2020-10-12, 11:53
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Där har du en poäng. Såvitt jag förstår filmade de vraket i september 2019 och har sedan suttit på informationen om ett hål på den dolda styrbordssidan. Deras agenda är alltså knappast att sprida maximalt med ljus i frågan, utan snarare få tittare och tjäna pengar.

Men om man också betänker att SSPA-konsortiet granskade all tillgänglig ROV-film
och intervjuade Rockwaters dykare 2005-2007 och kom fram till att de inte sett några hål alls, då kan man dra slutsatsen att det är ytterst osannolikt att det hål i babordssidan som Rabes film visar har någon relevans öht.
Eftersom de delar där hålet befinner sig är bortklippta ur den relevanta dokumenteringen så kom dom fram till den slutsatsen. Om granskarna hade varit mer noggranna så hade de naturligtvis begärt att få tillgång till de bortklippta videoinslagen med.

Vad gäller din konspirationsteori ang, dokumentärfilmarnas release så är det väl självklart att inte spoilera fyndet i förväg. I synnerhet inte till de som vill sopa detta under mattan. Presentationen lyckades fånga uppmärksamhet hos bla, allmänheten och ledande krafter i Estland att undersöka detta vidare. Så där lyckades dom galant.
Citera
2020-10-12, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
I D play dokumentären filmar de med kameran över de 2 hål som Rockwater gjorde. Du har nog inte sätt dokumentären.
Dessa 2 var nu öppna båda två. Rockwater dykaren bekräftar att de stängde igen båda de hål de gjorde. Ett med galler och kraftiga buntband. Ett med biten de tidigare svetsat ut.

Jag har sett den flertalet gånger . Att dom stängde igen hålet med galler säger dom. Men inte att dom svetsat tillbaka biten på det andra hålet. Det framkommer senare i Expressen/aftonbladet.

Så jag förstår inte riktigt din poäng här.
Citera
2020-10-12, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av staticage
Skeppet ställde sej rakt upp för att sen sjunka.
Källa är flertalet överlevares vittnesskildringar.

Är det troligt att fartyget landar på babord sida och sedan studsar på botten och lägger sig med styrbord sida neråt?
Citera
2020-10-12, 12:18
Medlem
Giant Squids avatar
Att skära upp de igensvetsade gallren kräver utrustning och kompetens. Gallren vägde en hel del vad jag förstår så det är knappast några fritidsdykare som varit på dom.
Citera
2020-10-12, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Att skära upp de igensvetsade gallren kräver utrustning och kompetens. Gallren vägde en hel del vad jag förstår så det är knappast några fritidsdykare som varit på dom.
Dom var fästa med buntband så en avbitare räckte nog.
Citera
2020-10-12, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Nej, de gjorde knappast det. I så fall hade Dplay-teamet också sett det, eller hur?

Eller rättare sagt, vi vet att Rockwater dykarna gjorde minst 3 (?) hål i december 1994 för att ta sig in i vraket. Två är på däck 0, babord, något är högre upp i däckhuset. Det är något av dessa det skrivits om de senaste dagarna med anledning av ett borttaget galler. Något av dessa kan tyskarna ha ”hittat”.

Det finns ju på film det hålet, den övre kanten. Eller menar du att det var ett rockwater hål?
Citera
2020-10-12, 12:32
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Ja nog vill dom tjäna pengar så jag håller med dig i den frågan. Hade dom verkligen velat sprida ljus så hade allt kommit fram. Men tror dom håller på en del saker dom filmat till senare. Kanske för att se vad myndigheter gör o säger?

Det mest logiska för att ta reda på om myndigheterna ljuger är just att presentera en liten bit material pch säga "detta vet vi". Baserat pä reaktionen kan man sedan visa nytt material och säga "er version förklarar inte detta" o.s.v... klassisk förhörsteknik som ganska snabbt identifierar lögner och tillrättalagda versioner av ett förlopp.

I allra högsta grad en vilja att kasta ljus över situationen, men utan att tillåta vidare mörkläggning.
Citera
2020-10-12, 12:33
Medlem
Citat:
Ja nog vill dom tjäna pengar så jag håller med dig i den frågan. Hade dom verkligen velat sprida ljus så hade allt kommit fram. Men tror dom håller på en del saker dom filmat till senare. Kanske för att se vad myndigheter gör o säger?

Jag har tänkt samma tanke. Nu när de outar detta ger de ju militären möjlighet till damage control och tillrättaläggande. Om det nu finns en mörkläggning. Det kanske är oundvikligt. Därför logiskt om de sparar på material för att senare kunna beslå dem med
Lögn. Men känns lite far fetched
Citera
2020-10-12, 12:34
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Dom var fästa med buntband så en avbitare räckte nog.
Ok, det har jag missat. Såg någonstans att ett av hålen ska de ha använt den tidigare bortskurna biten till. Undrar hur de skulle ha fäst buntbanden i den. Lite samma fundering på gallerbiten, den går ju föra genom gallret men vart har de fört igenom buntbandet genom skrovet. Jag kan inte se några hål direkt.
Citera
2020-10-12, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av staticage
Matematiskt

Det här tillförde nästintill ingenting. Du har ingen matematik över det hela. Det du möjligen har använt dig av är logiskt tänkande.
Citera
2020-10-12, 12:43
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Dom ville nog få fram en helhet och då inte bara filmningen av hålet vilket gjorde att dokumentären behövde göras klar. Att dom vill få hela dokumentären finansierad är ju självklart. svt med 8 miljarder för oss påtvingade skattemedel kanske borde gjort det här tidigare.
Citera
2020-10-12, 13:02
Medlem
Det finns några anledningar till att jag tror att sanningen döljs. Jag skulle vilja tro på den officiella förklaringen men tyvärr.

1) det hälls grus just över den plats där hålet finns. Och där Rabes hål finns. En tillfällighet för bra för att vara sann

2) de krystade förklaringarna för att undvika bärgning, efter initial reaktion att göra det till varje pris : rena lögner ”hon ligger på ett stort djup” och ”rättsläkarna kan bli traumatiserade av de döda kropparna” - samtidigt som rockwaterdykare meddelar att det inte är
Några problem att ta upp de döda.

3) de bortsågade ramperna - alternativa förklaringar annat än att ngn gått in på bildäck känns mycket krystade. Naturligtvis ngn militärmakt som hämtat det hemliga. Detta är dock i sig inte ett bevis för att färjan blev sänkt - men beslår militären med lögn om att ingen transport gick den natten

4) vittnena som säger att rampen var stängd.

Min bästa gissning
, som dock inte heller känns så bra, är att ryssarna fick nys om att transporten inte lyckats avbrytas. Den fragmenterade militärmakten fattar ett Ad hoc beslut att torpedera färjan eller ramma den för att få de att vända mot hamn. Estonias dåliga skick och eventuellt kassa bogvisirkonstruktion ledde till att skiten sjönk istället.

Att de skulle krockat med Nato ubåt.... ja kanske men känns ändå mer långsökt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in