2020-10-12, 20:25
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Nej, det tar i snitt två veckor att dö, vilket innebär att antal smittade/dag toppade i månadsskiftet mars/april.

Var har du läst det? Räknat från vad? Snittet från Kina är 19 dagar men det är snitt och inte median. Den första patienten i Sverige som dog blev väl smittad mer än en månad innan.
Citera
2020-10-12, 20:34
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Den längden från smitta tills död skulle jag gärna se belägg på. Från insjuknande till IVA är det i snitt 10,7 dagar i Sverige. De flesta studier visar 1-3 dagar från smittotillfälle till symptom.
Studier som beräknar medeltid till dödsfall från insjuknande varierar mellan 12-15 dagar. 4 veckor har jag aldrig sett nånstans. Visst finns det stor variation men det är medlet som är intressant om du ska försöka koppla datan om dödsfall till smittotillfälle.

Fast det är snittet för att det är främst äldre personer som dött. Ju yngre man blir ju längre period är det:

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/jmv.25689?af=R

kolla hur det ser ut för de som är under 70 i den här ex.
Citera
2020-10-12, 20:37
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Var har du läst det? Räknat från vad? Snittet från Kina är 19 dagar men det är snitt och inte median. Den första patienten i Sverige som dog blev väl smittad mer än en månad innan.
Ok, och du beräknade ett snitt på 19 dagar till "minst fyra veckor", hur gick den matematiken till?
Citera
2020-10-12, 20:39
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Fast det är snittet för att det är främst äldre personer som dött. Ju yngre man blir ju längre period är det:

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/jmv.25689?af=R

kolla hur det ser ut för de som är under 70 i den här ex.
Vad har det med nånting att göra? Nu slingrar du dig och flyttar målstolparna. Om fler äldre dör och de dör fortare så går det i medel fortare. Eller vill du bara räkna på unga människor. Då blir ditt urval ganska dåligt och vi har klarat oss väldigt bra då vi bara haft ca 600 dödsfall under 70 totalt.
Citera
2020-10-12, 20:40
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Men i länder vars pandemihantering du tycker är bättre så utnyttjar folk sin förmåga att tänka själva?

Inte nödvändigtvis. Det kan ju vara så att makthavarna och journalisterna i dessa länder har förkunnat andra budskap än i Sverige, varpå folket har tagit till sig dessa budskap.

Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Kan journalistkåren tänka själv förresten?

Bra fråga, som jag inte har fullständigt svar på. Många journalister förefaller sakna förmågan att tänka själva, men frågan är vem som utformar journalistkårens ideologiska program.

Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jag skulle tro att det, ständigt, pågår mer eller mindre lokala epidemier av olika allvarlighetsgrad runt omkring i världen. Därför är ditt förslag ogenomförbart.

Dessa epidemier pågår inte överallt samtidigt. Därför skulle man inte behöva stoppa alla resor i hela Världen.

Dessutom, så misstänker jag att det är ganska sällan som det handlar om helt nya sjukdomar. Ifall det handlar om sjukdomar som man redan vet hur dom ska hanteras, så är det inte nödvändigt att stoppa alla resenärer.

När det dyker upp en ny sjukdom, så behöver man ta det säkra före det osäkra. Resor behöver stoppas tills man vet mer om sjukdomen, och hur den sprids. Det är helt genomförbart. Samhället havererar inte för att flygförbindelserna från vissa destinationer avbryts.
Citera
2020-10-12, 20:45
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Vad har det med nånting att göra? Nu slingrar du dig och flyttar målstolparna. Om fler äldre dör och de dör fortare så går det i medel fortare. Eller vill du bara räkna på unga människor. Då blir ditt urval ganska dåligt och vi har klarat oss väldigt bra då vi bara haft ca 600 dödsfall under 70 totalt.

Jag menar att i bärjan var det främst de äldsta som dog och att snittåldern gått ner med tiden, därmed att snitttiden från smitta till dödsfall ökat. Sen tar jag som sagt med inkubationstiden också vilket ni inte verkar göra.
Citera
2020-10-12, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Hur är det med det logiska tänkandet om man får lov att fråga? Det började ju inte dö svenskar i covid förrän mitten av mars.

