2020-10-12, 23:21
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Första återinfekterade dör. En gammal dam. Här hade hon fått en spruta redan innan diagnosen första gången.

October 12

The first death from reinfection has been reported in the Netherlands. The patient was an 89-year-old woman with Waldenström’s macroglobulinemia who arrived at the emergency department earlier this year while suffering from fever and severe cough. She tested positive for coronavirus and remained hospitalized for 5 days, after which her symptoms subsided completely, except for some persisting fatigue. Nearly 2 months later, just two days after starting a new chemotherapy treatment, she developed fever, cough, and dyspnea. When she was admitted to hospital, her oxygen saturation was 90% with a respiratory rate of 40 breaths per minute. She again tested positive for coronavirus. Tests for antibodies were negative at days 4 and 6. Her condition deteriorated on day 8 and she died two weeks later. Genomic sequencing supports reinfection. (Source)

https://bnonews.com/index.php/2020/08/covid-19-reinfection-tracker/
Av det du citerar framgår inte att hon blev fri från infektion, bara att de flesta symtomen försvann.
Citera
2020-10-12, 23:25
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Fantastiskt underhållande, inte sant? När 20 studenter sitter i en föreläsningssal, eller äter lunch tillsammans i en matsal sprider de inte smittan. När samma 20 studenter äter en middag tillsammans i ett kårhus sprider de däremot smittan utav bara helvete. När 20 grundskolebarn byter om i idrottshallen i skolan sprider de ingen smitta. När samma 20 grundskolebarn byter om till hockeyutrustning i oklädningsrummet smittar de tydligen också något helt kopiöst.

FHM säger att barn inte driver driver någon smitta, men ändå får de inte besöka 70+ då barnen kan smitta de äldre.

Ja, det är trams, ser man inte igenom det är man en idiot, mer eller mindre. Börjar man inte fundera i lite längre banor är man också en idiot. Det är ett experiment med ett livsfarligt virus. Jag har inte skrivit på en Eula där jag godkänner det här. Det strider mot de mänskliga rättigheterna.
Citera
2020-10-12, 23:29
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
I de delar av Stockholm som var värst drabbade i våras, så ökar smittan nu ytterst knappt, ställen som Rinkeby m.fl. lär vara hyfsat nära flockimmunitet. Däremot ökar den rätt kraftigt i innenstaden, som klarade sig bättre i våras.

Så enkelt är det inte, Covid-19 är inget man ska nervärdera utan allt prat om immunitet är bara en stund du kan tro att det är över. Det är inte över än min vän.
Covid-19 är här och håll avstånd så vi kan utrota skiten.
Citera
2020-10-12, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Av det du citerar framgår inte att hon blev fri från infektion, bara att de flesta symtomen försvann.

Dessutom kan det vara en annan infektion som tog hennes liv, men att det fanns kvar virusrester av covid. För en 89-åring finns det många infektioner som är potentiellt livshotande. Återinfektion efter 54 dagar är extremt osannolikt.
Citera
2020-10-12, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Så enkelt är det inte, Covid-19 är inget man ska nervärdera utan allt prat om immunitet är bara en stund du kan tro att det är över. Det är inte över än min vän.
Covid-19 är här och håll avstånd så vi kan utrota skiten.

Utrota skiten, när det finns över 8 miljoner bekräftat pågående fall i världen? Och många fler obekräftade. Säger inte att det är över, och helt försvinna kommer det inte göra, tar kanske 100 år. Men flockimmunitet, i kombination med vaccin och behandlingar, kommer göra att antalet fall hålls på en begränsad nivå. Säger inte att vi är där än, total flockimmunitet är det väldigt få ställen på jorden som har, kanske inte något. Men områden med många fall, som Stockholms förorter, är en bra bit på väg.
Citera
2020-10-12, 23:37
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ja, det är trams, ser man inte igenom det är man en idiot, mer eller mindre. Börjar man inte fundera i lite längre banor är man också en idiot. Det är ett experiment med ett livsfarligt virus. Jag har inte skrivit på en Eula där jag godkänner det här. Det strider mot de mänskliga rättigheterna.

