2020-10-12, 19:23
Medlem
tongzhis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Förklara då gärna för mig varför Jordabalken i detta fall slår avtalslagen!?!

Jag är fylld av förväntan!

Men din jävla rövhatt, det är du som påstår att balk är "en högre ordning av lag" och då får du fanimig styrka DITT påstående. Hur jordabalken och avtalslagen förhåller sig till varandra är du den enda som påstår något om så det är DU, ditt rikshjon, som ska komma med referenser.

Det enda jag påstår är att balk ÄR lag och således av den anledningen inte har någon särskild företrädesrätt om ej angivet i lagen. Och eftersom du är en juridisk imbecill får du här en referens till det faktumet: https://www.alltomjuridik.se/ordlista/balk/.
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av sandraso
NEJ. Jag jobbar som mäklare. Det är ganska vanligt att det är köparen som betalar för skrivuppdrag, speciellt i de fall när köparen har kommit till säljaren och frågat om de är intresserade av sälja. Så nej det behöver inte alls vara säljaren. Det är beroende på vad de har kommit överens om. Allt är en förhandling. Köparen får ju köpa fastigheten utan att det kommer ut till salu så då är det ganska vanligt att det är just köparen som betalar skrivuppdraget.

Esbjörn gör ett mångmiljonklipp. Det är han som ska betala. Men snålheten bedrog visheten.
Medlem
Gregor-Samsas avatar
Och för att ytterligare förtydliga, att koppla in en advokat är inte detsamma som att ta ett ärende till domstol såsom det antyds både i tråden och slaskmedia.

Advokater gör en massa jobb utanför domstolar.
2020-10-12, 19:25
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Förklara då gärna för mig varför Jordabalken i detta fall slår avtalslagen!?!

Jag är fylld av förväntan!

Jo, för att AvtL är DISPOSITIV = förhandlingsbar, dvs den gäller om parterna inte kommit överens om annat. Jordabalken är däremot tvingande.
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Enligt mäklare i området så är värdet på huset runt 4 mille (dvs tomten) och hon lurade då honom på 100000?

100 000 eller 5 miljoner. Mycket pengar som en politiker lurar en privatperson på.

Jämför med Mona Sahlin som lurade STATEN på en toblerone.

Svenskarna är väl för flata. Hade det varit i Frankrike hade traktorerna varit på gatan nu och Ebba i tjära och fjädrar.
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tongzhi
Men din jävla rövhatt, det är du som påstår att balk är "en högre ordning av lag" och då får du fanimig styrka DITT påstående. Hur jordabalken och avtalslagen förhåller sig till varandra är du den enda som påstår något om så det är DU, ditt rikshjon, som ska komma med referenser.

Det enda jag påstår är att balk ÄR lag och således av den anledningen inte har någon särskild företrädesrätt om ej angivet i lagen. Och eftersom du är en juridisk imbecill får du här en referens till det faktumet: https://www.alltomjuridik.se/ordlista/balk/.

Läs tråden innan du angriper mig.
Jotdabalkens formaliakrav gällande fastighetsaffärer trumfar avtalslagens skrivelser.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Enligt Ebba B var det Esbjörn B som kom upp med summan 3,9 miljoner, att han på sig på 300 000kr under det av andra uppskattade marknadsvärdet på 4,2 miljoner kr kan kanske bero på att han då kanske skulle slippa röja upp och kunna sälja som det står.

Gubben hade ju även hört med andra ev intressenter, men ingen ville matcha budet från Ebba.
Att hon fick "rabatt" sades bero på att han då slapp röja upp osv. Antar här att han då friskrev sig från eventuella dolda fel osv.
Första åtgärden sedan, där gubben dessutom var med, var att röja upp sly runt huset för att sedan kunna dränera.
Nu helt plötsligt var det träd som togs ner, och gubben hade glömt igen att han var med när dessa "träd" togs bort. Skönt ha sådant minne där man bara minns det som är till ens fördel.
2020-10-12, 19:26
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Jo, för att AvtL är DISPOSITIV = förhandlingsbar, dvs den gäller om parterna inte kommit överens om annat. Jordabalken är däremot tvingande.

Exakt!
Å därför trumfar jordabalken avtalslagen i detta fall.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Esbjörn gör ett mångmiljonklipp. Det är han som ska betala. Men snålheten bedrog visheten.
Nej du det finns inget som säger att han ska betala.
Medlem
Gregor-Samsas avatar
Luffar-Matz snear på att senilot sålt hans bilkyrkogård men ser en ljusning i att köparen är en högprofilerad politiker och försöker hota och gnälla sig till att få som han vill.
De nyttiga idioterna i kvällspressen lallar lydigt med.

Man mår illa.
2020-10-12, 19:27
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandraso
Nej du det finns inget som säger att han ska betala.

Är du säker?
Har du läst avtalet?
2020-10-12, 19:28
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pazzamo
Varför är detta så intressant och varför ligger tråden högst upp på Aktuella ämnen.. Nyhetstorka? Det finns betydligt allvarligare och viktigare saker att skriva och läsa om. Men man måste tvunget göra allt för att folk ska fokusera på sånt här skit istället. Och idioter sväljer betet.

Ebba har ju sagt att hon vill fälla regeringen, och Expressen är globalisternas lakejer...
Och globalisternas vill att regeringen sitter kvar, därför skrivs det om Ebbas bilfärd med Säpo, och om denna fastighetsaffär, Expressen vill tvinga Ebba att avgå...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in