det på Komvux men på folkhögskola fick hon hjälpen hon behövde och lärde sig även studieteknik som gjorde att hon klarade en högskoleutbildning.

Men den andra sidan är ju alla flumkurser och jag fattar inte hur de kan få existera. Jag gick själv en sådan flumkurs när jag var 19, en kurs i media där jag lärde mig att redigera på Final Cut och spela in med kamera och det är i stort sett det. Det var en kurs på ett år. Tycker i efterhand att det är helt absurt att man dels kan få ett avlönat arbete som lärare där och dels att man kan få CSN-lån för att man går där. Det är som ett vuxendagis.
Citera
2020-09-07, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FiniteLife
Ja menar att när små skitsamhällen har en folkhögskola så håller den undermålig klass och drar till sig massa sopmänniskor som aldrig skulle klarat av en motsvarande utbildning i dom större städerna.

Är det inte en del av konceptet att folkhögskolan ligger i en mindre ort eller rentav helt ute på landet och de har ju internat då det är väl få av eleverna som kommer från orten där det ligger?

Jämgör med riksinternat som Lundsberg, det ligger ju långt ute i skogen och det är ju inte lokalbefolkningens barn som går där (inga jämförelser mellan riksinternaten och folkhögskolor i övrigt).
Citera
2020-10-13, 23:16
Medlem
BRA folkhögskola (internat)

Jag vill gå nåt estetiskt på folkhögskola, men vad finns det för bra skolor? Vill inte hamna med tråkiga/gamla/emo människor instängd i ett hus långt ute på landet. Hjälp behöver tips på bra skolor
Citera
2020-10-13, 23:39
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wiking01
Jag vill gå nåt estetiskt på folkhögskola, men vad finns det för bra skolor? Vill inte hamna med tråkiga/gamla/emo människor instängd i ett hus långt ute på landet. Hjälp behöver tips på bra skolor

Året på Marieborgs folkhögskola i Norrköping var ett av dom bättre i mitt liv. Nu var det ett tag sedan, men då fans flera olika estetiska inriktningar att välja mellan. Problemet är att arbetarrörelsen är huvudman för skolan, så räkna med en del försök till indoktrinering.
När jag sökte var vi 200 sökande till 25 platser. Detta gällde skådespelarlinjen, den var populärast att söka. Vi festade hela tiden. Du promenerar in till centrum på 30 minuter ca.

http://www.marieborg.org/
Citera
2020-10-13, 23:42
Medlem
BigFatCones avatar
Halva grejen är dock att gå på en skola i nån liten håla mitt ute i ingenstans.

Men det är ju en fest med vissa studieinslag.
Citera
2020-11-05, 23:27
Medlem
Kibombos avatar
Bump!

Funderar på att läsa naturvetenskapligt basår på ljungskile folkhögskola. Någon som har input därifrån? Hur är lärarna och undervisningens kvalitet?
Citera
2020-12-03, 00:56
Medlem
hej jag gick på ljunskile folkhöskola 2019-2020
och skulle ej rekomendera skolan där

Min uppfattning av skolan börja bra men insåg jag hade fel. men insåg några månader efter att De är odemokratisk, deltagare har inget att tycka eller säga även vissa lärare. De ger en känsla av stark styrning av region vilket är helt fel då religion är en fri vilighet.

Skolan visade även tydligt att de ej vill ha deltagare eller vill hjälpa deltagare som behöver extra hjälp med pluggandet. De ger inte extra stöd till deltagare som behöver det då de har t. Ex dyslexi eller språksvårigheter,
Jag blev kränkt och diskriminrad av lärare på Ljungskile Folkhögskola för att jag har dyslexi och även andra diagnoser. Jag blev tillsagd av min lärare att jag inte kan få samma omdöme som de andra deltagare för det skulle se fel ut för de andra som låg på samma nivå.

det fanns en riktigt bra lärare på skolan som vi hade i kemi tyvär har han fått sparken nu för att han gav ås stöd och försökte skydda ås som behövde extra hjälp medans rektorn på skolan skyllde allt ifrån sig,jag vart utbränd av denna skola pga hur jag vart behandlad där.

under sommaren anmälde jag skolan till do och andra ställen och skrev ett inlägg på sociala medier för att förklara till människor som känner mig varför de ej sett mig på hela sommaren då jag var så tröt och slut efter det året och är även det än idag.

så av min efarehet skulle jag rekomendera plugga på en annan folkhögskola natur basår du kommer ha mer vinst i det. vet att fler har blivit behadlade på denna skola sen innan men ej vågat kliva fram än.
mvh
Senast redigerad av folowy 2020-12-03 kl. 00:58.
Citera
2020-12-03, 01:01
Medlem
Jagersros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av folowy
hej jag gick på ljunskile folkhöskola 2019-2020
och skulle ej rekomendera skolan där

Min uppfattning av skolan börja bra men insåg jag hade fel. men insåg några månader efter att De är odemokratisk, deltagare har inget att tycka eller säga även vissa lärare. De ger en känsla av stark styrning av region vilket är helt fel då religion är en fri vilighet.

Skolan visade även tydligt att de ej vill ha deltagare eller vill hjälpa deltagare som behöver extra hjälp med pluggandet. De ger inte extra stöd till deltagare som behöver det då de har t. Ex dyslexi eller språksvårigheter,
Jag blev kränkt och diskriminrad av lärare på Ljungskile Folkhögskola för att jag har dyslexi och även andra diagnoser. Jag blev tillsagd av min lärare att jag inte kan få samma omdöme som de andra deltagare för det skulle se fel ut för de andra som låg på samma nivå.

det fanns en riktigt bra lärare på skolan som vi hade i kemi tyvär har han fått sparken nu för att han gav ås stöd och försökte skydda ås som behövde extra hjälp medans rektorn på skolan skyllde allt ifrån sig,jag vart utbränd av denna skola pga hur jag vart behandlad där.

under sommaren anmälde jag skolan till do och andra ställen och skrev ett inlägg på sociala medier för att förklara till människor som känner mig varför de ej sett mig på hela sommaren då jag var så tröt och slut efter det året och är även det än idag.

så av min efarehet skulle jag rekomendera plugga på en annan folkhögskola natur basår du kommer ha mer vinst i det. vet att fler har blivit behadlade på denna skola sen innan men ej vågat kliva fram än.
mvh
Du verkar vara en gnällspik som inte passar någonstans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in