2020-10-12, 06:57
Medlem
badbollen3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Ekonomin är den viktigaste frågan för amerikanerna. Det som blir avgörande tror jag är huruvida folket går och röstar.

Poströsterna blir aldrig tillräckligt många, det avgörs i vallokalerna.

Nationellt nej, men de kan bli direkt avgörande i Swing states / toss ups om det blir jämt där. Trump vann ju bara med 100k röster totalt i Wisconsin,Michigan och Pennsylvania. Å andra sidan så var inte Crooked Hillary så pass dum att hon gick ut och sa att hon ville ta bort 2A, förbjuda frackking och andra saker som folket inte vill. Jag står fast vid att jag tror på en Trump seger, pollsen har fel.
2020-10-12, 07:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Enligt senaste pollsen verkar faktiskt Biden utöka sin ledning trots att det oftast bruka var tvärtom för den ledande sidan i slutet av en valrörelse.
Kanske visar det på väljarnas hårda dom över Trumps katastrofala agerande och uttalande om viruset kombinerat med att han fett förlorade första viktiga debatten med Biden

Nej, det är fel och medvetet fel.

Att lyssna på dig är som att lyssna på vilken journalist som helst vars uppdrag i 4 år har varit att ljuga om presidenten för att smutskasta honom.

Det finns inget "katastrofalt agerande" från presidenten ifråga om Corona. Trump har gjort vad han kan göra i egenskap av president. Därnäst gäller vad delstaterna hittat på att göra eller inte göra. Det är sanningen. Försök att hålla dig till sanningen!

"Väljarnas hårda dom". Vilket tidnings-trams till retorik. "Väljarna" vet exakt hur den amerikanska politikerkåren är, vad det är för typer och Trump kommer utifrån. Det gör inte Joe Biden.
2020-10-12, 07:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Unggoy
1 - - -
En snabb jämförelse av polls på 538 2016 vs. 2020 visar med all klarhet att det inte är samma sak denna gång:

https://www.reddit.com/r/fivethirtyeight/comments/j7ppgq/a_quick_comparison_of_2016_vs_2020_polling/

Bidens ledning är större och stabilare och det finns färre undecideds som kan svänga för Trump.
Det där visar ingenting. Kolla t ex 538 för Wisconsin valdagen 2016: Clinton 49,9% Trump 44,3%. Faktiskt utfall: Clinton 46,45%, Trump 47,22%. 538 visade alltså ett gap på +5,3%-enheter för C, när utfallet blev - 0,8%-enheter för Clinton. Ett bevisligt jättefel på 6,1%-enheter på samma dag. Det där är inget fel som uppstod på valdagen - det fanns i underliggande data hela tiden.

Nu har 538 Biden upp med +7,2-procentenheter i Wisconsin. Är gapfelet lika stort denna gång skulle det faktiska gapet vara +1,1 för Biden. Är det betryggande?

Edit: Såg att jag räknade fel. De uppskattade gapet till +5,6 för Clinton, inte 5,3. Ännu större fel alltså än jag sa först. Applicerat på detta val skulle Biden ledning krympa till +0,8.
Senast redigerad av Zurfarn08 2020-10-12 kl. 07:31.
2020-10-12, 07:33
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Har du en länk ?

Ca 3:30 in I intervjun

https://youtu.be/mKiqooUdbJY
2020-10-12, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Skriv på svenska för fan!

Sure thing, bro!

Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Det där visar ingenting. Kolla t ex 538 för Wisconsin valdagen 2016: Clinton 49,9% Trump 44,3%. Faktiskt utfall: Clinton 46,45%, Trump 47,22%. 538 visade alltså ett gap på +5,3%-enheter för C, när utfallet blev - 0,8%-enheter för Clinton. Ett bevisligt jättefel på 6,1%-enheter på samma dag. Det där är inget fel som uppstod på valdagen - det fanns i underliggande data hela tiden.

Nu har 538 Biden upp med +7,2-procentenheter i Wisconsin. Är gapfelet lika stort denna gång skulle det faktiska gapet vara +1,1 för Biden. Är det betryggande?

Edit: Såg att jag räknade fel. De uppskattade gapet till +5,6 för Clinton, inte 5,3. Ännu större fel alltså än jag sa först. Applicerat på detta val skulle Biden ledning krympa till +0,8.

Jag snackar nationella siffror, hur bevisar resultatet i en enskild stat något överhuvudtaget om dessa? Nationellt stämde sifforna väldigt bra förra gången och om vi leker med tanken att de gör det även denna gång ser det mörkt ut för Trump. Torskar han med sådana siffror nationellt blir det svårt att snubbla över mållinjen som han gjorde förra gången i tillräckligt många swingstates.

Wisconsin var som jag har sagt många gånger den enskilda stat där polls hade mest fel. Du får ju givetvis tro att denna gång kommer ALLA stater (och de nationella siffrorna) vara lika fel som Wisconsin 2016. Är dem de så har Trump en bra chans att vinna. Om polls kan ha fel med över 5% och man ändå vinner känns det rätt bra ja. Bättre än att vara i motsatt sits.
Senast redigerad av Unggoy 2020-10-12 kl. 08:06.
2020-10-12, 08:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Unggoy
Sure thing, bro!

Jag snackar nationella siffror, hur bevisar reultatet i en enskild stat något överhuvudtaget om dessa? Nationellt stämde sifforna väldigt bra förra gången och om vi leker med tanken att de gör det även denna gång ser det mörkt ut för Trump. Torskar han med sådana siffror nationellt blir det svårt att snubbla över mållinjen som han gjorde förra gången i tillräckligt många swingstates.

