2020-10-13, 11:54
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Det finns ett enkelt svar på din fråga. Ingen med en avklarad högskoleutbildning söker dessa tjänster, då tar man helt enkelt den första bästa. Det är skrämmande.
Nu var det ju inte så? Alla andra av de 16 journalisten hittat hade examen.

Jag håller med, det är otroligt skrämmande.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-10-13 kl. 11:57.
Citera
2020-10-13, 11:56
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Återinfektion verkar vara rätt så vanligt mina vänner. Det är dock bara i en försvinnande liten andel av dessa fall som man gensekvenserar hela viruset både under den första och den andra infektionen och därmed kan bevisa att det är just en återinfektion.
Det har jag sagt länge, alla de som insjuknade i mars-april ( maj till och med ) fick inte testa sig om de inte var svårt sjuka och behövde sjukhusvård.
Citera
2020-10-13, 11:58
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Vilka är de?

July 18, 2020
Older Children Spread the Coronavirus Just as Much as Adults, Large Study Finds

The study of nearly 65,000 people in South Korea suggests that school reopenings will trigger more outbreaks.

And those between the ages of 10 and 19 can spread the virus at least as well as adults do.
https://www.nytimes.com/2020/07/18/health/coronavirus-children-schools.html

Märk väl, det står dessutom - at least as well as adults - vilket betyder att det till och med är möjligt att dessa 10-19-åringar sprider viruset effektivare än vuxna.
Citera
2020-10-13, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det har jag sagt länge, alla de som insjuknade i mars-april ( maj till och med ) fick inte testa sig om de inte var svårt sjuka och behövde sjukhusvård.

Det är inte bara de som insjuknade i början som inte kan bevisas smittats igen utan säkert minst 99.99% av alla fall. För att bevisa att du smittats på nytt så krävs det att man kartlägger i princip hela arvsmassan på viruset vid bägge infektioner och visar att det är olika virus. Något som bara forskare kan göra på universitet, alltså inget som sker på rutin i sjukvården. Så mörkertalet är nog tusentals gånger större än de publicerade fallen.

Vi får hoppas på ett vaccin helt enkelt. Och FHMs rekommendationer att man kan umgås med äldre om man tidigare varit smittad får vi nog ta med en nypa salt - precis som det mesta som kommer från FHM.
Citera
2020-10-13, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Vad var då syftet med artikeln i The Lancet..?
Jag väntade på svar av den som din fråga vände sig till. Men inget kom.
Jag måste ivag så jag släpper iväg mitt svar.

Slutsatsen av studien verkar vara denna:

"Implications of all the available evidence"
From a public health perspective, all individuals—whether previously diagnosed or not—must take identical precautions to prevent infection with SARS-CoV-2. Further work is needed to assess immune reactions in vitro after reinfection.
https://www.thelancet.com/journals/laninf/article/PIIS1473-3099(20)30764-7/fulltext

Min fetning.

Bye, bye flockimmunitet genom smittspridning.
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2020-10-13 kl. 12:11.
Citera
2020-10-13, 12:10
Medlem
docentdisciplins avatar
Många nya fall i Skåne (120st). Högst hittills på sista tiden. Men det är väl en sammaläggning av helgen och igår. Så det var nog högre per dag i början på juni (och i april). Oklart hur många inlagda. Många enligt grafen för den 13.e (22 stycken) men står annorlunda i texten (16).
Citera
2020-10-13, 12:13
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Just precis det jag nyss skrev. Alla de som ännu inte känner sig helt bra efter första omgången riskerar ju att bli betydligt sämre en andra gång även om de inte skulle bli svårt sjuka?
Ja, man lär ju inte bli friskare av att smittas ännu en gång. Det är ju så logiskt att det inte kräver bevis. Har lungorna eller andra organ tagit skada och inte ännu återhämtat sig kommer de ju inte mirakulöst helas av att man smittas en gång till. Tvärt om.

Och hur många är det egentligen som är långtidssjuka i covid nu, hur kommer de att må? Och oj, många av de jobbar inom vård och omsorg. Kanske de viktigaste jobben just nu och de är ju fortfarande sura sedan i våras. Tror inte att de blir gladare av att se att deras arbetskompisar far illa i en återinfektion.

