2020-10-12, 10:17
Medlem
staticages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Hur är det logiskt?

Matematiskt
Citera
2020-10-12, 10:29
Medlem
Mr.Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staticage
Matematiskt
Ok, vi tittar gärna på den beräkningen. Särskilt ingående data är intressant. Hit us!
Citera
2020-10-12, 10:40
Medlem
Citat:
Har nu sett hålet
Svårt att säga utan expertis hur det uppstått,att en dokumentär filmare vill få det att detta ska ändra på allt köper inte jag.
Experter får titta på detta,kag vidhåller att hållet säkerligen uppstod när skeppet slog i botten.
Iaf att det är den mest logiska förklaringen.

Har fartyget studsat på sedimentet och sedan vänt på sig?

Jag tror snarare att ett fartyg som förliser och sjunker bara lägger sig platt på botten i samma riktning som den sjönk.
Citera
2020-10-12, 10:42
Medlem
Citat:
Matematiskt

Jasså. Att hålet blir just där. Ser ut som det gör? Att det inte är större? Att Estonia inte borde vikt sig osv sov?
Citera
2020-10-12, 10:45
Medlem
Citat:
Har nu sett hålet
Svårt att säga utan expertis hur det uppstått,att en dokumentär filmare vill få det att detta ska ändra på allt köper inte jag.
Experter får titta på detta,kag vidhåller att hållet säkerligen uppstod när skeppet slog i botten.
Iaf att det är den mest logiska förklaringen.

Dom säger inte att det är hålet som gjort att fartygen sjönk, Dom menar att det kan ha bidragit att det gick så fort.
Dom använde sig av 1-2 experter men det passar inte dig då.
Snälla du lägg av nu.
Citera
2020-10-12, 10:47
Medlem
staticages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snullerux
Har fartyget studsat på sedimentet och sedan vänt på sig?

Jag tror snarare att ett fartyg som förliser och sjunker bara lägger sig platt på botten i samma riktning som den sjönk.

Skeppet ställde sej rakt upp för att sen sjunka.
Källa är flertalet överlevares vittnesskildringar.
Citera
2020-10-12, 10:49
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Kan du veta om Dplay teamet har sett det hålet eller inte? Vem säger att dom avslöjat alltndom filmat
Där har du en poäng. Såvitt jag förstår filmade de vraket i september 2019 och har sedan suttit på informationen om ett hål på den dolda styrbordssidan. Deras agenda är alltså knappast att sprida maximalt med ljus i frågan, utan snarare få tittare och tjäna pengar.

Men om man också betänker att SSPA-konsortiet granskade all tillgänglig ROV-film
och intervjuade Rockwaters dykare 2005-2007 och kom fram till att de inte sett några hål alls, då kan man dra slutsatsen att det är ytterst osannolikt att det hål i babordssidan som Rabes film visar har någon relevans öht.
Citera
2020-10-12, 10:52
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Kan du veta om Dplay teamet har sett det hålet eller inte? Vem säger att dom avslöjat alltndom filmat
I D play dokumentären filmar de med kameran över de 2 hål som Rockwater gjorde. Du har nog inte sätt dokumentären.
Dessa 2 var nu öppna båda två. Rockwater dykaren bekräftar att de stängde igen båda de hål de gjorde. Ett med galler och kraftiga buntband. Ett med biten de tidigare svetsat ut.
Citera
2020-10-12, 11:17
Medlem
Citat:
Matematiskt
Rent omatematiskt så kan du väl göra en fältstudie? Vada ut till midjan i vatten och sen försöker du slå i botten med din kropp. Återkom efter försöket och berätta för oss hur hårt slaget blev.
Citera
2020-10-12, 11:41
Medlem
Pulitzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Att du börjar med att påstå att det var storm förtar dina argument direkt. Det var inte storm vid olyckstillfället.

Skulle ha skrivit våghöjd. Förstår inte hur det förtar övriga argument, som egentligen inte är argument utan en lista över kända fakta.
Citera
2020-10-12, 11:51
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Där har du en poäng. Såvitt jag förstår filmade de vraket i september 2019 och har sedan suttit på informationen om ett hål på den dolda styrbordssidan. Deras agenda är alltså knappast att sprida maximalt med ljus i frågan, utan snarare få tittare och tjäna pengar.

Åh nej! Nån vill tjäna pengar på sitt arbete! Fruktansvärt! Vilken tur att DU arbetar gratis, varje dag, för mänsklighetens bästa!

Hur lång tid tror du det tar att göra en professionell dokumentär på totalt fyra timmar, inklusive bokning och genomförande av intervjuer, efterforskning av källmaterial, sammanställning av detta material, friköpande av rättigheter till material, resor runt i Europa, slutliga kompletteringar, samt klippning av råmaterial (bara klippningen har säkert tagit några månader för övrigt)?

Det går ju inte att göra en dokumentär på spekulation utan att FÖRST ha filmen på hålet, det förstår du säkert, även om hål-filmen som du så frenetiskt försöker förminska rent dramaturgiskt kommer sent i dokumentären.

Frågan är ju snarast varför så många är så otroligt engagerade i att motarbeta ökad kunskap. Agenda, sa Bull.
Citera
2020-10-12, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro

Men om man också betänker att SSPA-konsortiet granskade all tillgänglig ROV-film
och intervjuade Rockwaters dykare 2005-2007 och kom fram till att de inte sett några hål alls, då kan man dra slutsatsen att det är ytterst osannolikt att det hål i babordssidan som Rabes film visar har någon relevans öht.

Ja nog vill dom tjäna pengar så jag håller med dig i den frågan. Hade dom verkligen velat sprida ljus så hade allt kommit fram. Men tror dom håller på en del saker dom filmat till senare. Kanske för att se vad myndigheter gör o säger?
Senast redigerad av El-Strutso 2020-10-12 kl. 11:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in