2020-10-12, 15:47
Medlem
magpests avatar
Nu vet vi varför Ebba ville (med advokat) tvinga Esbjörn till att fullfölja affären. Hon hade fällt ut träd och därmed begått ett brott

Hon verkar vara väldigt kåt på denna fastighet. Kan inte hejda sig...
2020-10-12, 15:48
Medlem
R
Citat:
Ursprungligen postat av wedonthavetime
Det är inget konstigt med det. Det är faktiskt rätt vanligt att man via muntliga avtal får rätt att påbörja enklare åtgärder innan lagfart har vunnit laga kraft.

Intressant att du har så starka åsikter i ett ämnde som du ej har någon erfarenhet av.

Löfven måste förbjuda hela frimickleriet. Det är 2020 nu. Religion tar fram det sämsta hos människan. Passa på nu under Corona.
2020-10-12, 15:52
Medlem
vittne-xs avatar
OK, då har alltså brorsonen Matz B'lin avslöjat "upplägget" med fastigheten.
Matz+släkt ärvde kåken 2007 - dom i sin tur skrev över fastigheten på Esbjörn, vilket pekar på ren skatteteknisk åtgärd, då villkorat att Esbjörn inte fick sälja kåken vidare utan släktens medgivande, detta bör finnas angivet i fastighetsregistret vilka dessa är .

Att sen Ebba skulle komma farandes helt plötsligt och erbjuda pengar under augusti funkar inte.
Gubben har gjort något som aktiverade "mäklaren" på Sjönära. Som tidigare nämnts var det nervöst med fastighetspriser under sommaren, gubben kan helt enkelt ha hört sig för gällande en simpel värdering av huset, vilket då gett startsignalen för Theo att läcka uppgiften till Ebba, det ryktas att dessa 2 har "något ihop". Se: https://www.sjonara.se/sv/integritetspolicy/

Sen har Ebba gett järnet utan att kolla lagfarter/dokumentationer, där villkoren bör ha registrerats.
Samtidigt pekar det på att Theo läckt information som är sekretessbelagd mellan mäklare-kund...
Att Ebba:s advokat Karin Björklund på Nordström advokatbyrå inte ens kollat upp detta innan dom skickade brevet är än mer huvudlöst...garanterat ett fall för advokatsamfundet. Att sen slutligen sätta igång och såga väckte nog upp hela grannskapet, vilket då kan ha föranlett ännu en spekulant att inträda scenen.

Flyghaveri på fastighetsnivå....
Senast redigerad av vittne-x 2020-10-12 kl. 16:04.
2020-10-12, 15:56
Medlem
Fattar inte vad problemet är? Gubbfan har ju sålt fastigheten och skrivit på kontraktet med Ebba. Om han inte vill sälja tomten så skulle han ha tänkt på det innan han skrev på kontraktet. tittar man på intervjuer så verkar han dessutom vara vid sina sinnes fulla bruk.

Esbjörn har skitit i det blå skåpet. Skämmes på dig gubbjävel.
Senast redigerad av Kimma7 2020-10-12 kl. 15:59.
2020-10-12, 15:56
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Hon har huggit ner träd på en tomt som inte är hennes. Egenmäktigt förfarande.

LÄGG NER KD!
Nej, skadegörelse.
2020-10-12, 15:58
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wedonthavetime
Det är inget konstigt med det. Det är faktiskt rätt vanligt att man via muntliga avtal får rätt att påbörja enklare åtgärder innan lagfart har vunnit laga kraft.

Intressant att du har så starka åsikter i ett ämnde som du ej har någon erfarenhet av.

Kanske inte så smart att börja fälla ut träd innan man faktiskt blivit ägare till fastigheten.

Ponera att Esbjörn betalar tillbaka handpenningen och river kontraktet samt tar eventuella kostnader för detta. Ebba sitter i skiten. Hon har varit och fällt ut träd på någon annans mark utan samtycke. Klart som fan att Ebba inte kan tillåta att något sådant sker. Esbjörn får bara inte ångra sig.
2020-10-12, 16:07
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Hon har inte direkt brutit mot lagen, däremot har hon enligt vissa brutit mot sedligheten. Både Ebbas och Esbjörns problem är girighet. Inget annat.
Om det visar sig att hon utan lov gått in på tomten och sågat ned träd är det hemfridsbrott samt skadegörelse och har hon sen tagit med träden är det stöld. Så jo, hon kan nog misstänkas för att hon brutit mot lagen.
2020-10-12, 16:08
Medlem
vittne-xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Kanske inte så smart att börja fälla ut träd innan man faktiskt blivit ägare till fastigheten.

Ponera att Esbjörn betalar tillbaka handpenningen och river kontraktet samt tar eventuella kostnader för detta. Ebba sitter i skiten. Hon har varit och fällt ut träd på någon annans mark utan samtycke. Klart som fan att Ebba inte kan tillåta att något sådant sker. Esbjörn får bara inte ångra sig.

