2020-10-13, 17:59
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Sant. Fast omyndigförklarad har du inte kunnat bli sedan år 1989 eller -87?

Nu heter det "satt under förvaltarskap" å då är det en eller flera kommunala politiker som avgör ev försäljning.

Haha du har helt rätt, men i vardagligt tal säger man omyndighetsförklarad ändå,
precis som vi använder andra termer som 5-5:a , dårhus mm
2020-10-13, 18:01
Medlem
JohnDillingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Vad anser du vara ett vettigt pris taxeringsvärdet är 3,5 Miljoner om nu taxeringsvärdet är 75% av marknadsvärdet kommer man upp i 4,7 miljoner.
Aha Ebba bjöd 800 tusen för lite!
Nej det tillkommer att allt är i dåligt skick kåken saknar avlopp, det måste fixas, krävs ett minireningsverk, räkna med ny värme, el, inredning, kök, badrum, fasad, tak, dränering och markarbeten, då räcker inte 800 tusen långt..
Då har hon ändå bara en äldre men fräsch kåk på 120 kvm.

Det är tomten som är eftertraktad, inte fastigheten. Fastigheten drar snarare ner värdet på tomten eftersom den person som köper den kommer troligtvis riva skiten och bygga nytt, vilket kostar en del.
2020-10-13, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Det luktar att släktingarna som ska ärva gubben är rädda för att han ska sätt sprätt på pengarna så de inte får något arv.

En älskad "släktgård" vårdar man väl lite bättre?

De har ju redan ärvt en del av kåken så om de nu vore så giriga som du och andra vill påstå varför lät de då gubben ha kåken tills han skulle kolavippa?
2020-10-13, 18:03
Medlem
JohnDillingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Haha du har helt rätt, men i vardagligt tal säger man omyndighetsförklarad ändå,
precis som vi använder andra termer som 5-5:a , dårhus mm

5-5:a Används dagligen.
2020-10-13, 18:04
Medlem
Caracallass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Yes, min faster skrev en sådan, som innehöll instruktioner om hus, aktier osv. Vad barnen fick göra osv, om hon blev sjuk, senil osv.

En sådan fullmakt utformas mkt fritt.

Finns en sådan är Ebba mosad.
https://www.konsumenternas.se/forsakring/fakta/framtidsfullmakter Läs stycket om jävsituation
2020-10-13, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Som gubben föreslog... menar du
....efter att de pratat om att gården värderats till 4.2?

Du tycker inte att det låter lite konstigt, det handlar inte om lite städpengar ... 300 000kr.

De har pratat om 4.2... men gubben säger 3.9...
gubben har förstås alla hästar hemma då. Eller hur?

Det handlar ju inte om man vill köpa saker så dyrt som möjligt eller inte, självklart vill man ha en bra affär.... men på det resonemanget vi gör här nu så väcks ju lite varningssignaler - har de framkommit varför gubben skulle vilja ge bort 300 000kr?

Skulle jag på blocket sälja en Volvo för 40 000kr och det kommer hem en gubbe som vill ge mig 60 000kr utan anledning så skulle jag fundera en och två gånger om gubben är senil.... men inte du?
Du skulle ta pengarna, säga hans enda handikapp var att han var gammal och skratta hela vägen till banken...

Kan ju vara så enkelt att EBT inte ville ge mer än 3.9 för tomt och hus.
Och att gubben då hellre ville sälja än inte sälja.

Det är faschinerande att man ska behöva förklara grundläggande förhandling för vuxna människor.

Gubben kanske tyckte 3.9 var bättre än 0 och en gård han inte orkar ta hand om. Och därmed var dom sen överens och skrev ett avtal.

Pris sätts av vad a) säljaren är villig att sälja det för och b) det köparen är villig att betala för det.

En värdering är inte ett slutgiltigt pris. Det är ett uppskattat pris. Sen beror det helt på vad någon vill ge för det.
2020-10-13, 18:07
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Det ska jag göra! Men om man har ett hus/fastighet som varit jordbruk tidigare men är fritidshus nu, är det ingen gård längre då?

I egentlig mening nej.
Då är den klsssad som villa, även om den används som fritidshus.
2020-10-13, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Jag tror väljarna drar den moraliska gränsen för en politiker. Men som jag skrev, så kanske du är för ung ännu för att koppla. Hon tjänade inga politiska poäng på det här beteendet. Mycket bad-will som hon får dras med nu.
Fast det är mest bland aftonbladets och expressens läsare som hon hatas. Och bland de lågbegåvade som läser de skitblaskorna finns inte hennes väljare iaf. Så tror inte detta kommer påverka så värst mycket iaf. Om det framkommer att hon kört falska värderingar osv så blir det en annan sak.
2020-10-13, 18:08
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Sådana fullmakter skrivs varje dag, och jag har själv sett en sådan, som använts. En sk framtidsfullmakt. Finns en sån, som Esbjörn glömt, är Ebba tvärkörd.

Gäller INTE fastighetsaffärer.
2020-10-13, 18:09
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Både du och ringhals blandar i hop Lantmäteriets termer med Skattemyndighetens klassning.

De hänger ihop.
Tro mig.
2020-10-13, 18:10
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Jo avtal är avtal. Hon har juridiken på sin sida.

Men hon har allmänheten och media mot sig.
Och partiet kommer tappa väljare så hade hon vart smart hade hon hoppat.
Hur menar du att hon har allmänheten mot sig? I den här tråden råder det delade meningar och det syns inte så mycket på sociala medier heller. Det talas inte om Ebbas husaffär på fikarasterna på jobbet. Berätta gärna hur du menar att hon har allmänheten mot sig? Själv gissar jag att de flesta skiter fullständigt i detta.
2020-10-13, 18:10
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnDillinger
Det är tomten som är eftertraktad, inte fastigheten. Fastigheten drar snarare ner värdet på tomten eftersom den person som köper den kommer troligtvis riva skiten och bygga nytt, vilket kostar en del.

En fastighet kan bara vara tomten.

Sedan kan fastigheten vara bebyggd eller inte.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in