2020-10-12, 23:28
Medlem
Odagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shigeru.mizuki
En sak som jag funderar på. Hur kommer det sig att en frilansjournalist anordnar en dykning vid Estonia 25 år efter förlisningen?
Vad hade de för uppgifter som fick dem att ge sig på detta kostsamma högriskprojekt?
Det får man inte svar på i dokumentären. Jag köper inte resonemanget om att man beslutat sig för att dyka eftersom "det borde finnas ett hål". Jag tror de haft säkrare uppgifter än så.

Jo, de har säkert fått reda på av trovärdiga källor att det skulle finnas ett hål där hålet fanns.
Har t o m bekanta som påstår att det nya hålet inte är så nytt, utan har varit känt länge.
Citera
2020-10-12, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vaginalketchup
Skulle det vara möjligt att med inte orimliga resurser bärga estonia idag?
Eller är hon för förstörd för det?

Absolut! Inga större problem alls. Estonia är fortfarande i bra yttre skick samt att hon endast ligger på 80 meter djup, vilket är väldigt grunt i dessa sammanhang.
Citera
2020-10-12, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solipsism
Har roterat videon och tittat på bildena igen och hålet sitter inte vid S:et. Det är den nedre serifen på en rak bokstav som är rund. Det är E:et eller möjligtvis T/L:et. De andra bokstäverna kan vi mer eller mindre utesluta pga inga andra bokstäver sitter nära och är synliga. Det hela ser ut att vara långt bak. En placering på L:et kan stämma med stabilisatorfenan. Längre bak hamnar det däremot i generatorrummet på däck 0. På däck 1 ser det däremot ut att hamna i workshop. Någon som vet något vad workshop innebär på ett fartyg? Vad kan finnas där?
1. Det är en del av ett "O"som syns i filmen, sitter uppe vid fören på styrbordssida "Estonia".
2. Skadan som Dplay visar är samma skada som Håkan Bergmark såg när han dök.
3. Dplay vet inte var dom filmar på båten, dom tror dom är mitt på båten, men det är dom inte.
4. Hela skadan Dplay ser beror på att:
5. När MS Estonia kör in i ubåtstornet släpper bogvisiret i sina infästningar och visiret öppnas.
6. Hydralarmen på styrbordssida(dimensionerad för att lyfta halva visiret + marginal, mins ca 30-40 ton) som lyfter upp bogvisiret drar i balkarna som den är förankrad i.
7. Balkarna som delvis är svetsade i skrovet släpper i sina svetsar och får skrovplåten att öppna sig som en konservburk.
8. Det är det som Dplay har spelat in.
9. Skadan är inte vertikal, den är horisontell.

24:01 in i filmen syns en runt hål, det är ett bogpropeller hål.
Senast redigerad av sovvandring 2020-10-12 kl. 23:55.
Citera
2020-10-12, 23:36
Medlem
Tjabo1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odagan
Har t o m bekanta som påstår att det nya hålet inte är så nytt, utan har varit känt länge.

Att det ska ha funnits hål i skrovet har det pratats om sedan 90-talet, men gällande detta "nya hål" antar jag det beror på hur länge skeppet legat i det nya läget på botten?
Citera
2020-10-12, 23:37
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odagan
Jo, de har säkert fått reda på av trovärdiga källor att det skulle finnas ett hål där hålet fanns.
Och min gammelonkels brylling har sett det med egna ögon!!

Nedrans osis att dom råkade tappa bort filmen som bevisar att du/dom inte ljuger...
Citera
2020-10-12, 23:37
Medlem
Visst var det så att Estonias färddator aldrig bärgades då dykningar i kommandobryggan bedömdes för komplicerade?

Nu vet jag inte vilka data som lagrades men åtminstone läge, hastighet, riktning och lutning gissar jag. Skulle den ge någonting av värde idag?
Rent hypotetiskt bara, den kanske är omöjlig att nå utan att lyfta hela skeppet ur leran.
Citera
2020-10-12, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vaginalketchup
Skulle det vara möjligt att med inte orimliga resurser bärga estonia idag?
Eller är hon för förstörd för det?

Ja e övertygad att det går. Svetsa dit tankar på skrovet som de gjorde med costa condcordia. Här e lite svårare då estonia ligger på 80m djup men övertygad att det e fullt möjligt
Citera
2020-10-12, 23:45
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Det finns självklart utrymme för olika beräkningar. Men jag känner bara till en, och den gav jag.

