2020-10-12, 20:52
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
I slutet av april var 87% av dödsfallen 70 år eller äldre. I slutet av maj 88%. Nu ligger det på 89%.
Vilken källa har du till att det ligger till precis tvärtom?

Hur ser det ut om du klipper vid 85 år?
Citera
2020-10-12, 20:52
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Från mitten av april gick det spikrakt nedåt.

Sommarlovet har inget med saken att göra.

Flockimmuniteten för covid-19 fungerar precis som flockimmuniteten för andra coronavirus. Ett hastigt utbrott där 20% av landet smittas, följt av en lika hastig nedgång. Repeat varje år.

...och vad är din teori kring att det lika hastigt går upp nu? Att flockimmuniteten försvunnit? Intressant för övrigt att du tror att 20% har varit smittade.
Citera
2020-10-12, 20:53
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Tid från insjuknande plus inkubationstid i form av medianvärde och inte snitt. Förstår du skillnad mellan median och snitt? Om väldigt många äldre dör efter tre dagar efter insjuknande så drar det ner snittet från några få yngre som dör efter fem veckor.

Den första patienten som dog i Sverige ex, hur många veckor gick det där? Det var fem eller sex veckor eller något sånt eller hur?
Ja, och jag berättade tidigare att medianvärdet från smittotillfälle till symptom ligger på mellan 1-3 dagar.
Medianvärdet från insjuknande till död var 18 dagar i Kina. Nu försöker du blanda bort korten. Igen.
Citera
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Inte nödvändigtvis. Det kan ju vara så att makthavarna och journalisterna i dessa länder har förkunnat andra budskap än i Sverige, varpå folket har tagit till sig dessa budskap.

Bra fråga, som jag inte har fullständigt svar på. Många journalister förefaller sakna förmågan att tänka själva, men frågan är vem som utformar journalistkårens ideologiska program.

Dessa epidemier pågår inte överallt samtidigt. Därför skulle man inte behöva stoppa alla resor i hela Världen.

Dessutom, så misstänker jag att det är ganska sällan som det handlar om helt nya sjukdomar. Ifall det handlar om sjukdomar som man redan vet hur dom ska hanteras, så är det inte nödvändigt att stoppa alla resenärer.

När det dyker upp en ny sjukdom, så behöver man ta det säkra före det osäkra. Resor behöver stoppas tills man vet mer om sjukdomen, och hur den sprids. Det är helt genomförbart. Samhället havererar inte för att flygförbindelserna från vissa destinationer avbryts.

Usa som bekant stoppade flygen från Europa den 14 mars .
Citera
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Hur ser det ut om du klipper vid 85 år?
Flytta målstolparna hur mycket du vill men då får du gräva data själv. Det var du som pratade om 70+
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Vad annat skulle vara anledningen till så många doser då?

Det undrar jag också.
Citera
2020-10-12, 20:55
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Läs på lite för i helvete!

Otroligt idiotiskt inlägg

Så vad är anledningen? Det är säkert fler som undrar vad vi ska med 20 miljarder doser till för att uppnå ett skydd, när det inte ens bor 8 miljarder på hela planeten och många kommer aldrig vaccinera sig.
Citera
2020-10-12, 20:56
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Flytta målstolparna hur mycket du vill men då får du gräva data själv. Det var du som pratade om 70+

Hur förklarar du själv att det var många fler som dog i april än i juli?
Citera
2020-10-12, 20:56
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Nu verkar det ta fart i Italien.

452 på IVA, en bit kvar till de 5000 personer man hade när det var som värst.

Idagsläget verkar det öka med cirka 10-20 personer per dag.

Ingen flockimmunitet där heller...
Citera
2020-10-12, 20:57
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
...och vad är din teori kring att det lika hastigt går upp nu? Att flockimmuniteten försvunnit? Intressant för övrigt att du tror att 20% har varit smittade.

Immuniteten försvinner.
Vi kan aldrig bli av med det här viruset.
Citera
2020-10-12, 20:57
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Så det räcker inte att man tycker som du för att tänka själv?

Nej. Ifall man bara kopierar mina åsikter, så har man verkligen inte tänkt själv.

Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Vad måste man egentligen tycka för att tänka själv då?

Jag kan inte presentera en mall, för vilka åsikter som innebär "att tänka själv". I så fall har jag ju fråntagit andra ansvaret att tänka själva. Det är ju ungefär det som journalistkåren har gjort.
Citera
2020-10-12, 20:58
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN

En fråga , vad är din teori att Norge hade stängda skolor i våras och kunde utreda att det inte var drivande i smittspridningen och nu har valt att inte stänga skolorna längre ?. Jag menar var ser du som varken forskare i Sverige eller Norge kan se.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in