Wisconsin var som jag har sagt många gånger den enskilda stat där polls hade mest fel. Du får ju givetvis tro att denna gång kommer ALLA stater (och de nationella siffrorna) vara lika fel som Wisconsin 2016. Är dem de så har Trump en bra chans att vinna. Om polls kan ha fel med över 5% och man ändå vinner känns det rätt bra ja. Bättre än att vara i motsatt sits.
Hur bevisar nationella röster något, när man väljer via electoral collage? Det enda som är intressant är enskilda stater. Det fanns ett gigantiskt mätfel förra gången, bestående i att pollsen överskattade de svarta rösterna för Dems och underskattade de vita non-collage educated men's röster för Trump. Samma mätfel kan mycket väl föreligga den här gången. Biden är ingen Obama.
2020-10-12, 08:16
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Varför finns det folk som är dumma?

Menar du dumma som i att de inte har rätt mängd kunskap?

Det finns faktiskt en hel tråd om det och det är för att skolorna i USA har nedmonterats genom åren av folk med en ideologisk vilja till det
2020-10-12, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Calm down man! Ja, det finns en video från Juni 2017 i Wilmington, Delaware, där Biden säger att han har håriga ben. Kanske inte ett av hans bästa uttalande.

Men vad har det med "pedofili" att göra. Jag kan erkänna, jag har håriga ben också. Är jag därmed en pedofil?

Du utelämnar ju medvetet att ha sa att barn brukade stryka hans ben när han hade kortbyxor på sig. Det kan vara bara ett totalt hjärnsläpp, men det gör ju knappast saken bättre. Vem vill ha en president som yrar på det viset. När man räknar in allt, som tex klippet där han tafsar Sessions barnbarn på bröstet och Sessions slår undan hans hand, så är Biden extremt Creepy. "Hairy legs" blir ju bara vidrigt i sammanhanget.
2020-10-12, 08:17
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Hur bevisar nationella röster något, när man väljer via electoral collage? Det enda som är intressant är enskilda stater. Det fanns ett gigantiskt mätfel förra gången, bestående i att pollsen överskattade de svarta rösterna för Dems och underskattade de vita non-collage educated men's röster för Trump. Samma mätfel kan mycket väl föreligga den här gången. Biden är ingen Obama.

Det pekar dock mot att Trump riskerar att tappa äldres röster pga hanteringen av covid, så vi får se det kan vara så att mätningarna överväger åt Trumps håll denna gång.

Men oavsett vad så vet vi inget fören det hela är klart
2020-10-12, 08:19
Medlem
Skallmeja-Zorros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Nej, det är fel och medvetet fel.

Att lyssna på dig är som att lyssna på vilken journalist som helst vars uppdrag i 4 år har varit att ljuga om presidenten för att smutskasta honom.

Det finns inget "katastrofalt agerande" från presidenten ifråga om Corona. Trump har gjort vad han kan göra i egenskap av president. Därnäst gäller vad delstaterna hittat på att göra eller inte göra. Det är sanningen. Försök att hålla dig till sanningen!

"Väljarnas hårda dom". Vilket tidnings-trams till retorik. "Väljarna" vet exakt hur den amerikanska politikerkåren är, vad det är för typer och Trump kommer utifrån. Det gör inte Joe Biden.

Jag håller med dig, "Det finns inget "katastrofalt agerande" från presidenten ifråga om Corona". För det finns inget agerande överhuvudtaget med hänvisning till Coronan. Då kan de ju inte heller finnas något katastrofalt agerande. Du har en poäng.
2020-10-12, 08:30
Medlem
Citat:

Därför att USA:s olika stater inte röstar i ett vakuum? Man kan ju som Trump bevisat vinna EC även om man får klart färre röster nationellt men ju större skillnaden i den nationella omröstningen blir desto mindre blir marginalerna för att man ska lyckas med detta. När vi börjar snacka norr om en vinst av 5% nationellt som det verkar som Biden har en god chans att få, så får du konstruera ganska osannolika scenarion där Biden ökar rejält i redan säkra blåa stater samtidigt som Trump lyckas plocka de viktiga swingstaterna med små marginaler igen och tappar lite marginaler i säkra röda stater. Det är inte omöjligt, bara väldigt väldigt osannolikt. Det är en rejäl skillnad för republikanerna om de torskar nationellt med 2% eller om de torskar med 5-10%.

Det fanns inte ett "gigantiskt mätfel" förra gången. Wisconsin var precis som du visat tokfel men i andra stater var felen betydligt mindre och helt inom felmarginal. Du verkar ju inte tro att polls är fake, bara att de har fel. Tror du alltså att polls denna gång kommer ha lika fel som i Wisconsin ett flertal stater? Det krävs det för att Trump ska vinna.

Sant att Biden inte är Obama, men han är även ingen Hillary Clinton och Trump är inte samma Trump som 2016.
2020-10-12, 08:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Det pekar dock mot att Trump riskerar att tappa äldres röster pga hanteringen av covid, så vi får se det kan vara så att mätningarna överväger åt Trumps håll denna gång.

Men oavsett vad så vet vi inget fören det hela är klart
Tror inte dw äldre är sugna på Kamala Harris. Trump kommer hamra in att det är hon som tar över om Biden blir sjuk eller dör.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in