2020-10-13, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Hur vet man det har man undersökt speciellt barn och symptom?

Och vad är symptom:

Lätt förhöjd kroppstemeratur?
Lite snuva?
Lite hosta?
Lite retningar i halsen?
Lite trötthet
Etc

Så vad är det för symtom de hänvisar till?

Inte vet jag. De säger ju att det är ovanligt att barn smittar, trots att ett barn MED symptom är smittsamt. Så troligtvis håller sig barnen helt friska trots att de är smittade.
Citera
2020-10-13, 11:26
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Norge tolkar det iaf så, och det var ju Norge du tog som exempel.

Vänligen svara på denna fråga. Jag försöker skriva på enkel svenska:
Vad tycker du om att norska Folkhälsomyndigheten hävdar att det är sällsynt att barn smittar, trots att du påstår att de hävdar motsatsen?

Norska folkhälsomyndigheten hävdar ju att barn är drivande i smittan.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/vandningen-barn-lika-smittsamma-som-vuxna/

Norge har ändrat sig om coronasmitta bland barn.

"Nu bedömer landets myndigheter att barn är lika smittsamma som vuxna, rapporterar Dagbladet."

Det är alltså tvärtom mot det du skriver, vilket visserligen snarare är regel än undantag med dig.
Citera
2020-10-13, 11:28
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Läste du bara exakt det du letade efter?

Så här stod det också..

”Av de fyra fallen var tre helt symtomfria andra gången. Om det är regel snarare än undantag, innebär det att kroppens immunförsvar förmildrar sjukdomen under ett andra utbrott.”
Och du verkar ha missat ordet om. Om det är en regel….. När meningar börjar med om är det inte ett faktum man skrivit.
Det verkar ju som om man både kan få en värre sjukdom eller en mildare. Helt klart kan det ju inte vara bra att smittas igen inom 2 månader, i all fall inte om man inte blivit helt återställd först. Kan tänka mig att det inte heller är bra att bli smittad flera gånger om man är äldre och skör.

Det kan ju hända att det är olika beroende på situationen. Är man ung, frisk och hade en någorlunda mild sjukdom som man helt återhämtat sig från kan säkert smittan ännu en gång vara mild eller till och med ännu mildare.
Citera
2020-10-13, 11:28
Medlem
IMBILDENs avatar
Flera länder rapporterar nu nya rekordtal vad gäller smittan.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Det kan inte uteslutas att det blir nya nedstängningar.
Citera
2020-10-13, 11:29
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:

Så här stod det också..

”Av de fyra fallen var tre helt symtomfria andra gången. Om det är regel snarare än undantag, innebär det att kroppens immunförsvar förmildrar sjukdomen under ett andra utbrott.”
Naturligtvis måste man läsa hela och påminna sig om att detta är sällsynt än så länge. Det som är oroande är ju den framtida utvecklingen? Hur många fler kommer att smittas två gånger och bli svårare sjuka? Dessutom finns det många i ett mellanläge, de är inte starka från början men klarade den första infektionen hyfsat bra även om de fortfarande kanske inte känner sig helt 100%. En andra omgång, även om den inte blir mycket värre, kanske får dem att trilla över kanten?
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-10-13 kl. 11:39.
Citera
2020-10-13, 11:33
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Och du verkar ha missat ordet om. Om det är en regel….. När meningar börjar med om är det inte ett faktum man skrivit.
Det verkar ju som om man både kan få en värre sjukdom eller en mildare. Helt klart kan det ju inte vara bra att smittas igen inom 2 månader, i all fall inte om man inte blivit helt återställd först. Kan tänka mig att det inte heller är bra att bli smittad flera gånger om man är äldre och skör.

Det kan ju hända att det är olika beroende på situationen. Är man ung, frisk och hade en någorlunda mild sjukdom som man helt återhämtat sig från kan säkert smittan ännu en gång vara mild eller till och med ännu mildare.

Just precis det jag nyss skrev. Alla de som ännu inte känner sig helt bra efter första omgången riskerar ju att bli betydligt sämre en andra gång även om de inte skulle bli svårt sjuka?
Citera
2020-10-13, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Norska folkhälsomyndigheten hävdar ju att barn är drivande i smittan.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/vandningen-barn-lika-smittsamma-som-vuxna/

Norge har ändrat sig om coronasmitta bland barn.

"Nu bedömer landets myndigheter att barn är lika smittsamma som vuxna, rapporterar Dagbladet."

Det är alltså tvärtom mot det du skriver, vilket visserligen snarare är regel än undantag med dig.

Jag har ledande länkat till artikeln som expressen hänvisar det och orkar inte göra det igen.

Jag har även förklarat för dig vad som står där eftersom du inte verkar förstå.

Jag har också förklarat för dig varför FHI inte anser att barn är drivande men det vill du inte förstå.

Du är helt hjärndöd och jag ger upp. Det enda syftet jag har är att du ska förstå mycket enkla fakta, men det är väl egentligen av liten betydelse eftersom alla andra utom du förstår, och i synnerhet de som bestämmer.
Citera
2020-10-13, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Fy fan rent ut sagt!! Jag kokar av ilska inombords! Vilka djävla dårar! Hur är det möjligt att den person som helt saknar kvalifikationer anställs? Om högskoleexamen var ett krav hur är det ens möjligt att hans ansökan behandlas?

Det finns ett enkelt svar på din fråga. Ingen med en avklarad högskoleutbildning söker dessa tjänster, då tar man helt enkelt den första bästa. Det är skrämmande.
Citera
2020-10-13, 11:44
Medlem
Citat:

Så här stod det också..

Vad var då syftet med artikeln i The Lancet..?
Citera
2020-10-13, 11:46
Medlem
Citat:
Inte vet jag. De säger ju att det är ovanligt att barn smittar, trots att ett barn MED symptom är smittsamt. Så troligtvis håller sig barnen helt friska trots att de är smittade.
Vilka är de?

July 18, 2020
Older Children Spread the Coronavirus Just as Much as Adults, Large Study Finds

The study of nearly 65,000 people in South Korea suggests that school reopenings will trigger more outbreaks.

And those between the ages of 10 and 19 can spread the virus at least as well as adults do.
https://www.nytimes.com/2020/07/18/health/coronavirus-children-schools.html
Citera
2020-10-13, 11:47
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Jag har ledande länkat till artikeln som expressen hänvisar det och orkar inte göra det igen.

Jag har även förklarat för dig vad som står där eftersom du inte verkar förstå.

Jag har också förklarat för dig varför FHI inte anser att barn är drivande men det vill du inte förstå.

Du är helt hjärndöd och jag ger upp. Det enda syftet jag har är att du ska förstå mycket enkla fakta, men det är väl egentligen av liten betydelse eftersom alla andra utom du förstår, och i synnerhet de som bestämmer.

Men du säger ju att det står någonting annat än det som står. Svårt då. Jag t.o.m. citerar det som står, men det verkar inte gå in för dig.
Citera
2020-10-13, 11:50
Medlem
Återinfektion verkar vara rätt så vanligt mina vänner. Det är dock bara i en försvinnande liten andel av dessa fall som man gensekvenserar hela viruset både under den första och den andra infektionen och därmed kan bevisa att det är just en återinfektion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in