2020-10-12, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
De sista sidorna med utskrifter från nån bandupptagning är ju helt sanslöst svamligt! Samtalet hoppar fram och tillbaka utan att man fattar vad de pratar om långa stunder. Kan väl både ha att göra med hög ålder och för många snapsar...

Alla svartmarkerade stycken hjälper ju inte upp läsförståelsen heller.

Jag kan inte låta bli att travestera på 14thInt's inlägg.

Välkommen. Desinformation "all the way".

Att få något vettigt ur en IB-kille är som att klippa en gris. Mycket skrik för lite ull, som bonden sa.

Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Välkommen

En given navigationspunkt sedan lång tid tillbaka för att förstå desinformation.
Senast redigerad av Utredaren 2020-10-12 kl. 21:55.
Citera
2020-10-12, 21:56
Medlem
FurirRevaers avatar
Jo det är ju sant. Antar att maskningen också bidrar till surret, samt att avskriften inte är så värst tydligt med vem som pratar. Ibland är det bara tankestreck, ibland står det "D" (Donald F?). Av det smaskade kan man ju dra vissa slutsatser och av de första sidorna får man ju Ekbergs sammandrag i polisförhöret, ett sorts "facit".

Skall jag tolka så är det Gunnar E och Donald F som pratar med en gammal veteran. De nämner uppenbarligen Barbrogruppen och att de slängde ut lite överdrifter och desinfo när Ortmark skrev sin bok där han intervjuat "Barbro" .
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Jag kan inte låta bli att travestera på 14thInt's inlägg.

Välkommen. Desinformation "all the way".

Att få något vettigt ur en IB-kille är som att klipps en gris. Mycket skrik för lite ull, som bonden sa.
Citera
2020-10-12, 22:04
Medlem
Citat:
Jo det är ju sant. Antar att maskningen också bidrar till surret, samt att avskriften inte är så värst tydligt med vem som pratar. Ibland är det bara tankestreck, ibland står det "D" (Donald F?). Av det smaskade kan man ju dra vissa slutsatser och av de första sidorna får man ju Ekbergs sammandrag i polisförhöret, ett sorts "facit".

Skall jag tolka så är det Gunnar E och Donald F som pratar med en gammal veteran. De nämner uppenbarligen Barbrogruppen och att de slängde ut lite överdrifter och desinfo när Ortmark skrev sin bok där han intervjuat "Barbro" .

Jag har samma/liknande tankar och då jag diskuterat lite med Donald och träffat IB-Svante så håller jag det inte för otroligt.

Ett uppslag kan ju vara pensionären som flyttade till Skåne nånstans, kommer inte ihåg vad han heter.

Jag behöver läsa dom sidorna ett par gånger och låta det sjunka in en vecka eller så innan jag reflekterar mer noggrant med tanke på att desinformation är deras livsluft så att säga.
Senast redigerad av Utredaren 2020-10-12 kl. 22:15.
Citera
2020-10-12, 22:24
Medlem
FurirRevaers avatar
Tänker lite så jag också, låta det sjunka undan ett par dagar och läsa om igen.

En lite lustig detalj i sammanhanget, det talas om nån mobilen och någon i sällskapet säger då sig ha tröttnat på "glasbiten". Det är ju inte vanligt med monoklar i dagens samhälle. Bandupptagning verkar vara gjord 2011/2012 om jag fattat rätt.

Den äldre talar om att han som trettonårig vägvisare åt norska motståndsmän sett någon bli skjuten. Är detta då mot slutet av kriget så borde personen vara född i början på 30-talet och alltså i 80-årsåldern när han intervjuas av Ekberg. Går kanske att lista ut identiteten med nån sorts uteslutning.
Citat:
Jag har samma/liknande tankar och då jag diskuterat lite med Donald och träffat IB-Svante så håller jag det inte för otroligt.

Ett uppslag kan ju vara pensionären som flyttade till Skåne nånstans, kommer inte ihåg vad han heter.

Jag behöver läsa dom sidorna ett par gånger och låta det sjunka in en vecka eller så innan jag reflekterar mer noggrant med tanke på att desinformation är deras livsluft så att säga.
Citera
2020-10-12, 22:36
Medlem
bibbarsmutss avatar
Citat:
Tänker lite så jag också, låta det sjunka undan ett par dagar och läsa om igen.

En lite lustig detalj i sammanhanget, det talas om nån mobilen och någon i sällskapet säger då sig ha tröttnat på "glasbiten". Det är ju inte vanligt med monoklar i dagens samhälle. Bandupptagning verkar vara gjord 2011/2012 om jag fattat rätt.

Den äldre talar om att han som trettonårig vägvisare åt norska motståndsmän sett någon bli skjuten. Är detta då mot slutet av kriget så borde personen vara född i början på 30-talet och alltså i 80-årsåldern när han intervjuas av Ekberg. Går kanske att lista ut identiteten med nån sorts uteslutning.

Namnet "Nordensvan" har missats i masken på sidan 2. Ringer det en klocka för nån?
Citera
2020-10-12, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Att "Skuggan" (som publicerades tre veckor senare) verkligen skuggade Palme vid Sergels Torg var ett påhitt av vittnet Patricio Marquez Araya, vilket han senare medgav. Chilenaren Araya ville ha en motvikt till utlänningen på fantombilden, eller rättare sagt Kjell Ek med kurdisk peruk. Att andra än kurder hjälpte PKK att utföra mordet var Holmér inte främmande för. Förhören med Araya blir också intressanta att läsa. PKK var en bekväm "lösning" som kunde hanteras med utvisningar istället för rättegångar.

