2020-10-13, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Inläggningar har ökat med 65%
13 september 125
13 oktober 191
https://platz.se/coronavirus/#jump-to-at-hospital

Men mr pajas!

Du jämför med den absolut lägsta siffran sedan i mars. Då framstår alla siffror som höga. Varför jämförde du inte med inlagda i juli?
Citera
2020-10-13, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Danmark har varit ett föregångsland, man förstod uppenbart att viruset styrs av säsongerna och öppnade upp under sommaren, man har visat stor handlingskraft utan att göra på det norska skitnödiga viset som ingen vill ha. Sverige kunde också haft tre fina månader med lite publik och öppna nöjesparker i somras. Då hade också folk tyckt det var mer okej med sammankomst-restriktioner i höst, så det hade varit win-win både för människor och smittspridningen. Men nu har vi sovande politiker i det här landet som inte får något gjort.

För mig är sammankomst-gränsen den hårdaste restriktionen som finns/funnits i dom nordiska länderna, man kan knappast påstå att det andra påverkar livet särskilt mycket. Reserestriktioner spelar nästan ingen roll - normala människor reser inte utomlands under en pandemi. Och att behöva munblöja för att åka kollektivt eller gå på match är faktiskt ingenting i jämförelse mot att inte få gå på match överhuvudtaget. Jag skulle ta ett munskyddskrav mot möjligheten att gå på evenemang 100 av 100 gånger, och det verkar också nästan alla länder utom Sverige tycka är en bra idé.

Det er også min holdning, men der vil altid være ting der kunne være endnu bedre. Jeg er meget tilfreds med åbningen i sommers og strategien med at masseteste.
Citera
2020-10-13, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Men mr pajas!

Du jämför med den absolut lägsta siffran sedan i mars. Då framstår alla siffror som höga. Varför jämförde du inte med inlagda i juli?

Precis.

Det räcker att backa till mitten av augusti för att se att det var mer inlagda på sjukhus då än nu.

Hände inget med antalet avlidna då heller - det har legat på mellan 1-2 om dagen sedan början av Augusti.

https://covidstatistik.se/
Citera
2020-10-13, 16:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Varför märker du på ord, autistisk? Nej i andra länder, exempelvis våra nordiska grannländer, där satte man ner foten och gjorde en lockdown för att skydda sin befolkning. Bland annat stängde man gränserna. Dvs de har upprätthållit samhällskontraktet. FHM gjorde i princip ingenting och lät viruset skölja över medborgarna med följd att vårdapparaten gick på knäna. Jag antar att du inte kommer att förstå det här heller. Släpp det nu.
Ok, så i själva verket förstår du att det inte pågår något experiment i Sverige som du borde ha fått godkänna att delta i.

Du bara tycker att myndigheterna inte hanterar det som du vill.
Citera
2020-10-13, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det har dykt upp massvis med bekräftade återinfektioner. Det du inte verkar fatta är att det fortfarande bara är oktober och de flesta i Sverige blev antagligen smittade i mars-april och var ofta sjuka i minst fyra veckor, d.v.s tidpunkten du ska titta efter för stora mängder fall är slutet på oktober till november.

Jag tittar på hela världen och nej det är inte massvis med bekräftade återinfektioner. Antalet varierar lite beroende på källa men en del uppger så få som fem 100% bekräftade återinfektioner över hela världen. Även om man drar till med 100 eller till och med 500 så är det extremt lite.

WHO:s senaste uppskattning är tydligen 760 miljoner fall över hela världen. Antalet BEKRÄFTADE fall ligger på över 35 miljoner. Att man då hittat 5-10 bekräftade återinfektioner världen över säger i princip ingenting än.

Vi får nog vänta minst några månader till innan det dyker upp någon tillförlitlig statistik över återinfektioner.
Citera
2020-10-13, 16:08
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alima3342
Det räcker med att få viruset en gång , du vet inte om du överlever den gången , men svenskarna kör på nu , grisfesten är igång igen och ut bland folk och hångla , för man orkar inte hänga hemma längre

när våg 2 kommer igång på riktigt här , så kommer det bli tufft för begravningsfirmorna , de skrattar hela vägen till banken lovar jag ingen sorg där inte !!

Det kommer nog ingen våg 2 på det sätt du tror. Begravningsfirmorna har inte fler döda i år än i fjol eller än alltid annars.
Citera
2020-10-13, 16:08
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Ok, så i själva verket förstår du att det inte pågår något experiment i Sverige som du borde ha fått godkänna att delta i.

Du bara tycker att myndigheterna inte hanterar det som du vill.

Nej jag tycker det är ett experiment med flockimmunitet. Frågor på det?
Citera
2020-10-13, 16:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Nej jag tycker det är ett experiment med flockimmunitet. Frågor på det?
Ja, det jag frågat hela tiden: vad är det du tycker att du borde fått godkänna?
Vad skulle Sverige ha gjort som du inte har godkänt att de inte gjort?
Citera
2020-10-13, 16:14
Medlem
revodnebs avatar
Malmö kommun slänger på munskydd på all personal som har nära kontakt med äldre, bra, äntligen.
https://www.sydsvenskan.se/2020-10-13/munskydd

Citat:
Fördubblat antal coronasmittade – nu måste Malmös omsorgspersonal ha munskydd nära äldre
De senaste tio dagarna har antalet coronasmittade i Malmös vård och omsorg fördubblats, från tio till ett tjugotal. På tisdagen tog förvaltningsledningen beslutet att all personal måste använda munskydd i alla nära kontakter.

Sent ska syndaren vakna.
Citera
2020-10-13, 16:17
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Ja, det jag frågat hela tiden: vad är det du tycker att du borde fått godkänna?
Vad skulle Sverige ha gjort som du inte har godkänt att de inte gjort?

Ja du, var ska jag börja. Vi borde har stoppat alla flyg till att börja med. Avrått från utlandsresor till alperna bland annat. Beordrat munskydd på för all sjukvårdspersonal. osv osv. Du vill bara käbbla.
Citera
2020-10-13, 16:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det kommer nog ingen våg 2 på det sätt du tror. Begravningsfirmorna har inte fler döda i år än i fjol eller än alltid annars.

Så du menar att nästan 6000 döda i corona inte har höjt dödstalen i landet ? kör de med självbegravning nu för tiden ? oregistrerat

är det billigare ?
Citera
2020-10-13, 16:18
Medlem
supernalles avatar
Är för lat för att söka och gräva själv.
Vad (om någon alls) är överdödligheten i Sverige i år hittills?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in