2020-10-13, 12:36
Medlem
Att inte socialsekreterarna från 25e får sparken efter det här är för mig helt orimligt.

Dessa två satte på sig skygglappar, var inte alls pålästa om fallet eller barnet och brustit kraftigt i sitt arbete som hade med rätt information kunnat rädda hennes liv.
Det är deras ansvar att se till att barnen är trygga när föräldrarna misslyckas med det. Det är väl därför dem finns?
Citera
2020-10-13, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissRees
Socialtjänsten har inte gått föräldrarnas ärenden.
Soc har brustit totalt i samarbetet, vilket också tydliggörs i all mailkorrespondens mellan bägge parter.

Jag utgick från vad som sades på presskonferensen idag när jag skrev som jag gjorde. Vad IVO lade fram som argument till beslutsunderlag. Och det är motsatsen till vad den biologiska mamman hävdat.
Citera
2020-10-13, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Citra
Att inte socialsekreterarna från 25e får sparken efter det här är för mig helt orimligt.

Dessa två satte på sig skygglappar, var inte alls pålästa om fallet eller barnet och brustit kraftigt i sitt arbete som hade med rätt information kunnat rädda hennes liv.
Det är deras ansvar att se till att barnen är trygga när föräldrarna misslyckas med det. Det är väl därför dem finns?

Håller med!
Även de som tog beslutet i kammarrätten.
Även "Esmeraldas" advokat Martin.

Ingen av dessa klarade att utföra sitt jobb.
Citera
2020-10-13, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annvian
Jag utgick från vad som sades på presskonferensen idag när jag skrev som jag gjorde. Vad IVO lade fram som argument till beslutsunderlag. Och det är motsatsen till vad den biologiska mamman hävdat.

Ja och jag tänker att är det någon som har all information angående detta så är det IVO.
Citera
2020-10-13, 13:30
Medlem
Ankan-mannens avatar
Nu har text TV tagit bort corona infon som legat i evigheter på sidan 160 och ersatt det med Lilla Hjärtat.
Citera
2020-10-13, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan-mannen
Nu har text TV tagit bort corona infon som legat i evigheter på sidan 160 och ersatt det med Lilla Hjärtat.

Citera
2020-10-13, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrs.natt
Ja och jag tänker att är det någon som har all information angående detta så är det IVO.

Ja IVO har tillgång till hela socialtjänstens akt och hänvisar till den i sitt offentliga beslut, vilket i sin tur gör att det går att få större inblick i ärendet för utomstående.

Noterar att det verkar som att delar som försvaret anför i överklagan till hovrätten (kontakter föräldrar /socialtjänst och förhör med Olle som knackade på på juldagen) är sådant som IVO pekar ut där socialtjänsten brustit i sitt uppdrag.
Citera
2020-10-13, 13:44
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrs.natt
Då det i princip tabu att kritisera rättsväsendet (tänk på Tomas Quick) så finns ingen annan att kritisera än kommunen, jag tycker att kritiken mot kommunen är orättfärdig. Tänk så här, även om kommunen lyckats häva vårdnaden så hade flickan redan lidit skada. Mer eller mindre. Enda sättet att undvika det hade varit att hon inte kommit till biologiska föräldrarna, de enda som kunnat undvika det var domstolen och flickans advokat. Det andra är en följdhändelse av deras beslut, visst kunde saker gjorts, men, ändå är det det stora felet.

Om verkstan glömmer dra åt bultarna till hjulet och man tappar det, är det verkstans fel, även om man själv kan kontrolldra dem.
Citera
2020-10-13, 13:44
Medlem
Citat:
Jag skulle tro att det är den som enligt IVO gjordes den 8 januari

Enligt IVO hade det tillkommit nya uppgifter den 8 jan. Därför borde socialen ha påbörjat en utredning igen.

Bra av IVO att vara så stark kritiska till kommunens agerande för framtida fall. Socialen har fortfarande ansvar trots domstolsbeslut.
Citera
2020-10-13, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan-mannen
Då det i princip tabu att kritisera rättsväsendet (tänk på Tomas Quick) så finns ingen annan att kritisera än kommunen, jag tycker att kritiken mot kommunen är orättfärdig. Tänk så här, även om kommunen lyckats häva vårdnaden så hade flickan redan lidit skada. Mer eller mindre. Enda sättet att undvika det hade varit att hon inte kommit till biologiska föräldrarna, de enda som kunnat undvika det var domstolen och flickans advokat. Det andra är en följdhändelse av deras beslut, visst kunde saker gjorts, men, ändå är det det stora felet.

Om verkstan glömmer dra åt bultarna till hjulet och man tappar det, är det verkstans fel, även om man själv kan kontrolldra dem.

Håller med dig! Mest kammarrättens och Martins fel. Men dem inspekterar väl ingen.
Citera
2020-10-13, 13:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Nivla
Ja IVO har tillgång till hela socialtjänstens akt och hänvisar till den i sitt offentliga beslut, vilket i sin tur gör att det går att få större inblick i ärendet för utomstående.

Noterar att det verkar som att delar som försvaret anför i överklagan till hovrätten (kontakter föräldrar /socialtjänst och förhör med Olle som knackade på på juldagen) är sådant som IVO pekar ut där socialtjänsten brustit i sitt uppdrag.
Ja, det blir onekligen intressant att se vad Rebecka ska skylla på..
Citera
2020-10-13, 14:10
Medlem
Citat:
Nej nu skrev jag fel.
Den 25 december var från pappans ex

Såhär är det:
Pappans ex R.S ringde familjehemsmamman för att berätta om sin oro. M ringde soc.

I januari ringde M soc för att handläggaren varit sjuk och då framkom ny info (oklart vad) som gjorde att handläggaren tyckte att en ny förhandsbedömning skulle göras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in