Citat:
Ursprungligen postat av
Bilderbok
Jag ser inte riktigt vad Ebba Busch skulle gjort för fel här, faktiskt. Hon uppfattar honom som klar och han vill göra affär på ett visst sätt, som hon går med på.
Sen ångrar han sig, och det kan man ju göra, men juridiskt bindande är juridiskt bindande och är han så gaggig att han inte begriper det skulle ju anhöriga - de som är så måna om honom nu när han sålt gården - sett till att få honom omyndigförklarad eller liknande.
Affärer är affärer och naturligtvis informerar man om de juridiska skyldigheterna när någon hux flux inte dyker upp på ett möte. Sen är ju juridikspråk inte direkt gulligt och mjukt, men det är ju knappast Ebba Buschs fel.
Men är det inte så otroligt många varningsklockor som ringer på högsta volym från alla håll och kanter? Jag får pannveck så det räcker enbart av att tänka på pris och förhandlingen som ska ha ägt rum. Enligt Ebba så:
* Var Esbjörn inte "intresserad av att betala dyra pengar för mäklare"
* Vaskade hon fram en "skriftlig värdering beräknat värdet till 4,2 miljoner kronor"
* Föreslog Esbjörn "försäljningssumman 3,9 miljoner"
Förhandlade han ned priset med 300 000 kr?
Eller förhandlade han upp priset med 1,4 miljoner eftersom Ebba (enligt Esbjörns ombud Johann Binninge) först bjöd 2,5 miljoner?
Jag fattar att det är ett ruckel och mycket att göra med renovering. Men är det verkligen standard att man justerar värderingen på en fastighet beroende på hur mycket pengar som nästa ägare kommer lägga ned på att åtgärda saker och ting? Då kan man tänka att det är bättre att sälja till någon som inte har så dyra renoveringsplaner så slipper man den smällen.
Lägg på det här med att många i den här tråden tror att Ebbas mäklare kraftigt undervärderat fastigheten. Och som grädde på moset är det värderat av en mäklare som friskrivit sig ansvar samt har någon form av personlig relation till Ebba.
Något måste väl vara fel i den här storyn?
Visst, det kanske bara är så att hon kört med en ofattbar tuff förhandlingsstil och helt enkelt krossat honom under den där koppen kaffe och så är det inte mycket mer med det.
Jag är i alla fall glad att jag slipper dricka kaffe med henne.