2020-10-13, 05:33
Medlem
nezzoms avatar
Enl uppgifter är nyheten om hålet
stor i estland,folk är chockade och medierna täcker det hela mkt intensivt,
det har från officiellt håll antytts att sverige ljugit och förfalskat uppgifter.
Det har även sagts där att efter den nya
undersökningen som esterna ska göra...
detta kommer bli den största svenska politiska skandal som upplevts..
Citera
2020-10-13, 07:09
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Som ledde till bildäck. Inte dörrarna till bildäck. En avsevärd skillnad.
Jag har ingen aning vad du menar med detta.

AB skriver att överlevande såg vatten komma ut från dörrarna till bildäck 2. Detta ligger ovanför däck 1. Sålunda är det för mig obegripligt hur detta stöder den tes som professor em i artikeln för fram, en tes som går ut på att överlevandes berättelse om vatten på däck 1 vid just deras hytter betyder att hålet i sidan därför inte kan ha uppstått på botten.

Men du kanske kan reda ut det?
Citera
2020-10-13, 07:18
Medlem
Ganska uppenbart i dagens läge att Sverige döljer en stor mörkläggning, enda skälet till att sand, sten betong skulle täcka över Estonia är för att det fanns radioaktiv strålning.

Ja Håkan Bergmark är en ren hycklare, det sägs att han inte dykt vid vraket själv utan har gamla kollegor som berättat för honom, massa dynga från den tomten.

Däremot har detta med en militärmörkläggning att göra, det fattar nog alla vid den här tiden, Sverige är ju inte ens sammarbetsvilliga idag. Gravfriden är ju störd sedan länge med hemliga dyk, enda rätta är att bärga skeppet och låta en utomstående utredning ske, japaner tex. Men mycket av det som dolds som militär last är nog borta nu, hemliga dykningar har gjorts genom åren av säkerhetstjänster.
Citera
2020-10-13, 07:25
Medlem
AreYouBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Var det inte någon i D-play dokumentären som berättade att bilar och stora lastbilar surrades inte fast på något sätt trots att man visste att det skulle vara väldigt hårt väder.
Om fartyget får slagsida av någon anledning så kan bilarna röra sig och flyttas till ena sidan och då är ju katastrofen ett faktum.

Jag har inte läst i den här tråden tidigare och vet inte om detta redan diskuterats.

Trailers är alltid surrade, personbilar och lastbilar är det inte. Men dessa ekipage kan glida sidleds men det är trångt på bildäcket och i mitten har du pelare (i brist på bättre ord) som stoppar babordslast att hamna på styrbords sida. Sā lastförskjutning var aldrig ett problem.
Citera
2020-10-13, 08:00
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AreYouBack
Trailers är alltid surrade, personbilar och lastbilar är det inte. Men dessa ekipage kan glida sidleds men det är trångt på bildäcket och i mitten har du pelare (i brist på bättre ord) som stoppar babordslast att hamna på styrbords sida. Sā lastförskjutning var aldrig ett problem.

Ok. Men jag är säker att jag hörde att så var inte fallet den aktuella kvällen på Estonia.
Sen minns jag inte om det var personal på bildäcket som sa det eller någon som reste med färjan. Om det var en passagerare så kan ju de ha surrat lastbilarna efter att denne gått från bildäck.

Ska försöka leta reda på uttalandet under dagen.
Citera
2020-10-13, 08:25
Medlem
probe53s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro

AB skriver att överlevande såg vatten komma ut från dörrarna till bildäck 2. Detta ligger ovanför däck 1. Sålunda är det för mig obegripligt hur detta stöder den tes som professor em i artikeln för fram, en tes som går ut på att överlevandes berättelse om vatten på däck 1 vid just deras hytter betyder att hålet i sidan därför inte kan ha uppstått på botten.

Spänner inte det nya hålet, med en höjd på ca 4m, över både däck 1, och däck 2 (nedre bildäck)?

