2020-10-13, 14:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tjalle99
En torped vet jag kan ha en hastighet upp till 350 km/h
Vart i h-e har du fått den siffran ifrån?
Citera
2020-10-13, 14:54
Medlem
Ajembacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan99
Vart i h-e har du fått den siffran ifrån?

https://www.nyteknik.se/innovation/hemlig-supertorped-sprangde-kursk-6450640
Citera
2020-10-13, 14:56
Medlem
Expert: KGB-grupp med Putin spred falska rykten om Estonia

https://www.expressen.se/nyheter/expert-kgb-grupp-med-putin-spred-falska-rykten-om-estonia/
Citera
2020-10-13, 15:02
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blygauffe
https://svenska.yle.fi/artikel/2014/09/26/estonias-griftefrid-beror-inte-alla-nationaliteter

Jag citerar artikeln.
Citat:
I dag kan många nationaliteter dyka till Estonia utan att någon har rätt att åtala dem för brott.

- Det betyder att graven inte är så väl skyddad, säger Klabbers.

Ytterligare en riktigt bra anledning att bärga båten och hämta hem de omkomna. Hoppas någon reporter trycker in argumentet i halsen på berörd politiker när gravfriden används som ett hinder för bärgning.

Edit: nu kan ju inte regeringen föreslå en betonggjutning med de hål vi sett i skrovet.
Senast redigerad av Tok-Frans 2020-10-13 kl. 15:06.
Citera
2020-10-13, 15:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ajemback
https://www.nyteknik.se/innovation/hemlig-supertorped-sprangde-kursk-6450640
Det kanske var en sån som Estonia hade i lasten. Undra på att ryssen fick panik isf.
Citera
2020-10-13, 15:12
Medlem
Är inte det här lustigt, Stiftelsen för offer och anhöriga skickade igår ett brev till Stefan Löfven där de klart och tydligt vill att de ska dyka utan att störa gravfriden:
http://www.seainfo.se/files/Brev-regeringen-20101012.pdf

Idag svarar Damberg med
”finns ett behov av att gemensamt diskutera möjliga alternativa åtgärder och analysera förutsättningarna för dessa på ett sätt där man tar med i beräkningarna den den internationella överenskommelsen om gravfrid för att skydda Estonia från alla former av störande aktiviteter”

Börjar inte det här likna en parodi på demokrati nu? Anhöriga och överlevande uttrycker tydligt att de vill se nya dykningar, vems gravfrid är det som ska skyddas, en smutsig hund som politiker begravt i 26 år?
Citera
2020-10-13, 15:25
Medlem
Starbacks avatar
En envis tanke som i dag slagit rot i mitt arma huvud är att attackubåten K-141 Kursk stod färdigbygd 1994.

Nu funderar jag på om Estonia kan ha varit ett lämpligt förstamål för denna jättes jungfrutur. Estonia sänktes i september 1994 och det offeciella färdigställandet av Kursk är satt till december samma år. Men det senare kan ju skrivas litet com sí com sá.

Kan den officiella rädslan för radiakstrålning som understundom har skymtat fram från myndighetshåll ha sitt ursprung i att Kursk drevs av två reaktorer och inte från den militära lasten som sådan? Nåt hos det angripande flytetyget (om man nu kan kalla en ubåt för flytetyg) kan ju möjligen tagit skada vid kollitionen.

Kursk gick till botten i Norra Ishavet år 2000. (Kursk bärgades med man och allt).
Citera
2020-10-13, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StJerome
Gissningsvis var det Rysslands ubåt som sänkte Estonia, så de är nog också rätt måna om att ingen dyker där. Varför skrev de annars under avtalet om gravfrid tex?

Det gjorde ju England oxå. Ska vi anta att en av deras ubåtar var inblandade?
Citera
2020-10-13, 15:45
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Det gjorde ju England oxå. Ska vi anta att en av deras ubåtar var inblandade?
Nej, inte ubåtarna men enl dokumentären hade dom intressen i det smugglade materialet.
Citera
2020-10-13, 16:00
Medlem
AreYouBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Ok. Men jag är säker att jag hörde att så var inte fallet den aktuella kvällen på Estonia.
Sen minns jag inte om det var personal på bildäcket som sa det eller någon som reste med färjan. Om det var en passagerare så kan ju de ha surrat lastbilarna efter att denne gått från bildäck.

Ska försöka leta reda på uttalandet under dagen.

Surrningen håller inte om båten har en slagsida på 45 grader och kanske kan hjälpa till lite men det är ingen orsak till att båten kantrar. Du har knappt en meter mellan bilarna på ett bildäck och jag gissar, har inte sett några bilder hur bildäcket ser ut men jag tror att bildäcket har 2+3 bil/trailer filer däck 2 samt däck 3 för personbilar.Styrbords sida kan bilarna förskjutas 2 meter mot mot styrbordssidans skott. På babordssidan kan bilar och trailers föskjutas 3 meter mot midskepps skottet.

Bara en teori att lastföskjutningen inte spelar någon roll förrän Estonia ligger med 60-70 graders slagsida.
Citera
2020-10-13, 16:23
Medlem
Sunimods avatar
Bärga vraket och placera det ihop med Wasaskeppet för då har vi två svenska misslyckanden på samma plats. Misslyckande i att mörka den verkliga orsaken till att så många miste livet.
Citera
2020-10-13, 16:29
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
En envis tanke som i dag slagit rot i mitt arma huvud är att attackubåten K-141 Kursk stod färdigbygd 1994.

Nu funderar jag på om Estonia kan ha varit ett lämpligt förstamål för denna jättes jungfrutur. Estonia sänktes i september 1994 och det offeciella färdigställandet av Kursk är satt till december samma år. Men det senare kan ju skrivas litet com sí com sá.

Kan den officiella rädslan för radiakstrålning som understundom har skymtat fram från myndighetshåll ha sitt ursprung i att Kursk drevs av två reaktorer och inte från den militära lasten som sådan? Nåt hos det angripande flytetyget (om man nu kan kalla en ubåt för flytetyg) kan ju möjligen tagit skada vid kollitionen.

Kursk gick till botten i Norra Ishavet år 2000. (Kursk bärgades med man och allt).

Ja varför inte.
Om de två haft kontakt så är det lite av ett sammanträffande att det enda vi tagit upp från Estonia är bogporten, efter Kursk vill jag minnas att just fören lämnades kvar på botten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in