Sedan anser jag den inte kontraintuitivt alls. Låt säga att lasten väger 2000 ton och kan röra sig 2 m i sidled. Då är det väl inget konstigt alls om det motsvarar 200 ton vatten som kan röra sig helt fritt, och faktiskt mer än 20 m?

Sedan införde du iden om 45 grader slagsida. I det läget behöver vi inte fundera på last vs. vatten för då har Estonia redan kantrat för gott. Den enda frågan då är hur länge hon flyter på däckshuset (därav MARINs modellförsök skala 1:20 i SSPA-rapporten). Mitt svar på frågan om lastförskjutning rör det initiala skedet fram till ca 30 grader slagsida som vi med stor säkerhet vet inte kan uppstå utan vatten på bildäck.
.

Det är sant att jag är inte vet hur stor slagsidan som följer på Den stora överhalningen är. Carl Övberg säger att han står på väggen där och uppskattar vinkeln till mycket över 45 grader.

HSVA: s rapport uppger att slagsidan till följd av babordsgiren lätt kan uppgå till 40 grader i ett läge med mycket vatten på bildäck. (s.40).

Varför är det omöjligt med en sådan temporär slagsida? För att sedan räta upp sig med mindre slagsida, stabiliserad ett tag av en stor mängd vatten på däck 0 och 1?

Det är möjligt du har rätt om billasten, jag får bara för mig att den kan röra sig betydligt mer än 2 meter i snitt.
Citera
2020-10-13, 00:02
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spreedomain
Visst var det så att Estonias färddator aldrig bärgades då dykningar i kommandobryggan bedömdes för komplicerade?

Nu vet jag inte vilka data som lagrades men åtminstone läge, hastighet, riktning och lutning gissar jag. Skulle den ge någonting av värde idag?
Rent hypotetiskt bara, den kanske är omöjlig att nå utan att lyfta hela skeppet ur leran.

Det var inte frågan om någon svart låda eller liknade utan fartygets navigationsdator, men den skall ha lagrar sådant som position, kurs och fart. Om man vid tiden kunde fått ut något av den är kanske möjligt? Idag efter så många år på botten?

Vi kom fram till att den måste ha varit fast monterad, vilket gör det lite märkligt att inte Rockwaters dykare hittade den. Men sikten var enligt uppgift dålig och och mycket på bryggan hamnat i bottenleran när det rasat åt ena sidan.
Citera
2020-10-13, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
- Jag hade bedömt det som osannolikt att det skulle finnas ett hål på styrbordssidan öht.
- Jag hade bedömt det som ännu mera osannolikt att det skulle funnits ett hål ovan vattenlinjen innan förlisningen, helt enkelt för att det är svårt att se hur Estonia skulle fått ett hål ovan vattenlinjen på öppet vatten utan något känt fartyg i närheten och utan att bryggan sett något på radar.
- Med den information vi har nu bedömer jag det som mest sannolikt att hålet uppstått på botten.

Men vi behöver förhoppningsvis inte sitta här och gissa i 26 år till. Om Esterna ändrar sin lag och gör en ny utredning med nya dykningar kan det knappast vara ett problem att reda ut om hålet/sprickan åstadkommits av ett annat fartyg, botten, eller helt enkelt dragbelastning i skrovet (min personliga hypotes). Jag är övertygad om att Dplay-teamet vet hur det ligger till också. Mindre övertygad om att de berättat det för oss.

Vilken expert är det som har rätt om vad? Vem har föreslagit att Estonia har ett hål midskepps ovan vattenlinjen som ser ut att åstadkommits utifrån? Den experten har jag missat.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9Ovo8E/experten-om-estonia-halet-i-skrovet-forsta-skadan?fbclid=IwAR0SzmVpjkCW0oqmIhQGi0NZlq_XevdDQK CqOpXbz RID1VRkVqYxLSpQIeU
Citera
2020-10-13, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blygauffe
Ja e övertygad att det går. Svetsa dit tankar på skrovet som de gjorde med costa condcordia. Här e lite svårare då estonia ligger på 80m djup men övertygad att det e fullt möjligt

Du tror inte den metoden försvårar arbetet med att undersöka skrovet när hon kommit upp på land?

Det är fullt möjligt att bärga Estonia. Det presenterades en plan för hur det skulle gå till i media år -94 när det var tal om bärgning.
Citera
2020-10-13, 00:11
Medlem
Odagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Och min gammelonkels brylling har sett det med egna ögon!!

Nedrans osis att dom råkade tappa bort filmen som bevisar att du/dom inte ljuger...

Kan ju finnas bild/film som inte är ägnade för vem som helst också. Som sagt, olagligt att dyka där..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in