Men det låter ju också logiskt att kroppen kan ha något skydd andra gången och är man då helt återställd låter det ju tänkbart att sjukdomsförloppet kommer vara mildare.

Vem vet, sjukdomen kanske kommer att nöta sig igenom befolkningen om och om igen tills det att vi alla är lungsjuka eller ligger i graven.
Citera
2020-10-13, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg

Vem vet, sjukdomen kanske kommer att nöta sig igenom befolkningen om och om igen tills det att vi alla är lungsjuka eller ligger i graven.

Eller tills den dag våra fittnyllen till politiker inser att det bör produceras en bekväm hjälm, typ en rymdhjälm med virusfilter, som alla ska ha på sig i några veckor. Då försvinner viruset fort. Eller om även raser med lägre IQ än asiaterna kunde bära mask konsekvent.
Citera
2020-10-13, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Jag väntade på svar av den som din fråga vände sig till. Men inget kom.
Jag måste ivag så jag släpper iväg mitt svar.

Slutsatsen av studien verkar vara denna:

"Implications of all the available evidence"
From a public health perspective, all individuals—whether previously diagnosed or not—must take identical precautions to prevent infection with SARS-CoV-2. Further work is needed to assess immune reactions in vitro after reinfection.
https://www.thelancet.com/journals/laninf/article/PIIS1473-3099(20)30764-7/fulltext

Min fetning.

Bye, bye flockimmunitet genom smittspridning.

Vore intressant om någon journo tog upp reinfektion och flockimmunitet på pressisen idag. Det är dags att vi får lite svar då det rekommenderas att de som har haft coronan ska fortfarande hålla 2 meters avstånd, undvika folksamlingar, jobba hemma och andra föreskrifter som gäller generellt. Vad är poängen att delta i en smittspridningspartaj då?

I vaccinsammanhang verkar de inte nå fram till steriliserande effekt utan bara att den vaccinerade inte blir sjuk. Men smittad kan man bli likväl och även sprida.
Citera
2020-10-13, 12:29
Medlem
Merwinnas avatar
https://www.expressen.se/nyheter/efter-filmerna-fran-klubbarna-nu-halls-mote-om-dansgolven-/

Angående trängseln på nattklubbar och dansställen. Varför stänger vi inte bara sådana ställen? Det borde vara självklart nu, med ökande smittspridning. I stället har de tydligen fått börja ta in fler gäster än i somras (från den 8 eller 9 oktober)???

Själva poängen med sådana ställen, är ju att människor ska träffa andra - nya - människor. Att ha ställena öppna, och tro att alla bara ska umgås med de vänner de gått dit med, är väldigt naivt. Dessutom blir det förmodligen mer kroppskontakt med de egna vännerna än annars - i vardagen - också, med lite sprit i kroppen, och under inflytande av eggande rytmer...

Varför STÄNGER vi inte bara skiten? Jag blir tokig på mesandet i det här landet!
Citera
2020-10-13, 12:30
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Det är inte bara de som insjuknade i början som inte kan bevisas smittats igen utan säkert minst 99.99% av alla fall. För att bevisa att du smittats på nytt så krävs det att man kartlägger i princip hela arvsmassan på viruset vid bägge infektioner och visar att det är olika virus. Något som bara forskare kan göra på universitet, alltså inget som sker på rutin i sjukvården. Så mörkertalet är nog tusentals gånger större än de publicerade fallen.

Vi får hoppas på ett vaccin helt enkelt. Och FHMs rekommendationer att man kan umgås med äldre om man tidigare varit smittad får vi nog ta med en nypa salt - precis som det mesta som kommer från FHM.
Kan tänka mig att man också destruerar prover man tar efter analys.
Citera
2020-10-13, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Vad var då syftet med artikeln i The Lancet..?

Att berätta om upptäckterna.

Personligen anser jag det alldeles förtidigt att dra någon som helst slutsats.

Vi vet inte om man blir lindrigare eller mer allvarligt sjuk vid andra tillfället.
Därför bör försiktighetsprincipen gälla även här.
Jag har bara svårt för folk som drar en enda slutsats av en sådan artikel.
Oavsett om det handlar om att man slår fast att man blir lindrigare sjuk eller inte.

Det går inte dra någon slutsats av 23 fall av 37 miljoner
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in