2020-10-13, 12:10
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av probe53
Spänner inte det nya hålet, med en höjd på ca 4m, över både däck 1, och däck 2 (nedre bildäck)?

För de som inte läst dokumenten:

Däck 8: hytter akterut, livbåtars skenbara upphängningsposition
Däck 7: hytter, escape routes
Däck 6: gemensamma ytor, hytter främre delen
Däck 5: gemensamma ytor, hytter främre delen
Däck 4: mestadels av hytter
Däck 2-3: Bildäck
Däck 1: nedersta hytterna, bara främre delen av fartyget
Det är min tolkning också, ja.

Vad vi inte vet är om hålet går ned till vattenlinjen. Denna ligger 2-2.5 m under ”knät” mellan botten och sida (dvs skarven mellan blått och vitt). Jag har studerat linjeritningen i JAIC, men inte kommit fram till en siffra. Estonia hade 1-2 styrbords slagsida pga fellastning också och det kan göra en halvmeter skillnad också.
Citera
2020-10-13, 12:15
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Så du tror inte på det överlevande säger då att vatten på däck 1 INTE kom uppifrån??? ÄR det så?
Jag tror ingenting. De överlevande såg vatten på durken. Även om du tror att det kom från hålet i sidan så ligger detta ”ovanför” eftersom det är centrerat i ”taket” på däck 1.

Jag tycker förklaringen i HSVAs rapport till vatten på durken är övertygande:
- de som sett detta bodde i hytter som ligger ”nedströms” från trapphuset till däck 2,
- de som bodde i andra hytter har inte sett det.
http://www.itdemokrati.nu/msestoniaeng/HSVA_english.pdf, s.36-37
Senast redigerad av farbror_barbro 2020-10-13 kl. 12:27.
Citera
2020-10-13, 12:18
Moderator
farbror_barbros avatar
Dörrarna till bildäck

En fråga som diskuterats mycket är vatten genom dörrarna till bildäck. Jag
utgår ifrån att det var en tröskel från bildäck till dessa dörrar, men är det någon som sett hur hög den var? Finns det bilder?
Senast redigerad av farbror_barbro 2020-10-13 kl. 12:28.
Citera
2020-10-13, 12:35
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trenmacka
Läste att Sverige fortfarande motsäger sig en riktig utredning, nu har nån minister som har hand om skiten skrivit till Estland att dom får hitta alternativa sätt att utreda det som respekterar gravfriden.

Varför skiter bara inte Estland i Sverige och gör en egen utredning? Sverige vill ju tydligen inte ha det utrett.
Sverige har en lag mot dykningar som såvitt jag kan se inte lämnar något utrymme för dykningar av någon svensk medborgare utan åtalsrisk: https://lagen.nu/1995:732. Så en ny utredning i svensk regi får vänta på lagändring. Att bara slopa lagen öppnar för ren dykturism och det tror jag inte någon är intresserad av.

Enligt wikipedia har Finland en liknande lag. Oklart vad läget är i Estland.
Citera
2020-10-13, 12:40
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Sverige har en lag mot dykningar som såvitt jag kan se inte lämnar något utrymme för dykningar av någon svensk medborgare utan åtalsrisk: https://lagen.nu/1995:732. Så en ny utredning i svensk regi får vänta på lagändring. Att bara slopa lagen öppnar för ren dykturism och det tror jag inte någon är intresserad av.

Enligt wikipedia har Finland en liknande lag. Oklart vad läget är i Estland.
Skit samma om lagen, vi som vill få fram sanningen ser hellre att dykare från något annat land utför dykningarna.
Citera
2020-10-13, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dualtofilter
Hur förklaras detta med mycket vatten på däck 0 av det här med det nya hålet etc? Det sitter väl för högt upp för att vatten direkt ska komma in till däck 0?

Ja det finns väl inget egentligen som motsäger att det inte skulle finnas fler hål?

Snarare tvärtom pekar flera vittnesmål från överlevande på att ”flera höga smällar hördes”. Både 2 och 3 st höga metalliska smällar har nämnts.

Jutta Rabes dyk 2000 och 2001 är också intressanta här. De påvisar att det finns fler hål i skrovet som ej liknar det nyupptäckta.

I vilken ordning hålen uppkom kan man kanske utläsa av vittnesmålen om var de befann sig och när de såg vatten i båten.

Jag tippar på att det finns 3 hål.
Senast redigerad av viperstyle 2020-10-13 kl. 12:44.
Citera
2020-10-13, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Ja det finns väl inget egentligen som motsäger att det inte skulle finnas fler hål?

