2020-10-12, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Var har du läst det? Räknat från vad? Snittet från Kina är 19 dagar men det är snitt och inte median. Den första patienten i Sverige som dog blev väl smittad mer än en månad innan.
Har läst det nånstans. Kanske är nitton dagar. Det har inget betydelse. Det skjuter bara smittkurvan ännu längre från sommarlovet.
Citera
2020-10-12, 20:59
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ingen flockimmunitet där heller...

Nja. Det verkar vara tidigare förskonade områden som drabbas nu. Så var det för ett par veckor sedan iaf. Ska göra om den räkneövningen ikväll.
Citera
2020-10-12, 21:00
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Ja, och jag berättade tidigare att medianvärdet från smittotillfälle till symptom ligger på mellan 1-3 dagar.
Medianvärdet från insjuknande till död var 18 dagar i Kina. Nu försöker du blanda bort korten. Igen.

18 dagar är fortfarande mer tre veckor än två veckor och absolut inte en vecka som påstås här i tråden.
Citera
2020-10-12, 21:01
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Hur förklarar du själv att det var många fler som dog i april än i juli?
Att smittan kulminerade i början på april, framför allt bland äldre.
Citera
2020-10-12, 21:02
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Att smittan kulminerade i början på april, framför allt bland äldre.

Och hur många räknar du har blivit smittade nu då? Bara för skojs skull så där och se hur du tänker.
Citera
2020-10-12, 21:04
Medlem
Citat:
...och vad är din teori kring att det lika hastigt går upp nu? Att flockimmuniteten försvunnit? Intressant för övrigt att du tror att 20% har varit smittade.
Tror ni båda har en poäng. Smittan gick tvärt ner from april. Jag killgissar pga av kombo av immunitet + effekt av restriktionerna. Sedan kom skolavslutningen och semestern och smittan trycktes ner ytterligare (från en låg nivå till lägre...). Men det är väl inte konstigt att vi fått en lite uppåtgående trend nu när människorna är tillbaka i skolan och arbetsplatser osv. Det hade snarare varit konstigt om vi inte fick ökad smittspridning. Den uppåtgående trenden borde motsvara effekten av att Sverige stängde för sommaren. Tittar man på IVA-inläggning så ser det inte ut som att vi har en särskilt hastig uppåtgående trend, det går väldigt långsamt och fortfarande på väldigt låga nivåer .
Citera
2020-10-12, 21:05
Medlem
Citat:
...och vad är din teori kring att det lika hastigt går upp nu? Att flockimmuniteten försvunnit? Intressant för övrigt att du tror att 20% har varit smittade.
Det går inte alls lika hastigt upp nu. Det går än så länge väldigt långsamt.

Givetvis kommer flockimmuniteten mattas av med tiden. Precis som den gör för andra coronavirus. Det är därför coronavirus kommer tillbaka varje år. Men det är flockimmunitet som gör att utbrotten bromsar av tvärt. Det betyder inte att 60% av hela Sverige är smittat då. Det betyder bara att 60% av de då sjuka personernas kontakter är immuna (eller redan smittade). Då menar jag vanliga coronavirus, utan restriktioner.
Senast redigerad av aw 2020-10-12 kl. 21:10.
Citera
2020-10-12, 21:06
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Immuniteten försvinner.
Vi kan aldrig bli av med det här viruset.

Jag hoppas viruset får uppförsbacke när vi vaccinerat oss.
Citera
2020-10-12, 21:07
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Och hur många räknar du har blivit smittade nu då? Bara för skojs skull så där och se hur du tänker.
1,8 miljoner sådär, men det är ren spekulation. Då spekulerar jag i en IFR på 0,3%. Då de äldre nu verkar smittas i lägre grad på grund av att vi lärt oss en del blir det iofs ett rörligt mål.
Citera
2020-10-12, 21:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Nej. Ifall man bara kopierar mina åsikter, så har man verkligen inte tänkt själv.

Jag kan inte presentera en mall, för vilka åsikter som innebär "att tänka själv". I så fall har jag ju fråntagit andra ansvaret att tänka själva. Det är ju ungefär det som journalistkåren har gjort.
Fast om att stå bakom svensk pandemihantering är att inte tänka själv så torde väl att inte stå bakom den, som du, vara att tänka själv. Alltså dela dina åsikter = tänka själv.
Citera
2020-10-12, 21:11
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
En fråga , vad är din teori att Norge hade stängda skolor i våras och kunde utreda att det inte var drivande i smittspridningen och nu har valt att inte stänga skolorna längre ?. Jag menar var ser du som varken forskare i Sverige eller Norge kan se.

Du ljuger. Norska Folkhälsomyndigheten hävdar att barn smittar lika mycket som vuxna och att skolorna är mycket drivande i pandemin.

https://www.fplus.se/norska-fhi-barn-smittar-lika-mycket-som-vuxna/a/kJ4aa6
Citera
2020-10-12, 21:19
Medlem
Citat:
Du ljuger. Norska Folkhälsomyndigheten hävdar att barn smittar lika mycket som vuxna och att skolorna är mycket drivande i pandemin.

https://www.fplus.se/norska-fhi-barn-smittar-lika-mycket-som-vuxna/a/kJ4aa6

Nej, de påstår inte att skolorna är mycket drivande i pandemin.

https://www.fhi.no/publ/2020/risiko-for-smitte-av-covid-19-pa-skoler-og-i-barnehager/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in