För de som inte läst dokumenten:

Däck 8: hytter akterut, livbåtars skenbara upphängningsposition
Däck 7: hytter, escape routes
Däck 6: gemensamma ytor, hytter främre delen
Däck 5: gemensamma ytor, hytter främre delen
Däck 4: mestadels av hytter
Däck 2-3: Bildäck
Däck 1: nedersta hytterna, bara främre delen av fartyget
Senast redigerad av probe53 2020-10-13 kl. 08:28. Anledning: Logisk ordning på däcken
Citera
2020-10-13, 08:29
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:

Jodå det tror jag. Aftonbladet släpper fram professorn för att få lite klick men försöker samtidigt förstöra han. För det är ju inte de vittnen som professorn menar.

Vad jag menar med min språkliga aspekt, alltså leder. Är att det kan vara en omskrivning i haverirapporten för att vilseleda. Om man vill få en läsare att tro att vattnet kom ifrån bildäck. Något som leder till ett objekt säger inte hur långt det är till objektet. Medan något som är vid ett objekt är en exakt beskrivning.

Just dessa som säger att vattnet kommer från bildäck, sprang upp med andra överlevande som överlevde. Vissa av de överlevande säger att det endast fanns vatten på bildäck, och andra säger att det endast fanns vatten på det nedre däcket. Så vitt går alltså berättelserna isär. Det är lätt i efterhand, när man är i panik och fått höra att vattnet kom ifrån bildäck, ändra sin historia. Men en överlevande hade ju vatten i sin hytt och flydde utav det. Det är en ganska konkret historia som man kan fästa mer avseende på.

Sedan kan man lura på hur tillrättalagda vittnesmålen är för att stödja bogvisirets teori.
Citera
2020-10-13, 08:47
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Vet inte om det här varit uppe i tråden.
Exakt24 intervjuar Stefan Torsell i 1½ timme.

https://www.youtube.com/watch?v=i0UbMewonaI
Citera
2020-10-13, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Men hur ser bogvisiret ut egentligen?

http://www.bilddump.se/bilder/20201013041158-81.237.220.155.jpg

Titta i överkant.
Hydraularmen sitter kvar på styrbordssida:
1. Hur tror ni att hydraulrummet ser ut när armen har gått fram och tillbaks där p.g.a.
bogvisirets rörels?
Det har varit slakt inne i hydraulrummet, och det är in där som Dplay har filmat.
2. Hydraularmen är böjd, en arm som är dimensionerad för att lyfta bogvisiret
på 50-60 ton/2, + säkerhet.
Senast redigerad av sovvandring 2020-10-13 kl. 08:54.
Citera
2020-10-13, 09:01
Medlem
Citat:

Så du tror inte på det överlevande säger då att vatten på däck 1 INTE kom uppifrån??? ÄR det så?
Citera
2020-10-13, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
Hydraularmen sitter kvar på styrbordssida:
1. Hur tror ni att hydraulrummet ser ut när armen har gått fram och tillbaks där p.g.a.
bogvisirets rörels?
Det har varit slakt inne i hydraulrummet, och det är in där som Dplay har filmat.
2. Hydraularmen är böjd, en arm som är dimensionerad för att lyfta bogvisiret
på 50-60 ton/2, + säkerhet.

När filmade dom där?
Citera
2020-10-13, 09:06
Medlem
nezzoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlCappuchino
Ganska uppenbart i dagens läge att Sverige döljer en stor mörkläggning, enda skälet till att sand, sten betong skulle täcka över Estonia är för att det fanns radioaktiv strålning.

Ja Håkan Bergmark är en ren hycklare, det sägs att han inte dykt vid vraket själv utan har gamla kollegor som berättat för honom, massa dynga från den tomten.

Däremot har detta med en militärmörkläggning att göra, det fattar nog alla vid den här tiden, Sverige är ju inte ens sammarbetsvilliga idag. Gravfriden är ju störd sedan länge med hemliga dyk, enda rätta är att bärga skeppet och låta en utomstående utredning ske, japaner tex. Men mycket av det som dolds som militär last är nog borta nu, hemliga dykningar har gjorts genom åren av säkerhetstjänster.
När dom började dumpa sten o dylikt
runt hålen på båten,orsakade det att kroppar lossnade som senare hittades uppspolade i
kustområde i närhet av båten och folk blev upprörda..Hmm ingen gravfrid där
inte🤔
Edit: Carl Bildt ....sover du bra om nätterna med över 800 pers på ditt samvete
Senast redigerad av nezzom 2020-10-13 kl. 09:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in