Snarare tvärtom pekar flera vittnesmål från överlevande på att ”flera höga smällar hördes”. Både 2 och 3 st höga metalliska smällar har nämnts.

Jutta Rabes dyk 2000 och 2001 är också intressanta här. De påvisar att det finns fler hål i skrovet som ej liknar det nyupptäckta.

I vilken ordning hålen uppkom kan man kanske utläsa av vittnesmålen om var de befann sig och när de såg vatten i båten.

Jag tippar på att det finns 3 hål.

Det omedelbara problemet här är väl att hål längre ner på båten blir lättare att hitta, givet hur den ligger på botten.

Min fråga var kanske mer om hur man, med det vi så att säga känner till idag, skulle kunna förklara att däck 0 skulle ha kunnat fyllas med vatten.
Citera
2020-10-13, 13:06
Medlem
TheSlyFoXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trenmacka
Läste att Sverige fortfarande motsäger sig en riktig utredning, nu har nån minister som har hand om skiten skrivit till Estland att dom får hitta alternativa sätt att utreda det som respekterar gravfriden.

Varför skiter bara inte Estland i Sverige och gör en egen utredning? Sverige vill ju tydligen inte ha det utrett.

Tycker också det men i och med att svenska försvaret förmodligen har sysslat med hemliga skumraskaffärer med baltiska skurkstater för att köpa ryskt krigsmateriel så är det väl inget man vill "ha upp till ytan" som man lite skämtsamt kan säga. kan ju rent av varit Esterna själva som sålt skiten dessutom och gjort grova pengar! det blir svårt att förklara... Det som gör hela smugglings teorin så trolig är ju just att man inte kan sköta transporterna på vanligt sätt om man håller på och myglar.
Citera
2020-10-13, 13:07
Medlem
Det bästa som kunde ske nu, är att Estland skiter fullständigt i vad Sverige tycker och säger.
Att Estland söker samarbete med Finland och om Finland mot förmodan skulle bromsa så inleder Estland egen undersökning. Man kan göra detta själva eller i samarbete med utländska dykoperatörer. Det kan bli dyrt men det har nog Estland både råd och vilja till.

Damberg sa idag väntat att man skall vänta och gå långsamt fram och "undersöka olika alternativ".
Så estlänningar, kör över svenskarna, strunta i gravfriden eftersom det handlar om en undersökning av vraket och ingen plundring.
Sveriges agerande tyder alltmer på att något måste döljas som aldrig får komma upp i ljuset.
Citera
2020-10-13, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dualtofilter
Det omedelbara problemet här är väl att hål längre ner på båten blir lättare att hitta, givet hur den ligger på botten.

Min fråga var kanske mer om hur man, med det vi så att säga känner till idag, skulle kunna förklara att däck 0 skulle ha kunnat fyllas med vatten.

Det är just det, logiskt går inte rapporten ihop. För min del säger vittnesuppgifterna mer än rapporten i den frågan varför den omöjligt ger hela förklaringen.

Men hål har tidigare hittats i skrovet av Rabe och de ligger kanske längre ner vilket isf skulle förklara vatten på 0:an?

Det hela går nog inte ihop för Estland heller som vill göra ny undersökning.

”Det handlar om följande åtgärder enligt estniska UD:

✓ Att identifiera hur vraket ligger på havsbotten och undersöka hur och om färjan vridit på sig under årens lopp.

✓ Att undersöka havsbottens yta under och kring Estonia.

✓ Att identifiera eventuella hål i vraket och i så fall noggrant dokumentera var på vraket hålet är beläget, hur stort det är och vad det kan handla om för slags skada.

✓ Att ta reda på när i tid som skadan har uppkommit och hur skadan påverkat katastrofförloppet:
“Identifiera skadans natur, när den inträffat och dess möjliga roll när färjan sjönk”, uppmanar utrikesministern Urmas Reinsalu i brevet.”
Citera
2020-10-13, 14:28
Medlem
Kan inget om ämnet men undrar bara över hålet, vad händer om en ubåt avfyrar en torped utan sprängmedel och träffar båten? En torped vet jag kan ha en hastighet upp till 350 km/h, bara lekte med tanken så bespara mig påhopp
Citera
2020-10-13, 14:43
Medlem
https://svenska.yle.fi/artikel/2014/09/26/estonias-griftefrid-beror-inte-alla-nationaliteter
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in