Det finns angivet ett avtal daterat 1 juli 2007 villkorat ägarandel för Esbjörn på kåken.
Med detta faller försäljningen oavsett vad Ebba, advokater, mäklare och suspekta grannar anser.
Ebba är rökt, liksom Theo och även advokaten Karin som skrev brevet.

https://www.expressen.se/dinapengar/bostad/brorsonen-sag-vad-de-gjort-da-borjade-esbjorn-grata/
Senast redigerad av vittne-x 2020-10-12 kl. 16:15.
2020-10-12, 16:09
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fakka
Det är även inom strandskyddet så trädfällning borde vara förbjudet. Men klart som fan en politiker har lyckats fiffla med papper som en annan inte ens skulle kunna drömma om.

Är det stora diametrar på träden brukar kommunen och Länsstyrelsen vilja ha ett finger med i spelet. Stora ekar är exempelvis skyddade. Jag utgår från att området har detaljplan och att det krävs här marklov för att hugga ned träd.:
Fälla träd eller plantera skog

Du behöver söka marklov för att fälla träd eller plantera skog om det är bestämt i detaljplanen eller i områdesbestämmelsen.
Träd kan vara av stort värde för omgivningen. Ett alternativ kan vara att beskära eller hamla ett träd om det skuggar eller skymmer utsikten. Tänk på att avverkning av träd inom strandskyddsområde kan kräva strandskyddsdispens.
(källa: https://www.uppsala.se/bygga-och-bo/bygga-riva-och-installera/markarbete-och-rivning/marklov/?_t_id=1B2M2Y8AsgTpgAmY7PhCfg%3d%3d&_t_q=marklov&_ t_tags=language%3asv%2csiteid%3ab106e300-67ac-471f-8e58-4082f2a1ced3&_t_ip=217.210.98.53&_t_hit.id=Uppsala _Web_Models_Pages_QuickAnswerPage/_486129c9-1f2d-4620-bd77-aded1166e4c5_sv&_t_hit.pos=1)

Har fru Ebba Busch sökt marklov eller eventuellt dispens från strandskyddet i Uppsala kommun för att fälla träd på Esbjörn B*lins (*=o) mark? Den ansökan kan vi begära ut en kopia på hos kommunen. Men jag gissar att hon glömde... Som någon skrev tidigare, det här börjar likna mer om mer Mona Sahlins agerande. Jag ser framför mig fru Ebba Busch i TV säga: "Men jag är banne mig ingen brottsling!".

Sammanfattning:
Fru Ebba Busch tjatar sig till en sjönära fastighet av en 81-årig man för ett pris som många tycker är ett underpris. När gamlingen vill ångra sig skriver hon ett handskrivet brev och bussar en jurist på mannen. Hon får hjälp av en mäklare som inte alls vill ta ansvar för avtal eller något annat i affären.

När säljaren med nära vänner kontaktar Expressen sprids information om affären till allmänheten. Fru Ebba Busch försöker slingra sig i Expressens intervju och erkänner inte fakta att hon anlitat advokat för att driva igenom affären och att hon skrivet ett brev till mannen förrän journalisten visar att han har dokument på detta. Hon påminner om en brottsling som inte erkänner något innan den är överbevisad.

Sakta kryper mer och mer fram i affären. Det visar sig att fru Ebba Busch satt igång med skogsskövling på tomten innan köpet var klart. Säljaren blir ledsen. Det är också tveksamt om politikern fru Ebba Busch brytt sig om att söka nödvändiga tillstånd från kommunen för sitt skogsarbete. Hon kanske tror sig stå över lagen?

Nej, nu måste jag gå och köpa mer popcorn. Jag gissar att innan jul har KD ny partiledare.
2020-10-12, 16:13
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vittne-x
Det finns angivet ett avtal daterat 1 juli 2007 villkorat ägarandel för Esbjörn på kåken.
Med detta faller försäljningen oavsett vad Ebba, advokater, mäklare och suspekta grannar anser.
Ebba är rökt, liksom Theo och även advokaten Kerstin som skrev brevet.

https://www.expressen.se/dinapengar/bostad/brorsonen-sag-vad-de-gjort-da-borjade-esbjorn-grata/

Med högmod kommer fall. Ebba har varit alldeles för kåt men framförallt - girig. Hon ville ha fastigheten så jävla mycket att hon blev helt jävla dum i huvudet. Allt hon såg var de 10 miljoner som låg gömda bakom träden.
2020-10-12, 16:14
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Om det visar sig att hon utan lov gått in på tomten och sågat ned träd är det hemfridsbrott samt skadegörelse och har hon sen tagit med träden är det stöld. Så jo, hon kan nog misstänkas för att hon brutit mot lagen.

Du har helt rätt. Jag skrev mitt inlägg innan jag visste att hon varit och fällt ut träd.
2020-10-12, 16:15
Medlem
Citat:
Jag sa: ”Hur skulle du känna dig om någon lurade dig på något som du skulle ha i framtiden?”.

Och här har vi pudelns kärna. Esbjörn var förmodligen sugen på att sälja kåken, men har nu av sin girige brorson tvingats låtsas ha demens.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in