Citat:
Ursprungligen postat av
Ipsi
Men i länder vars pandemihantering du tycker är bättre så utnyttjar folk sin förmåga att tänka själva?
Inte nödvändigtvis. Det kan ju vara så att makthavarna och journalisterna i dessa länder har förkunnat andra budskap än i Sverige, varpå folket har tagit till sig dessa budskap.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ipsi
Kan journalistkåren tänka själv förresten?
Bra fråga, som jag inte har fullständigt svar på. Många journalister förefaller sakna förmågan att tänka själva, men frågan är vem som utformar journalistkårens ideologiska program.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ola Schubert
Jag skulle tro att det, ständigt, pågår mer eller mindre lokala epidemier av olika allvarlighetsgrad runt omkring i världen. Därför är ditt förslag ogenomförbart.
Dessa epidemier pågår inte överallt samtidigt. Därför skulle man inte behöva stoppa alla resor i hela Världen.
Dessutom, så misstänker jag att det är ganska sällan som det handlar om helt nya sjukdomar. Ifall det handlar om sjukdomar som man redan vet hur dom ska hanteras, så är det inte nödvändigt att stoppa alla resenärer.
När det dyker upp en ny sjukdom, så behöver man ta det säkra före det osäkra. Resor behöver stoppas tills man vet mer om sjukdomen, och hur den sprids. Det är helt genomförbart. Samhället havererar inte för att flygförbindelserna från vissa destinationer avbryts.