2020-10-12, 08:36
Medlem
Skallmeja-Zorros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Tror inte dw äldre är sugna på Kamala Harris. Trump kommer hamra in att det är hon som tar över om Biden blir sjuk eller dör.

Jag tror de äldre människorna vill leva, och inte dö förtida, då röstar dom på Biden/Harris. Att rösta på Trump/Pence vore ju som att skriva på sig egen dödsdom, det vet dom nu. Många av deras vänner har dött i Covid. Dom vill inte själva stå på tur.
2020-10-12, 08:45
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Ekonomin är den viktigaste frågan för amerikanerna. Det som blir avgörande tror jag är huruvida folket går och röstar.

Poströsterna blir aldrig tillräckligt många, det avgörs i vallokalerna.
2016 var det cirka 40 % sk. poströster (Early, Absentee, and Mail Votin) så nog påverkar dessa valet en hel del.
I 16 stater var andelen "poströster" över 50 %.

Kollar man på swingstates 2020 så hade dessa (nedan) mer än 50 % "poströster" i valet 2016;
Arizona, 75 %
Colorado, 94 %
Florida, 68 %
Georgia 58 %
North Carolina, 65 %
2020-10-12, 08:47
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Tror inte dw äldre är sugna på Kamala Harris. Trump kommer hamra in att det är hon som tar över om Biden blir sjuk eller dör.

Tror inte de är sugna på någon av dem om jag ska vara ärlig.

Trump har varit sin egna sabotör detta valår speciellt då han kör på taktiken att han är den som är utomstående och det oprövade kortet trots 4 år som president.
2020-10-12, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unggoy
Pollsen har gått åt fel håll för Trump än så länge i oktober ja. Biden har ökat sin ledning i snitt både på 538 och RCP med 2-3% nationellt.

Det känns som att Trumps kampaj har drivits som om det var 2016 och han är utmanare. Allt har gått ut på att smutskasta Biden och skrämma folk om hur hemskt allt blir om Biden vinner. Det funkar mindre bra om man själv är incumbent och landet är i den position som det är nu. Tror inte några negativa nyheter om Biden kommer ha någon större effekt på opinionen längre.

Det Trump skulle behöva göra är att få igenom ekonomisk stimulans och ta Covid på större allvar. Men precis som du säger handlar som vanligt med den här typen av ledare mer om att projicera styrka än att faktiskt ta tag i saker och ting och visa att man är stark med handling.

snabb jämförelse av polls på 538 2016 vs. 2020 visar med all klarhet att det inte är samma sak denna gång:

https://www.reddit.com/r/fivethirtyeight/comments/j7ppgq/a_quick_comparison_of_2016_vs_2020_polling/

Bidens ledning är större och stabilare och det finns färre undecideds som kan svänga för Trump.
Jag tror faktiskt Trump har är en enande faktor för demokraterna för så här enade har nog inte partiet varit på länge. "Jag röstar egentligen inte för Biden, jag röstar mot Trump" hörs ju allt oftare i väljarleden t.om av republikaner som aldrig tidigare röstat demokratiskt.
Tänk om Trump lagt sin energi på att ena dom splittrade republikanerna i stället. Då hade det nog sett lite annorlunda ut i pollsen även om Biden troligen lett racet ändå. Men hade Trump vårdat språket och uppträtt som en ansvarsfull statsman så kanske han t.om haft ledningen i racet.
2020-10-12, 09:04
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
En av USAs skarpaste journalister Maria Bartimoro går ut idag och presenterar att Biden nyligen haft två stycken brain aneurysm. Därav hans nya långsamma stil.

A brain aneurysm (AN-yoo-riz-um) is a bulge or ballooning in a blood vessel in the brain. It often looks like a berry hanging on a stem. A brain aneurysm can leak or rupture, causing bleeding into the brain (hemorrhagic stroke).

Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Har du en länk ?

Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
Ca 3:30 in I intervjun

https://youtu.be/mKiqooUdbJY
Inget om detta i länken, men Trixter brukar ju sällan ha några fakta bakom sina påståenden.
Det kanske finns något annat filmklipp som är bättre, om nu ett filmklipp från en journalist verkligen är fakta.

Anevrysm är för övrigt i sig inte farliga, men det käñner Trixter säkert till.
Senast redigerad av Surtruten 2020-10-12 kl. 09:16.
2020-10-12, 09:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Unggoy
Därför att USA:s olika stater inte röstar i ett vakuum? Man kan ju som Trump bevisat vinna EC även om man får klart färre röster nationellt men ju större skillnaden i den nationella omröstningen blir desto mindre blir marginalerna för att man ska lyckas med detta. När vi börjar snacka norr om en vinst av 5% nationellt som det verkar som Biden har en god chans att få, så får du konstruera ganska osannolika scenarion där Biden ökar rejält i redan säkra blåa stater samtidigt som Trump lyckas plocka de viktiga swingstaterna med små marginaler igen och tappar lite marginaler i säkra röda stater. Det är inte omöjligt, bara väldigt väldigt osannolikt. Det är en rejäl skillnad för republikanerna om de torskar nationellt med 2% eller om de torskar med 5-10%.

Det fanns inte ett "gigantiskt mätfel" förra gången. Wisconsin var precis som du visat tokfel men i andra stater var felen betydligt mindre och helt inom felmarginal. Du verkar ju inte tro att polls är fake, bara att de har fel. Tror du alltså att polls denna gång kommer ha lika fel som i Wisconsin ett flertal stater? Det krävs det för att Trump ska vinna.