Varför skulle vi kolla på januari och februari? Eller menar du att det var en massa svenskar som gick och smygdog under slutet av vintern?

Vi ska ju naturligtvis utvärdera perioden från och med mitten av mars i år till mitten av mars nästa år. Det finns ju ingen logik i det du föreslår.

Det kan du göra, du kan också göra halvårsvis om du vill jämföra med influensasäsong. Bara att vänta. Spelar ingen roll i slutändan.
Citera
2020-10-12, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Jag vet inte riktigt vad du menar med "överdödlighetsmånad". Alla rationella personer jämför naturligtvis augusti för sig, juli för sig, juni för sig osv.

Ta och skriv ett e-mail till Tomas Johansson och fråga (hans namn står som författare till excelfilen). Fråga honom om det endast läggs till något enstaka dödsfall efter 14 dagar - eller om det är mer.

Runt 30 kan det röra sig om från mitten av en månad. Det framgår av filen, flik 8.
Citera
2020-10-12, 20:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Inte nödvändigtvis. Det kan ju vara så att makthavarna och journalisterna i dessa länder har förkunnat andra budskap än i Sverige, varpå folket har tagit till sig dessa budskap.

Bra fråga, som jag inte har fullständigt svar på. Många journalister förefaller sakna förmågan att tänka själva, men frågan är vem som utformar journalistkårens ideologiska program.

Dessa epidemier pågår inte överallt samtidigt. Därför skulle man inte behöva stoppa alla resor i hela Världen.

Dessutom, så misstänker jag att det är ganska sällan som det handlar om helt nya sjukdomar. Ifall det handlar om sjukdomar som man redan vet hur dom ska hanteras, så är det inte nödvändigt att stoppa alla resenärer.

När det dyker upp en ny sjukdom, så behöver man ta det säkra före det osäkra. Resor behöver stoppas tills man vet mer om sjukdomen, och hur den sprids. Det är helt genomförbart. Samhället havererar inte för att flygförbindelserna från vissa destinationer avbryts.
Så det räcker inte att man tycker som du för att tänka själv? Vad måste man egentligen tycka för att tänka själv då?
Citera
2020-10-12, 20:48
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Jag menar att i bärjan var det främst de äldsta som dog och att snittåldern gått ner med tiden, därmed att snitttiden från smitta till dödsfall ökat. Sen tar jag som sagt med inkubationstiden också vilket ni inte verkar göra.
I slutet av april var 87% av dödsfallen 70 år eller äldre. I slutet av maj 88%. Nu ligger det på 89%.
Vilken källa har du till att det ligger till precis tvärtom?
Citera
2020-10-12, 20:49
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ok, och du beräknade ett snitt på 19 dagar till "minst fyra veckor", hur gick den matematiken till?

Tid från insjuknande plus inkubationstid i form av medianvärde och inte snitt. Förstår du skillnad mellan median och snitt? Om väldigt många äldre dör efter tre dagar efter insjuknande så drar det ner snittet från några få yngre som dör efter fem veckor.

Den första patienten som dog i Sverige ex, hur många veckor gick det där? Det var fem eller sex veckor eller något sånt eller hur?
Citera
2020-10-12, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Hur förklarar alarmisterna i Danmark bort detta?

På tal om det, både Danmark, Norge och Finland har haft högre dödstal i år i säsongsinfluensan än i coovid-19...

Ändå så tänker myndigheterna i Danmark tvångsvaccinera hela Danmarks befolkning...

Länk på det för i nyhetsflödet har Finland i alla fall haft lindrig influensasäsong. Skulle de då haft uppemot 400 döda i influensa i Finland? I Norge däremot skrev de om några ungdomar som dog i influensa i början på året. Men har inte sett några rapporter att folk dött som flugor i influensa där. Så jag tror att du trollar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in