Flockhälsomyndigheten gör uppenbarligen andra överväganden än att sätta folkhälsan i första rummet.
Citera
2020-10-12, 23:38
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Dessutom kan det vara en annan infektion som tog hennes liv, men att det fanns kvar virusrester av covid. För en 89-åring finns det många infektioner som är potentiellt livshotande. Återinfektion efter 54 dagar är extremt osannolikt.
En blodcancer som enligt wikipedia har "överdrivet trögflytande blod" som vanligt symtom lär inte underlätta tillfrisknandet.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Makroglobulinemi
Citera
2020-10-12, 23:39
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb

Experimentet är att Kina har forskning som angår problemet men som tidigare har nämns, vad hände?

Smittan spred sig snabbt och lokala personer agerade, speciellt i Wuhan för det var inte första gången.

Men det finns otroligt många olika versioner om vad som hände sedan.

Hela staden stängdes ned för en lokal smitta eller.. vad visste man?
Citera
2020-10-12, 23:43
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Flockhälsomyndigheten gör uppenbarligen andra överväganden än att sätta folkhälsan i första rummet.

Ja de sätter ekonomi före liv. Jag lyssnar på Ivor Cummins just nu och han framställs ju som en riktigt mysgubbe, men riktigt så är det ju inte. Enligt honom och den svenska läkaren är det oetiskt att slänga in någon i en respirator som inte kommer att klara det (för det kommer att kosta massor med pengar). Absolut, där kan jag hålla med, men frågade ni patienten först vad den ville innan ni gav morfinsprutan i röven, nej det gjorde ni inte era skenheliga jävlar. Jag är helt med på deras retorik om man har ett samförstånd med patienten och de anhöriga, det har jag inte något emot - men det hade vi inte. Och det är inte ok någonstans! De är skenheliga och det stör mig. Det är mycket möjligt att det är just den patienten som bekostat den respiratorn.
Citera
2020-10-12, 23:46
Medlem
Merwinnas avatar
Jaha, nu blir vi uppläxade av WHO igen. Kan ju bara vara oss i hela världen, som det här riktar sig till. Känns pinsamt att bli uppläxad av en neger:

MATILDA APREA MALMQVIST23:04
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset?pinnedEntry=410869
Att försöka bemästra coronapandemin genom att låta viruset röra sig fritt i samhället för att nå så kallad flockimmunitet är "oetiskt", slår Tedros Adhanom Ghebreyesus, chef för WHO, fast på en digital pressträff.

– Aldrig i folkhälsans historia har flockimmunitet använts som en strategi för att svara på ett utbrott, än mindre en pandemi, konstaterar han och poängterra att flockimmunitet uppnås genom att skydda människor från ett virus inte genom att utsätta dem för det.

Tedros Adhanom Ghebreyesus påpekar också att uppskattningsvis mindre än tio procent i de flesta länder har haft covid och att de allra flesta människor därmed fortfarande är mottagliga för viruset.

– Att tillåta ett farligt virus som vi inte helt förstår att röra sig fritt helt enkelt oetiskt. Det är inget alternativ.

I våras spekulerades det i att de svenska, förhållandevis milda, åtgärderna för nedstängning av samhället i själva verket var försök att uppnå flockimmunitet. Sådana spekulationer har hela tiden tillbakavisats av Folkhälsomyndigheten. (TT)
Citera
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Utrota skiten, när det finns över 8 miljoner bekräftat pågående fall i världen? Och många fler obekräftade. Säger inte att det är över, och helt försvinna kommer det inte göra, tar kanske 100 år. Men flockimmunitet, i kombination med vaccin och behandlingar, kommer göra att antalet fall hålls på en begränsad nivå. Säger inte att vi är där än, total flockimmunitet är det väldigt få ställen på jorden som har, kanske inte något. Men områden med många fall, som Stockholms förorter, är en bra bit på väg.

Säg mig hur man annars ska göra, ska personer fortsätta att dö utan man vet, du tänker som en person som skiter i om äldre stryker med av Covid-19 för du klarar dig ändå.

Sådana små självgoda småsmurfar har jag svårt att förstå.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Experimentet är att Kina har forskning som angår problemet men som tidigare har nämns, vad hände?

Smittan spred sig snabbt och lokala personer agerade, speciellt i Wuhan för det var inte första gången.

Men det finns otroligt många olika versioner om vad som hände sedan.

Hela staden stängdes ned för en lokal smitta eller.. vad visste man?

Ja du, bra fråga. Men tydligen har vi "fladdermuskärringen" i förvar och om alla spelar sina kort väl så kanske, bara kanske, kan vi få ett svar på den frågan. Jag vill gärna veta, men vad ska vi göra med resultatet, WW3? Blir inte mycket kvar att käbbla om sen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in