Sant att Biden inte är Obama, men han är även ingen Hillary Clinton och Trump är inte samma Trump som 2016.
Mätfelet på gapet var 4,4 procentenheter i både Pennsylvania och Michigan på valdagen. I mitt tycke är det ett gigantiskt mätfel, vet inte var du lägger ribban. Nu har vi Michigan på +8 och Pennsylvania på +7,3. Är mätfelet lika stort nu som då är Bidens ledning i realiteten halverad i de staterna mot vad pollsen visar. Just sayin.

Jag tror att vissa stater trendar på samma sätt, eftersom de har likartad struktur och samma frågor är viktiga i dessa stater. Blir det fel i en stat, blir det fel i alla likartade stater.

Trump har ett trackrecord, ja. Han har bevisat att han inte är rädd för att utmana etablissemanget och gå mot strömmen. Biden o Harris kommer lägga sig på rygg för klimatrörelsen, Kina, EU osv. Det gick inte hem 2016, tror inte det går hem 2020 heller.
2020-10-12, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Jag tror faktiskt Trump har är en enande faktor för demokraterna för så här enade har nog inte partiet varit på länge. "Jag röstar egentligen inte för Biden, jag röstar mot Trump" hörs ju allt oftare i väljarleden t.om av republikaner som aldrig tidigare röstat demokratiskt.

Jo, Biden är en mellanmjölkskandidat. Tillräcklig trygg och konservativ för att centerdemokrater och moderata republikaner känner sig trygga att rösta på honom. Samtidigt ger han precis tillräckligt mycket till mer progressiva oh unga i form av miljöpolitik och valreformer för att de ska vara värt för dem att rösta på honom över Trump i alla fall. Att då gå all in på att utmåla honom som en radikal superfarlig vänstermarxistkommunistglobalist går ju hem bland folk på FB och kanske bland Trumps trognaste men de flesta amerikaner ser att det inte stämmer särskilt bra på vem Biden är.

Men det där att rösta för Biden eller emot Trump är en väldigt förenklad bild av verkligheten. Läste en post av en centerdemokrat på Reddit. Han sa att Biden var hans förstaval och han hade röstat på Biden i primärvalet men sa ändå att "givetvis röstar jag mer mot Trump, även om jag faktiskt gillar Biden". Så det behöver inte vara 100% det kan vara 60/40% också.

Citat:
Tänk om Trump lagt sin energi på att ena dom splittrade republikanerna i stället. Då hade det nog sett lite annorlunda ut i pollsen även om Biden troligen lett racet ändå. Men hade Trump vårdat språket och uppträtt som en ansvarsfull statsman så kanske han t.om haft ledningen i racet.

Trump var bra som underdog som slog mot etablissemanget. Nu kör han typ samma kampanj fasst han har suttit på presidentposten i fyra år. Förvirrat, mist sagt. Men Trump har ingen plattform för nästa period och därför är det enda han kan göra att attackera sin motståndare. Det har inte funkat än men snart så kanske....
Senast redigerad av Unggoy 2020-10-12 kl. 09:26.
2020-10-12, 09:18
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Menar du dumma som i att de inte har rätt mängd kunskap?

Det finns faktiskt en hel tråd om det och det är för att skolorna i USA har nedmonterats genom åren av folk med en ideologisk vilja till det

Jag menar dumma att de är ej kapabel till att göra rätt. Exempel posta ett brev korrekt.
2020-10-12, 09:23
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Trump var bra som underdog som slog mot etablissemanget. Nu kör han typ samma kampanj fasst han har suttit på presidentposten i fyra år. Förvirrat, mist sagt. Men Trump har ingen plattform för nästa period och därför är det enda han kan göra att attackera sin motståndare. Det har inte funkat än men snart så kanske....
Ian och Bert gjorde samma resa med Ny Demokrati som Trump nu gör. NyD fick upp mot sju procent i riksdagsvalet 1991 och fick en vågmästarroll, men 1994 fick de bara drygt en procent.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Ny_demokrati_(Sverige)
Senast redigerad av Surtruten 2020-10-12 kl. 09:31.
2020-10-12, 09:34
Medlem
whogivesafucks avatar
Verkar inte som man har koll på speciellt mycket i W H.
https://www.politico.com/news/2020/10/11/amateur-hour-trump-white-house-428533

En hönsgård har bättre organisation tydligen.
2020-10-12, 09:36
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Jag menar dumma att de är ej kapabel till att göra rätt. Exempel posta ett brev korrekt.
När man ska regga sig inför valet och om man ska "poströsta" så måste man ju klara av ungefär denna nivå. Kan man inte påstå ett brev korrekt så får man svårt att lyckas rösta.

Är det Demokraterna eller Republikanerna som vinner eller förlorar på detta tror du?
2020-10-12, 09:43
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
När man ska regga sig inför valet och om man ska "poströsta" så måste man ju klara av ungefär denna nivå. Kan man inte påstå ett brev korrekt så får man svårt att lyckas rösta.

Är det Demokraterna eller Republikanerna som vinner eller förlorar på detta tror du?

Tror det är D som förlorar på posta fel.
D drar ju till sig mentalt trasigt folk.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in