Jag har också förstått det som att Holmers grundtanke, var att misstänka en grupp kurder och kollektivt ge dem skulden för mop och utvisa dem ur landet.
På sitt sätt en smart ickelösning om Holmer inte trampat åklagarna på tårna hade den kanske fungerat.

Frågan är varför, ville man ha en "enkel" lösning och vem som mördade OP enbart blev en bisak.

Ville Säpo ha en sådan lösning, eller förstod man att man förmodligen aldrig skulle hitta Palmes mördare eller var man rädd att man skulle gräva fram för mycket jobbiga uppgifter om Palme eller partiet eller Sverige som helhet?
Citera
2020-10-12, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bibbarsmuts
Namnet "Nordensvan" har missats i masken på sidan 2. Ringer det en klocka för nån?

Nej, men namnet är intressant

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Arthur_Nordenswan

Han deltog som frivillig i finska vinterkriget och förde befäl över den stridande delen av Svenska frivilligkåren, samtidigt som general Ernst Linder var chef för hela styrkan. Nordenswan blev ordförande i Förbundet Svenska Finlandsfrivilliga 1947.
Citera
2020-10-12, 22:52
Medlem
bibbarsmutss avatar
Citat:
Nej, men namnet är intressant

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Arthur_Nordenswan

Han deltog som frivillig i finska vinterkriget och förde befäl över den stridande delen av Svenska frivilligkåren, samtidigt som general Ernst Linder var chef för hela styrkan. Nordenswan blev ordförande i Förbundet Svenska Finlandsfrivilliga 1947.
Jo jag slogs av det med när jag googlade, men situationen som beskrivs i förhöret/samtalet med Ekberg verkar ju ha infallit typ 40 (?) år efter Arthur Nordensvan dog.

Bör alltså vara någon annan Nordensvan som avses. Kanske t.o.m. är han som är den äldre mannen som pratas med i det avslutande spritbludder-samtalet?
Citera
2020-10-12, 23:01
Medlem
Citat:
Jo jag slogs av det med när jag googlade, men situationen som beskrivs i förhöret/samtalet med Ekberg verkar ju ha infallit typ 40 (?) år efter Arthur Nordensvan dog.

Bör alltså vara någon annan Nordensvan som avses. Kanske t.o.m. är han som är den äldre mannen som pratas med i det avslutande spritbludder-samtalet?

En yngre medlem av familjen, släkten, som introducerats i rätt kretsar och blivit en del av de hemligaste.

Det har sagts mig att man bör/skall vara svenskar i minst tre generationer etc etc för att passera som godkänd och ättling till den finlandsfrivillige Nordensvan är ett plus i kanten, rätt gener, rätt fostran, rätt antisovjetisk indoktrinering osv.

Det fanns/finns många i Sverige med hemliga befattningar i Sveriges försvarsmakt som lever ett helt liv utan att synas i offentligheten.
Senast redigerad av Utredaren 2020-10-12 kl. 23:09.
Citera
2020-10-13, 00:27
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Ville Säpo ha en sådan lösning, eller förstod man att man förmodligen aldrig skulle hitta Palmes mördare eller var man rädd att man skulle gräva fram för mycket jobbiga uppgifter om Palme eller partiet eller Sverige som helhet?

Avloppsteorin. Ingen hade en aning vad som hade hänt 1 Mars, men med tanke på vem Olof Palme var kunde man bara ana. Vem vet vad ett konsekvensneutralt PU hade kunnat hitta. NATO-samarbeten, Landsförräderi-anklagelserna, Bofors, SAP själva...Mörkläggningen startade innan man visste vad som skulle mörkläggas. (S) kan vara oerhört pragmatiska när det gäller.
Citera
2020-10-13, 01:28
Medlem
Citat:

Det är med största sannolikhet denne Arthur Nordensvans son, född 1929-03-24. Åldern skulle stämma med att guida norska motståndsmän som 13-åring 1942.
Ja just det, förnamnet? Lennart Erik Artur! Som stavar efternamnet med W, som han verkar påpeka på bandinspelningen av någon anledning.

Så här har vi då antagligen Lennart-gruppens ledare, som möjligen skulle kunna förklara en och annan W/T-gubbe mordkvällen. Kanske kan de rent av förklara väldigt mycket om mordkvällen..? För de var väl ute och övade något, även om det inte är något MUST eller Säpo kunnat ge KP svar på?

Har inte kunnat hitta en bild på Lennart men detta ska väl vara hans verk åtminstone:
https://auctionet.com/sv/1403013-lennart-nordenswan-blandtekniker-och-tryck-13-delar-mestadels-signerade

Nån mer som är sugen på att med metalldetektor och spade åka till en bäck vid ett dass i Värmland?
Fast det hemliga innehållet där har nog redan hämtats till Ögat och Örats "arkiv".
Senast redigerad av Westrogothia 2020-10-13 kl. 01:39.
Citera
2020-10-13, 02:07
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sankmark
Låter som ett litet ovetenskapligt tankesätt. Jag pratar om sannolikheter. Var/när är chansen störst att de ska bli observerande. Det är, förstås, där det finns flest människor och där de tidsmässigt är mest exponerade. Det borde rent sannolikhetsmässigt vara vid T centralen och resan upp mot Rådmansgatan. Det behöver förstås inte vara det...men
Jag förstår vad du menar. Bry dig inte om mitt sätt att tänka.

Oavsett vilket så måste en ensamagerande gärningsman innehålla ett slumpmoment eftersom det inte finns några tecken på att en ensam man skuggade OP från bostaden. Han träffade på paret Palme någonstans under deras resa eller utanför Grand. Av en slump. Vilket i sin tur leder till att han måste följt efter paret när de promenerade söderut på Sveavägen. Vilket det är svårt att hitta stöd för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in